Gå til innhold

Nikon D3100 m/18-55 og 55-300 VR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å anbefale noe som helst hvis du ikke har en klar formening om hva du skal bruke kameraet til.

Som et allround begynnerkamera oppfatter jeg D3100 som veldig bra, men til for eksmepel sport eller action-bilder er det ikke så egnet. Når det gjelder objektiv så bør du i hvert fall passe på å få 18-55VR (som har stabilisator). 55-300 VR er et greit telezoomobjektiv, men er du sikker på at du trenger så mye tele. Nikon har en rimeligere variant også som heter 55-200 VR og koster vel 500 mindre.

Så hvis du vet at du trenger opp til 300mm tele vil jeg si dette er et bra alternativ. Hvis ikke kan du spare litt på å kjøpe 55-200 VR som har litt mindre tele. Et tredje alternativ er å erstatte begge objektiv med en annen normalzoom. Nikon har for eksempel en 18-105mm VR som gir deg mer rekkekvidde i standardzoomen, men da mister selvsagt mye av forstørrelsen som en 55-300 VR gir.

Ofte er det lurt å starte med et objektiv hvis du ikke helt vet hva du vil ha og heller kjøpe mer tele eller vidvinkel etter hvert som du finner ut hva du trenger mest.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takker så mye for svaret, dette har vel 18-55VR i tillegg som burde holde til nærbilder? Ellers så kunne jeg tenkt meg et med gode zoom muligheter. Men hva mener du med at det ikke egner seg til action bilder, dårlig på alt i bevegelse?

Tenkte på et allround apparat som jeg og fruen kunne bruke til både familie og naturbilder, innebærer også ting i bevegelse. Så her ser det ut til at jeg trenger hjelp til et annet valg.

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke at det er dårlig, det er for eksempel bedre til actionbilder enn så og si alle kompaktkameraer. Litt dyrere modeller har imidlertid mer avansert autofokus og mulighet for lengere serier og høyere bildefrekvens. Autofokushastighet avhenger også av linsen som er i bruk og de rimelige linsene er ikke like raske som dyrere varianter. Så det er godt mulig, kanskje sannsynlig at D3100 er helt OK for ditt bruk, men hvis du er spesielt interessert i sportsbilder, fugler eller andre ting som beveger seg raskt og uforutsigbart kan en annen modell være bedre. Du finner imidlertid ingen modell i denne prisklassen som er mye bedre enn D3100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...