Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

De siste tiårene har antallet skolemassakre økt. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skal ha fremføring på engelsk neste uke, og jeg skal finne ut av hvorfor antallet skolemassakre har økt de siste ti årene, hovedsaklig i USA og Europa. Finner ikke så mye stoff om dette på nettet, så håpte noen her kunne hjelpe. All hjelp tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, husker jeg hadde om dette stoffet selv.

Jeg anbefaler deg å se Bowling for Columbine, om du ikke alt har sett den. En dokumentar av Michael Moore om akkurat dette, om jeg ikke husker helt feil.

Kan ikke gi deg noe personlige tanker rundt dette, for helt ærlig så vet jeg ikke.

Kanskje vi får flere og flere unge med psykiske problemer (dette ville jeg iallefall sjekket opp). Også er det jo mye enklere å få tilgang til våpen nå for tida.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke svaret er mer komplisert enn at én gjorde det først, og ga flere ideen. "Potensialet" (virkelig knall ord) har alltid ligget der.

Tror det er mer riktig å stille spørsmålet: hvorfor er det flere ungdommer med psykiske problemer i dag? ER det egentlig det, sammenlignet med tidligere?

Det er en veldig typisk problemstilling der de voksne vil finne noe å skylde på, og som regel blir det voldsfilmer/spill. Nå skal ikke jeg benekte for at det kan være med å påvirke, men svaret er nok litt mer komplisert.

Lenke til kommentar

Det som er viktig er vel å få med mange hypoteser, og linke dem til relevante caser. Mediepåvirkning. Det er lett å tenkte at du bare kan snike litt rundt og kjøre kniven i strupen på noen, og så forsvinne. Funker sikkert i praksis. Det er konsekvensene som følger vi aldri får se. Det vi får se er spenningen, politiet i hælene, elleville flukter og syke triks. Det er lett å bli påvirket av film og spill. Pene damer og motorsykler og sydeuropeiske temperaturer. Come on, hvem ville vel ikke lekt Jason Bourne?

Lenke til kommentar

Takk for hjelp.

- Våpentilgang

- Mer psykiske problemer enn før

- "Dominoeffekten", altså det Sufficator er innom, at en gjorde det først og gav andre ideen.

Dette er punktene jeg vil ta med meg. Jeg vil også prøve å få frem noen hypoteser, som du sier, Oscar Lima Delta. Jeg er dog ikke helt med på notene på "Jason Bourne"-argumentet ditt.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp.

- Våpentilgang

De virkelige dedikerte får tak på våpen, også i Norge. Norge har vel veldig høy våpentetthet (om ikke helt oppe i USA, så ganske tett på grunnet jegere som gjerne har mange våpen. Ellers ville vel noen vært ungått i omfang om våpen var vanskeligere å få tak på.

Ellers tror jeg ikke det ikke ville tatt meg mer enn 40min å få tak på håndvåpen i Norge, om jeg faktisk ville.

- Mer psykiske problemer enn før

Dette tror jeg du vil få problemer med å begrunne. Er det virkelig mer problemer nå enn før, eller er det bare mer synlig? Om det er det må du fremlegge svært god dokumentasjon, og ikke bare si "se rundt deg da".

- "Dominoeffekten", altså det Sufficator er innom, at en gjorde det først og gav andre ideen.

This. Se for eksempel hva som skjedde da Jack the Ripper angivelig drepte fire (eller fem, teoriene strides der) prostituerte i London. En vanvittig mordbølge fulgte, copycats osv. Noen ville kanskje drepe, men tok ikke steget før noen gjorde det før de.

Dette er punktene jeg vil ta med meg. Jeg vil også prøve å få frem noen hypoteser, som du sier, Oscar Lima Delta. Jeg er dog ikke helt med på notene på "Jason Bourne"-argumentet ditt.

Idealer, ikonstatus kan sikkert være en katalysator, om ikke årsak alene.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...