Gå til innhold

Desire, backup av kontakter

kyrsjo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en HTC Desire jeg er *veldig* fornøyd med, men er redd for en ting: Dersom telefonen min skulle bli mistet, stjålet eller liknende så er det kjipt, men minst like kjipt er det å miste kontaktene som er lagret på den.

Jeg lurer derfor på om det finnes en god måte å backe opp alle kontaktene til f.eks. gmail, og få telefonen til å synce dem automatisk når den har nett (slik som den gjør så fint med kalenderen)? Jeg bruker pr. i dag ikke gmail til mail, men har en konto der pga. denne telefonen, som jeg bruker til kalender og måtte ha for at Android Market skulle funke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har en HTC Desire jeg er *veldig* fornøyd med, men er redd for en ting: Dersom telefonen min skulle bli mistet, stjålet eller liknende så er det kjipt, men minst like kjipt er det å miste kontaktene som er lagret på den.

Jeg lurer derfor på om det finnes en god måte å backe opp alle kontaktene til f.eks. gmail, og få telefonen til å synce dem automatisk når den har nett (slik som den gjør så fint med kalenderen)? Jeg bruker pr. i dag ikke gmail til mail, men har en konto der pga. denne telefonen, som jeg bruker til kalender og måtte ha for at Android Market skulle funke.

Du kan likevel legge over alle kontaktene dinew til gmail-kontoen. De blir oppdatert og ligger i "skyen".

På samme måte som kalenderen din.

Lenke til kommentar

Hei!

Du kan likevel legge over alle kontaktene dinew til gmail-kontoen. De blir oppdatert og ligger i "skyen".

Men hvordan gjør jeg det? Legger inn alle kontaktene på nytt i gmail, sletter telefonkontaktene, og sync'er gmailen? Automatisering vha. kontakteksport -> import? Dersom jeg seinere begynner å bruke epost-addressen aktivt, vil "automatiske addresser" havne rett inn i telefonboka mi?

Lenke til kommentar

Hei!

Men hvordan gjør jeg det? Legger inn alle kontaktene på nytt i gmail, sletter telefonkontaktene, og sync'er gmailen? Automatisering vha. kontakteksport -> import? Dersom jeg seinere begynner å bruke epost-addressen aktivt, vil "automatiske addresser" havne rett inn i telefonboka mi?

Kommer litt an på hvor du lagrer kontaktene dine. Jeg hadde Windows mobile som jeg syncet med Outlook på PC via kabel. Jeg overførte kontaktene ved å gjøre det om til en fil som Google "leser" (vCard eller CSV) og så var alt i orden.

Du velger så å vise kun google-kontaktene.

Lenke til kommentar

Aha. Telefonen kan eksportere til et av de formatene (husker ikke hvilket), så da burde det funke flott.

Kan noen bekrefte at Google-kontaktene fungerer (fra telefonen) på samme måte som de vanlige "telefonkontaktene"?

--- Kyrre, som innser at Google vet alt uansett...

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Aha. Telefonen kan eksportere til et av de formatene (husker ikke hvilket), så da burde det funke flott.

Kan noen bekrefte at Google-kontaktene fungerer (fra telefonen) på samme måte som de vanlige "telefonkontaktene"?

--- Kyrre, som innser at Google vet alt uansett...

Hvis du går inn på kontakter > menu > vis kan du velge hva som skal vises i telefonen.

Lenke til kommentar
Dersom jeg seinere begynner å bruke epost-addressen aktivt, vil "automatiske addresser" havne rett inn i telefonboka mi?

Det kan du velge selv: Gå inn på telefonlisten, meny, vis, valget "Vis Gmail-kontakter automatisk" viser alle adressene som er samlet opp på Gmail-kontoen. Dette er det nok en del som ikke ønsker, så da er det bare å huke bort det valget, og du står igjen kun med de kontaktene du selv har lagt til på Gmail-kontoen din.

Selv bruker jeg kun adresseboken fra Google (den manuelle). Fungerer på samme måte som den interne adresseboken, men nå blir alle kontaktene synkronisert til Gmail.

Hvis du vil begynne å bruke (manuelle) Google-adresser, og til nå har benyttet den interne adresseboken, så kan du enkelt flytte kontaktene over til Google ved å eksportere til SD-kortet, så importere fra SD til Google-listen. Deretter sletter du alle fra den interne adresseboken: Velg å vise kun denne, så kan du fra menyen velge alle kontakter og slette disse i én operasjon. Tilslutt krysser du av for kun Google.

For å få det ordentlig ryddig og oversiktlig bør også sim-kontakter slettes på samme måte (ev. importeres først), ellers blir de vist når du søker (det søkes i alle adressebøker uavhengig av om de er valgt for visning).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Warning + løsning:

Eksporterte til SD, importerte til Google: Funka flott. Redigerte noen av kontaktene på Gmailen (litt lettere med skikkelig tastatur!!), sletta så kontaktene fra telefonen, og skrudde på visning av kontakter. Ca 10% av kontaktene dukket opp, resten var *borte*. De var dog fremdeles synlige i gmailen.

Gikk inn i Instillinger->Kontoer/synkronisering->Google, og der stod det en advarsel ved synkroniser kontakter. Meldingen var:

"Sync opplever problemer. Programmet vil snart være tilbake."

Googlet litt, og løsningen min var å *først backe opp google-kontaktene mine*, så gå inn i instillinger->Applikasjoner->Administrer->Alle, finne alt som hadde med kontakter å gjøre (i allefall 4 programmer: Kontakter, Kontakt-widget, Kontakter (bilde av telefonrør) og Kontaktlagringsområde), og trykke "Fjern data". Da ble alle ikke-sim-kontaktene borte, og telefonen synca på nytt - denne gangen med suksess :)

Engelsk søkeord:

"sync is experiencing problems"

Annen tråd her på diskusjon.no:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1247213

*kryssposter så kanskje flere kan få løst problemet*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...