horse4life Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hei har et HIS radeon 5870 som jeg har prøvd å overklokke. Med en gang jeg prøver bare et hakk opp i ATI overdrive /catalyst siste versjon/ så kommer det masse prikker på skjermen når jeg spiller... Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Dette kalles "artifacs" Og kommer av varmeutvilkingen er får høg, slik att kjøleren ikkje er kraftig nok. eller fordi kortet rett og slett ikkje klarer mer. Hadde dette på eit gammelt 6600gt kort når eg overclocket for mykje. og såg dette igjen på 7900gs. men da eg oppgraderte til gtx285 såg eg aldri til dette fenomenet mer. Du kan prøve å laste ned nyere versjon av programet du bruker til oc. Prøve å øke volt til gpu. sette opp viften. Flashe bios på skjermkortet. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Hvordan flashe BIOs på et skjermkort?... Tror ikke jeg kan øke volten Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Ok, nå funker klokking fint, ikke noen prikker lenger.. Men nytt problem! Den tar seg ofte en liten "lag-pause" den tar rett og slett å stopper opp litt... Utrolig irr Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Bruk afterburner til oc av ati/amd kort, dette lar deg øke frekvensen på core og mem, og stille viften (tror eg) og ikkje minst, det aller viktigeste core volt. Dette vil nok gi deg betre resultater. Ang lag veit eg ikkje, har ikkje høyrt om slikt før.. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 For å beskrive laggen da: Alt fryser, så blir det svart og så kommer den tilbake igjen. Tar >10 sec Lenke til kommentar
danny152 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 virker som at kortet kjører varmt? har du fått en blue screen med kortet? Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Null bluescreen, og nei kortet er ikke en smule varmere en før (følger med på varmen 24/7:P) Lenke til kommentar
Laukhau Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hvor mye er et hakk opp i ccc? Hva er klokken etter du har stilt et hakk opp? Som sagt bruk MSI afterburner for og klokke, det er mye bedre Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 25 mhz er et hakk:) Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 25mhz har lite å seie. men bruk afterburner Der kan du sette volt til max og sjekke kva du klarer å få ut av kortet NB volt øker varmen en del. så auto på viften er nok ikkje heilt bra da. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Kan ikke endre volten Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Har aldri eigd eit ATI / AMD kort sjølv, men man kan gjere dette via afterburner. sjekket får instillinger? googlet? Mulig du må til med ein unlocked bios også... hugser ikkje kva det heiter, men er ein bios som gir deg mer frihet innen overclocking. Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Edit: Mneei, systemet mitt er ikke stabilt når jeg spiller av Youtube videoer på en sekundær skjerm med overklokking. Rare greier. Skjønner ikke hva som kan være galt. Jeg må bare passe på å bytte mellom to overklokkings profiler. Edit2: Jeg har oppdaget et verktøy (Radeon BIOS editor), kanskje dette kan være noe: http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/vidcard/154/1 ---- Jeg tenkte jeg skulle bare nevne at jeg har prøvd meg på overklokking av mitt Sapphire Radeon 5850 kort de siste to dagene og det har gått greit. Lurer på om en viktig ting kan ha vært at jeg kjøpte og satte på en egen GPU kjøler og en passiv VRM kjøler. Accelero Twin Turbo Pro (selvklebende kjøleelementer var noe kødd, måtte dytte inn smale bølgepapp-biter mellom kjøler og brikkene for å holde de på plass, alt skulle jo henge opp ned og kjøleelementene ramla av fant jeg raskt ut.) Thermalright VRM R4. (Med MSI P35 Platinum hovedkort, måtte jeg bruke en hobbydrill til å file av noe plast på hendlene for minnebrikkene, for å få alt sammen på plass i maskinen) Fikk en del blåskjerm bsod med det første, muligens på grunn av at jeg brukte MSI Afterburner OG ATI CCC catalyst control panel. Så jeg behold ATI catalyst driveren og avinstallerte control panel, og bruker bare Afterburner. Det ble kanskje noe tull når kortet veksla mellom 2d og 3d mode. Kanskje volten ble forskjøvet eller noe av et programm utenfor Afterburner? MSI Afterburner: - Dette programmet kan visst ikke settes til å starte automatisk på en ikke-admin konto i windows. Kanskje noen kan irettesette meg om akkurat dette. - GPU brikka makter å klokke seg selv opp og ned tydeligvis for å veksle mellom 2d og 3d mode, men det forutsetter at overklokkinga på core er satt til nøyaktig 725 MHz (ikke 724 eller 726)(en kan taste inn verdier manuelt og ikke bare måtte bruke sliderne). Så for at jeg skal bruke denne strømsparende funksjonen, så har jeg med MSI Afterburner laget to "hotkeys" som aktiverer enten en "vanlig 5850 profil" som tillater å veksle mellom 2d og 3d mode (1.087v, 725MHz, 1000MHz), eller verdier for overklokking (1.225v, 900 MHz, 1176MHz). - For å kunne justere volt på kortet er det visst et kriterie å ha et såkalt referansekort (MSI eller Sapphire i det minste), og så må en justere en konfig fil i Afterburner, og sette "EnableUnofficialOverclocking" fra 0 til 1. - Aner ikke om flashing av bios gjør ting lettere, jeg flasha ikke noe bios. Når det gjelder "artifacts" for overklokkinga, har jeg kun sett hakking og små pauser når jeg bruker f.eks Furmark til å kjøre kortet varmt. Dette skyltes tydeligvis en for høy memory MHz, og også muligens i kombinasjon med for lav volt. En fyr mente på en nettside at man kunne med fordel først finne ut grensen for minne "memory" frekvensen før man justerte "core" frekvensen. Jeg valgte å justere ting litt ned til slutt, for selv om ting kjørte greit i Furmark så ble det litt krasj i Ungine når jeg satte på høye antialising og anisotropic filterverdier. Endret 18. desember 2010 av Decoman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå