bjørn roger Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Hei, Kan noen hjelpe meg å innstallere spotify på xubuntu? Har dette på en eldre laptop og dette fungerer fint, men er ikke kjent med linux - måten å gjøre ting på. Trenger en step by step instruksjon. Leste noe tråder på forumet her men terminologien til llinux er ukjent for meg så langt. Hvis noe kan ta seg tid til å hjelpe meg hadde det vært fint. På den måten blir jeg også bedre kjent med linux. mvh bjørn roger. Endret 6. desember 2010 av bjørn roger Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Har du premium? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Står en fin guide på spotify sine sider som vil fungere om du bare følger den. Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Eneste jeg finner på spotify er dette: (og det sa meg ikke stort) A sneak peek into Spotify’s secret labs Spotify Previews is a new section that showcases a few of the fun ideas and projects that our developers have been working on - mostly in their spare time, during hack days or in the middle of the night when they can’t sleep. Some of these are pet projects, some are prototypes but they’re all designed to make Spotify even more enjoyable. The projects here are unsupported by Spotify so they may not work as planned or be removed at any time, but if you like what we’re doing let us know and if they prove popular enough they may well become regular Spotify features. Spotify for Linux This is a preview build of Spotify for Linux. As a preview release this version is still unsupported, but we’re running it ourselves and will try to make sure it keeps pace with its Mac and Windows siblings, there are issues regarding decoding of local music on the Linux platform so we haven’t included support for local files in this version. As we haven’t found a reliable way to display ads yet, this version is only available to Spotify Premium and Unlimited subscribers. So how do you get it? We’ve packaged it for Debian Squeeze/Ubuntu 10.04 package and for Fedora 13, i386 and x86_64. Debian # 1. Add this line to your list of repositories by # editing your /etc/apt/sources.list deb http://repository.spotify.com stable non-free # 2. Run apt-get update # 3. (optional) If you want to verify the downloaded packages, # you will need to add our public key gpg --keyserver wwwkeys.de.pgp.net --recv-keys 4E9CFF4E gpg --export 4E9CFF4E |sudo apt-key add - # 4. Run apt-get install spotify-client-qt spotify-client-gnome-support Feodora 13 Run the following commands: rpm -ivh https://www.spotify.com/wp-content/uploads/ \ previews/spotify-release-1-1.noarch.rpm yum install spotify Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Alt du må gjøre står der. Trykk ctrl alt t og skriv: sudo gedit /etc/apt/sources.list Og lim inn. deb http://repository.spotify.com stable non-free Så lagrer og lukker du og skriver inn de øvrige punktene (under debian) i programmet du åpnet med ctrl alt t Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Det er ingen programmer som starter når jeg trykker ctr alt t. Hvilke program skulle det vært. Kan sikkert starte det fra menyen. Som jeg sa i første post så er jeg ennå ikke kjent med linux Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Neivel, trodde den kom også i ubuntu. Du ser etter et program som heter noe á terminal. Xfce-terminal, xterm, urxvt. Lurer på om den bare heter terminal for deg. Endret 6. desember 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Dette er en dårlig guide for helt ferske. Skal prøve å beskrive den litt mer detaljert. 1. Start terminal fra menyene i Ubuntu: Programmer - Tilbehør - Terminal (har engelsk versjon, så mulig det ikke er helt riktig). 2. I terminal skriver du: sudo gedit /etc/apt/sources.list 3. Legg til linjene helt nederst: #Spotify deb http://repository.spotify.com stable non-free 4. Lagre. 5. Friviillig, men ikke strengt nødvendlig for at det skal fungere, skriv følgende i terminal: gpg --keyserver wwwkeys.de.pgp.net --recv-keys 4E9CFF4E gpg --export 4E9CFF4E |sudo apt-key add - 6 I terminal, skriv dette: sudo apt-get install spotify-client-qt spotify-client-gnome-support Forresten: Ikke la deg skremme av dette, vanligvis er det langt enklere nå å installere noe i Linux, men antar at det ennå er slik med Spotify fordi det fortsatt er Alpha :-) Endret 6. desember 2010 av RattleBattle Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Hei og takk for at du prøver å hjelpe meg. Slik ser min terminal ut når jeg prøver å skrive og trykker enter for å få ny linje. sudo gedit /etc/apt/sources.list (her har jeg trykt enter) sudo: gedit: command not found bro@bro-laptop:~/Skrivebord$ Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 ser ikke som at du har gedit installert. Enten får du bruke det du har fra før av. Ellers så kan du bare installere gedit. "sudo apt-get install gedit" Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Eventuelt mye enklere for en som ikke er kjent med terminalen: - Åpne 'Synaptic Package Manager' (ligger under Applications -> System) - Innstillinger -> Arkiv - Trykk på fanen 'Annnen programvare' - Legg til... - Lim inn: deb http://repository.spotify.com stable non-free - OK, oppdater, blabla - Finn spotify i listen i Synaptics og installer Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Hei endrebjo. Skal prøve din metode også siden jeg ikke får det til å virke helt. Har ivhertfall inntallert gedit og skrivd følgende kommando med feilmelding på slutten. bro@bro-laptop:~/Skrivebord$ sudo gedit /etc/apt/sources.list bro@bro-laptop:~/Skrivebord$ gpg --keyserver wwwkeys.de.pgp.net --recv-keys 4E9CFF4E gpg --export 4E9CFF4E |sudo apt-key add - gpg: katalogen «/home/bro/.gnupg» ble opprettet gpg: ny konfigurasjonsfil «/home/bro/.gnupg/gpg.conf» ble opprettet gpg: ADVARSEL: valgene i «/home/bro/.gnupg/gpg.conf» er ikke aktive under denne kjøringen gpg: nøkkelknippet «/home/bro/.gnupg/secring.gpg» ble opprettet gpg: nøkkelknippet «/home/bro/.gnupg/pubring.gpg» ble opprettet gpg: "gpg" not a key ID: skipping gpg: "--export" not a key ID: skipping gpg: ber om nøkkelen 4E9CFF4E fra hkp server wwwkeys.de.pgp.net gpg: ber om nøkkelen 4E9CFF4E fra hkp server wwwkeys.de.pgp.net gpg: /home/bro/.gnupg/trustdb.gpg: trustdb created gpg: nøkkel 4E9CFF4E: offentlig nøkkel «Spotify Public Repository Signing Key <[email protected]>» importert gpg: nøkkel 4E9CFF4E: «Spotify Public Repository Signing Key <[email protected]>» ikke endret gpg: no ultimately trusted keys found gpg: Totalt antall behandlet: 2 gpg: importert: 1 gpg: uendret: 1 gpg: ingen gyldig OpenPGP-data funnet. bro@bro-laptop:~/Skrivebord$ sudo apt-get install spotify-client-qt-spotify-client-gnome-support Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold Leser tilstandsinformasjon ... Ferdig E: Klarte ikke å finne pakken spotify-client-qt-spotify-client-gnome-support bro@bro-laptop:~/Skrivebord$ apt-get install spotify-client-qt spotify-client-gnome-support E: Kunne ikke åpne låsefila /var/lib/dpkg/lock - open (13: Permission denied) E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root? bro@bro-laptop:~/Skrivebord$ ^C bro@bro-laptop:~/Skrivebord$ Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Eventuelt mye enklere for en som ikke er kjent med terminalen: - Åpne 'Synaptic Package Manager' (ligger under Applications -> System) - Innstillinger -> Arkiv - Trykk på fanen 'Annnen programvare' - Legg til... - Lim inn: deb http://repository.spotify.com stable non-free - OK, oppdater, blabla - Finn spotify i listen i Synaptics og installer Hei Gjorde dette nå men når jeg oppdaterte list fikk jeg denne feilmeldinga: W: GPG error: http://repository.spotify.com stable Release: De følgende signaturene kunne ikke verifiseres fordi den offentlige nøkkelen ikke er tilgjengelig: NO_PUBKEY 4F9946354E9CFF4E Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Du er egentlig nesten i mål med både terminal-måten og GUI-måten. I terminalen har du en liten feil i følgende linje: sudo apt-get install spotify-client-qt-spotify-client-gnome-support som skulle vært sudo apt-get install spotify-client-qt spotify-client-gnome-support Og du skulle sannsynligvis kjørt: sudo apt-get update før du prøvde install-kommandoene. I Synaptic er jeg nødt til å se screenshot av fanene 'Annen programvare' og 'Bekreftelse' for å se hva som er rart. Sertifikatene skal i utgangspunktet hentes automagisk, men kanskje det er rotet fra terminalen som klusser det til. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Og har du prøvd å tatt en kikk i pakkelisten i Synaptic? Det kan godt være at Spotify har dukket opp der selv om sertifikatene tuller seg. Søk etter spotify i ruten øverst. Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Hei Ble noe feil med rettigheten så måtte ta en restart. Brukte pakkebehandleren, og så inn i programkatalogen. fikk installert og alt ser ut til å virke. Tusen takk til alle som har kommet med innspill. mvh bjørn roger Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Doh, du bruker jo xubuntu, da er det vel mousepad som gjelder. Beklager, er ikke helt kjent med all bundled software i *buntuvariantene. Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Doh, du bruker jo xubuntu, da er det vel mousepad som gjelder. Beklager, er ikke helt kjent med all bundled software i *buntuvariantene. Hei. Det er riktig at jeg bruker xubunte. Nedstrippet verson som går lett på eldre pc. Vet ikke helt hva du mente med "mousepad" men fikk ihvertfall installert selv om ikke sertifikata var godkjent. Ser at prosessorbruken ligger oppe på 70-80% når jeg bruker spotify, men kan vel ikke vente annet av en gammel p3 prosessor for mobile. Er det noen instillinger jeg kan gjøre for å få mindre prosessorbruk? mvh bjørn r Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Mousepad er et tekstprogram (tenk notepad i windows), akkurat som gedit er. Vet ikke hvor mye ressurser linux-spotify tar, men du kan jo prøve å sette ned kvaliteten fra 320kbit til hva enn spotify tilbyr. Kan vel bedre noe. Men om du bare kjører spotify, har det da noe å si? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå