Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

får ikke lagt inn windows etter formatering

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en laptop der jeg fikk virusproblemer jeg ikke fikk kvittet meg med. Valgte å reformatere harddisken via ultimate boot cd, og legge inn windows på nytt.

Det var lettere sagt enn gjort..

Når windows installasjons-cd-en booter laster den drivere etc, og kommer fram til "starting windows" - får deretter en blåskjerm som sier at den avsluttet opersjonen av sikkerhetsmessige grunner. med en feilkode som starter på

stop 0x0000007b

aner ikke hva feilen kan være. Harddisken er formatert, og jeg har prøvd å lage et nytt pagefile-register (?) via ubcd. Vet ikke om det gjorde noen forskjell, men feilen kommer fremdeles.

Noen som har en ide om hva det kan være?

Legger til at laptopen, en acer, var installert med windows vista tidligere, men har nå prøvd å legge inn windows xp. Kan dette være et problem mtp manglende driverstøtte på hardwaresiden?

hvis ja, hva kan jeg gjøre?

Alle forslag mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med maskinen har SATA-harddisk. XP har ikke drivere for dette. Du kan legge inn drivere (F6 under installasjonen) evt endre i BIOS for hvordan hovedkort håndterer harddisken.

OK, takk for svar, da prøver jeg det! bare å brenne på en cd og laste inn?

Lenke til kommentar

Prøve først å få kontroll over en del relevante problemstillinger med å:

-start med ubcd igjen, slette alle partisjoner, reboot gjerne, boot up ubcd igjen og denne gangen du må finne verktøy (jeg vet ikke hva du har der) som kan slette /erase all info fra sector 0, dvs alt som har med MBR og partisjons tabell.

Husk --- du skal fjerne og ikke skrive noe som helst.

Etter det du skal boot up XP CD plate.

Hvis du får meldning at xp installasjon finner ikke noe hardisk, så går du etter PerB's merknader.

Det er dog slik at du kan ikke brenne drivere i en cd-plate for så å laste inn.

Enten bruker du en floppy til det, eller integrerer du drivere i Xp plate med nLite eller noe annet.

Best for deg er å sette Sata type i Bios as IDE, slik at du trenger ikke Ahci drivere eller annet type oem drivere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er rimlig typisk manglende S-ATA drivere i litt eldre versjoner av XP.

Du må enten legge inn passende drivere på installasjonsCD får du brenner den (via et av de passende verktøyene for slikt) eller installere via F6 manuellt under oppstarten.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...