Tulelgeit Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hei! Jeg flyttet til Sverige for noen år siden pga dame. Dette var rett etter videregående. Jeg likte ikke utdanningen min, og valgte å studere til IT istedenfor. Nå er jeg snart klar, og fruen og jeg vil flytte til Norge. Hva jeg lurer på, er hva min utdannelse tilsvarer i Norge. Å lete IT jobber i Norge er så utrolig kranglete når man sammenligner med Sverige. Så, hva jeg har utdannelse på / gått igjennom: (KY utbildning, 2 år) Windows Server -> Generelt, AD, DC, DNS, WDS TCP/IP stack / basic for nettverk Grunnleggende om Linux Virtualisering - >Vmware, XEN. Bruk av SAN med iSCSI. SQL administration Citrix xenapp Routing med cisco Exchange Sikkerhet i nettverk (kommende kurs) Så, hva kan min utdannelse likne i Norge? Står jeg sterkt/svakt mot f.eks, IKT driftsfag/informatik linjer fra Norge? Takknemlig for alle svar! //Robin Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Høres veldig likt med det jeg hadde da jeg tok fagbrevet som driftsoperatør. Men på skolebenken hadde vi bare ubruklige ting som brukerveiledning og makro i office og grunnlegende om datamaskin osv. Er det kun teori eller praktisk oppgaver med sertifisering? Lenke til kommentar
Tulelgeit Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Blanding av teori, praktisk og utplassering. Utdanningen er delt opp i kurser over 2 år, hvor hver kurs er ca. 6-12 uker. Eksempel på en kurs: Virtualisering, 10 uker. Da er det 10 uker med teori og praktiske oppgaver med virtualisering. Etter hver kurs så er det en test som man kan få IG, G eller MVG på. Under de 2 årene så er det også ca. 20 uker med utplassering på bedrift som driver med det samme. Ingen sertifiseringer, men nesten nok information til å ta det (leser litt windows server 2008 utenom, planen er å ta et par för sommern) Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Tja, tror du ligger sterkere en de fleste ikt-driftsoperatørene. Fleste lærlingplassene er veldig begrenset med hva du kan lære utenfor planen, dog finnes det store bedrifter eller kommuner hvor du kan ta del i mye rart. Når man har først fått hjulet i gang og bygger seg opp en fin CV og attester så er det ikke fryktlig vanskelig å få seg gode IT-relatert arbeid. Vanskelig biten er nok å få hjulet i gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå