rasmuse7 Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Heisan! Tenkte jeg skulle kjøpe meg ny laptop nå som den gamle holder på å takke for seg. Det jeg er på utkikk etter er en pålitelig, ikke-høytstøyende pc helst med 15", som ikke koster mer enn 8500. harddiskstørrelse er irrelevant, da jeg har ekstern HDD. PC-en skal brukes til FM, film, musikk og diverse jobbrelaterte greier. Jeg har søkt litt rundt og funnet ut at Asus kan være den av de mer pålitelige produsentene. Jeg har selv ikke stor greie på data, så håper noen av de mer begavede på forumet kan hjelpe meg å velge Endret 6. desember 2010 av rasmuse7 Lenke til kommentar
vaskemaskinen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Virker ikke som du trenger en så dyr datamaskin... Er det viktig at den skal være lett og mobil? Det kan ofte kollidere med varmeutvikling og dermed og en støyende vifte. Går ut fra at FM er Football Manager? Jeg ville gått for en data med en sterk i3 prosessor (370m) eller en i5 prosessor. Tror 4GB minne er kurrant, og et grafikkort som 310M. Da kommer du fort under 6000 kr. Du kan jo utfylle søkekriterier i hardware sin prisguide; https://prisguiden.no/kategorier/baerbar-pc. Lenke til kommentar
rasmuse7 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Virker ikke som du trenger en så dyr datamaskin... Er det viktig at den skal være lett og mobil? Det kan ofte kollidere med varmeutvikling og dermed og en støyende vifte. Går ut fra at FM er Football Manager? Jeg ville gått for en data med en sterk i3 prosessor (370m) eller en i5 prosessor. Tror 4GB minne er kurrant, og et grafikkort som 310M. Da kommer du fort under 6000 kr. Du kan jo utfylle søkekriterier i hardware sin prisguide; https://prisguiden.no/kategorier/baerbar-pc. Det er uviktig at den skal være lett og mobil. Flytter sjelden på den. Hva er en i3-prosessor? 3 kjerner? FM er Football Manager ja. Takk for link til prisguiden. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Dell XPS L501x er et godt kjøp. Sterk prosessor, og skjermkort som er helt ok for dine behov. Det er også en solid og velbygget konstruksjon. Vil faktisk anbefale en Core i5 prosessor til FM, fordi FM yter bedre jo sterkere prosessoren er. Core i3 er ok, i5 er bedre. Minuset med Dell'en er at den ikke ser ut til å ha et numerisk tastatur, så dersom man er avhengig av et sånt, bør man se andre steder. Dell XPS L501x Endret 6. desember 2010 av thomit Lenke til kommentar
rasmuse7 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Dell XPS L501x er et godt kjøp. Sterk prosessor, og skjermkort som er helt ok for dine behov. Det er også en solid og velbygget konstruksjon. Vil faktisk anbefale en Core i5 prosessor til FM, fordi FM yter bedre jo sterkere prosessoren er. Core i3 er ok, i5 er bedre. Minuset med Dell'en er at den ikke ser ut til å ha et numerisk tastatur, så dersom man er avhengig av et sånt, bør man se andre steder. Dell XPS L501x Jeg ser på fraværet av numpad som utelukkende positivt. Kan du forklare hva i3/i5 betyr? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Det er bare navnene Intel har satt på sine serier av sine nyeste prosessorer. De heter Intel Core i3, Core i5, og Core i7. Det har ikke noe med antall kjerner å gjøre, men det går selvsagt på styrkeforhold mellom seriene. Det var enkelt forklart, selvfølgelig - er du ute etter en mer fullverdig info, så foreslår jeg at du går til Intel's hjemmesider, så får du nok saker og ting forklart så det holder . Endret 6. desember 2010 av thomit Lenke til kommentar
rasmuse7 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Ok! Hva tror dere om denne: PROSESSOR Intel® Core™ i5-560M (2.66 GHz,3M) MINNE 4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2048] (kan oppgraderes til 8) HARDDISK 320 GB SATA-harddisk (7200 rpm) GRAFIKKORT 1GB NVIDIA® GeForce® 420M GT-grafikk SKJERM LCD 15.6 High Definition WLED TL (1366x768) 720p OPTISK(E) STASJON(ER) 8x DVD+/- RW optisk stasjon PRIMÆRBATTERI Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh) 7200 fra Dell.no Lenke til kommentar
thomit Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Fornuftig oppsett det der, spør du meg. Lenke til kommentar
rasmuse7 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Fornuftig pris også? Grunnmodellen er en Dell XPS 15 som jeg justerte litegrann på. Noen som har erfaringer med Dell (og/eller denne modellen)? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Jeg synes det. Men du vil vel ha litt feedback fra andre enn bare meg, forståelig nok. Jeg synes Dell'en stikker seg ut som et særdeles godt valg i sin klasse. Fornuftig, funksjonell og med god byggekvalitet, og med en skjerm som er bedre enn gjennomsnittet. Jeg kan lenke deg til en test hos AnandTech.com - som også er begeistret for denne modellen. AnandTech.com: Dell XPS L501x Review Det er også den maskinen som blir vurdert best i sin klasse i AnandTech's Holiday Buyer's Guide: Notebooks , for 2010. Den er temmelig fersk på markedet, så regn ikke med så mye feedback fra faktiske eiere av maskinen ennå. Endret 6. desember 2010 av thomit Lenke til kommentar
rasmuse7 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Jeg synes det. Men du vil vel ha litt feedback fra andre enn bare meg, forståelig nok. Jeg synes Dell'en stikker seg ut som et særdeles godt valg i sin klasse. Fornuftig, funksjonell og med god byggekvalitet, og med en skjerm som er bedre enn gjennomsnittet. Jeg kan lenke deg til en test hos AnandTech.com - som også er begeistret for denne modellen. AnandTech.com: Dell XPS L501x Review Det er også den maskinen som blir vurdert best i sin klasse i AnandTech's Holiday Buyer's Guide: Notebooks , for 2010. Den er temmelig fersk på markedet, så regn ikke med så mye feedback fra faktiske eiere av maskinen ennå. Virker som om det bare er deg og meg som er på denne tråden=P Men den linken er ikke det til en annen modell enn den jeg fant hos dell.no? Lenke til kommentar
vaskemaskinen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Det er samme modell, men forskjellige navn. Med det oppsettet klarer du nok å kjøre FM i de neste 5 årene Endret 6. desember 2010 av vaskemaskinen Lenke til kommentar
thomit Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Jo - i og med at det er en konfigurerbar maskin, så skal det godt gjøres å finne en test av en som er nøyaktig lik i oppsett av hardware. Den maskinen som AnandTech testet, har en litt svakere prosessor enn ditt oppsett, en litt større harddisk, og den har også en bedre skjerm, som Dell Norge ikke ser ut til å tilby norske kunder - jeg fant i hvert fall ikke alternativet noe sted på sidene deres. Det kan du eventuellt kontakte Dell og spørre dem om. Det gjør at du skal få enda en liten tanke mer ytelse ut av ditt oppsett enn AnandTech sitt, pga prosessoren, - med unntak av skjermen selvfølgelig, som de jo er meget begeistret for. Endret 6. desember 2010 av thomit Lenke til kommentar
rasmuse7 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Har sendt Dell en e-post nå. Eneste jeg lurer på er om 1 gb grafikkort blir litt lite hvis jeg en dag skulle finne på å spille et noe mer grafikkrevende spill enn FM, f. eks. Fallout. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Det er ikke størrelsen på minnet på skjermkortet som avgjør ytelsen på det - bare det er nok. Du ville ikke få noe bedre ytelse ut av skjermkortet om du la på hundreogørten GB minne. GT 420 skjermkortet er på høyde med AMD's HD 5650 skjermkort, dvs. at det er et skjermkort i mellomklassen, som skal klare å kjøre de fleste spill, bare man modererer seg litt på grafikkdetaljene og oppløsningen på de mest krevende av dem. Fallout 2 eller 3 burde gå greit på medium til høye detaljer og i skjermens oppløsning, 1366 x 768. Og det bør kunne fortsette å klare å kjøre nye spill i enda noen år framover. Nvidia's nyere skjermkort er også svært gode på å avlaste prosessoren ved film/videokjøring. Eller for å si det på denne måten; Du vil ikke få noen voldsomt merkbar bedring av spillytelsen, før du beveger deg opp i klassen med de egentlige "gaming" laptop'ene - og da snakker vi prisklassen 10k og opp. Ut i fra den bruken du antyder, ville det være temmelig overkill, etter min mening. Endret 6. desember 2010 av thomit Lenke til kommentar
rasmuse7 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Da tror jeg at jeg har funnet arvtageren til den forferdelige hp dv6287 jeg har nå. Takk for hjelpen begge to Lenke til kommentar
thomit Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Lykke til, og kom gjerne tilbake med en liten brukeranmeldelse, når du har fått maskinen og brukt den en liten stund. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Hadde nå gått for Dell XPS 17 jeg da, bedre skjermkort og skjerm samt den koster omtrent det samme. P-S Oppsettet din kommer på 7660,- ikke 7200,- og Dell gir ikke 5 øre i rabatt på XPS maskinene da de allerede er veldig lavt priset... Endret 6. desember 2010 av Jada-jada Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 XPSen ser fin ut, men jeg er litt skeptisk til skjermoppløsningen. 1366x768 piksler på en 15.6 tommers skjerm er jo ikke allverden. Skal du jobbe med f. eks. regneark eller programmering er det greit å ha en høy oppløsning. Full HD blir i meste laget for mange, men 1600x900 px (gjerne kalt HD+) tror jeg ville slått an. Dessverre ser det ikke ut til at mange produsenter tilbyr denne oppløsningen i dag. Noen som har erfaring med 1366x768 px @ 15.6"? Lenke til kommentar
rasmuse7 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Hadde nå gått for Dell XPS 17 jeg da, bedre skjermkort og skjerm samt den koster omtrent det samme. P-S Oppsettet din kommer på 7660,- ikke 7200,- og Dell gir ikke 5 øre i rabatt på XPS maskinene da de allerede er veldig lavt priset... Joda, fint med XPS 17 også, men jeg vil ikke ha mer enn 16", så for min del utgår den. Angående oppsettet mitt så står det følgende i utsjekk: Pris 8 600,01 kr Totale Besparelser* 1 440,00 kr I alt 7 160,01 k Asterisken betyr: Få 1440 Kr i rabatt Spesialtilbud – Utløper: 8. desember 2010 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå