Gå til innhold

Hvordan lufte Obsidian 800D? 3x120mm og 1/2x140mm trengs, men hvilke?


Riot™

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg trenger tips til å finne et par vifter. Har en rigg jeg tenker å bygge for video- og fotorendering, og dette i en Corsair Obsidian 800D. Grunnet overklokking så trenger jeg tre vifter på topp og en ekstra 140 for bunn, men jeg har ingen anelse når det kommer til luftflytting/lyd. Lyd har ikke så stort mye å si for meg, men en jetmotor er lite interessant. Skal trossalt kunne høre på musikk. Headset har jeg, dog.

 

Kan slenge inn konfiggen her:

TWR: Corsair Obsidian 800D

CPU: Intel Core i7 950 (skal overklokkes 4 eller over 4Ghz)

PSU: Corsair AX850. Digg med modulære tilkoblinger

GPU: MSI GeForce GTX 460 Hawk

MTB: Gigabyte GA-EX58-UD5

RAM: Corsair Dominator DDR3-1600 12GB CL8

SSD: OCZ Vertex 2 60Gbx2 (boot & kritisk software - en for Windows og en for OS X*)

AIR: Corsair H70**

 

To andre ting jeg lurer på er om jeg burde ha toppen konfigurert slik: Inn, ut, ut. Er jo mange som anbefaler å ha: ut, inn, ut. For meg høres det merkelig ut siden den som da trekker luft inn i kabinettet vil trekke inn varm luft fra eksosene? Forstår ikke helt push/pull setuppen til de fleste med H50/70, men har jeg rett når jeg tenker at H70en trekker inn luft mens den henger inni kabinettet, også ha en annen 140mm på utsiden som trekker inn luft inn mot H70en?

 

Slik jeg ser det for meg så ville det vært best med:

Topp = Inn, ut, ut

Bunn etg. 1: Inn (her trenger jeg den ekstra 140mm viften)

Bunn etg. 2: Inn

Bak: H70.

* ) Ja jeg skal ha OS X installert her også. Alt av hardvare er kompatibel og denne konfigurasjonen lager donuts rundt Mac Pro for halve prisen.ph34r.gif

** ) Jeg trenger altså et par gode vifter, og lurer også på om jeg burde ha kontrollpanel for disse?

 

EDIT ADD: Slenger inn dette: Kan jeg trenger en strømstasjon i tilfelle jeg ikke har nok innganger på hk? Tenker på viftene og om jeg kanskje trenger å kjøpe viftekjøler til minnet om det blir litt varmt.

Endret av Riot™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt ville jeg brukt en av vifteplassene i topp til H70-radiatoren. Har selv Corsair H70-kjøleren og fikk problemer med pumpen på denne fordi selve kjøleblokken/pumpen lå for høyt i forhold til radiatoren (mistenker jeg). Vel og merke hadde jeg montert den med ledningene nede på radiatoren. Kanskje det holder å montere radiatoren med ledningene øverst. Men for å være sikker på at pumpen får stødig forsyning med vann kan det være en ide å ha radiator i topp av kabinettet.

 

Når det gjelder konfig på vifter er jeg usikker på hva som er best. Selv har jeg montert alle viftene i topp til å trekke luft ut av kabinettet. Siden de to andre viftene blåser varm luft ut, er det lite poeng i å trekke inn igjen denne luften med den tredje viften. Men kan for all del hende at det fungerer. Det er ikke verre enn å prøve seg frem. Kabinettet er såpass stort at det ikke er vanskelig å ordne og fikse litt.

 

Hvis du har radiatoren til Corsair H70-en i topp kan du også montere en 140mm vifte bak i kabinettet. Da får du ekstra god luftflyt over hovedkortet, som kan være greit selv om skjermkortet du har valgt ikke er av de aller varmeste. Når det gjelder egen ram-kjøler er det antagelig litt overkill. Hvertfall i et kabinett som gir så god luftflyt som Obsidian 800D, og med Dominator-rambrikker som har kjølefinner.

 

Viftestyring er absolutt å anbefale. Avhengig av hvilke vifter du velger, kan det bli ganske bråkete. Selv bruker jeg Zalman ZM-MFC1 Plus i svart utgave. En relativt stilren viftekontroller i aluminium med gode gamledagse vriknotter. Ser meget bra ut på et Corsair Obsidian 800D, men kan være litt tricky å montere, fordi det ene skruehullet er delvis dekket av plastikk-slideren på kabinettet som skal holde 5,25" enheten fast. Det er sikkert mulig å montere viftekontrolleren i en 5,25"-ramme eller noe og så sette denne inn. Men det har jeg ikke sjekket opp. Viftekontrolleren har forøvrig støtte for seks vifter. To av vifteportene har også støtte for sensortilkobling til hovedkortet slik at hovedkortet kan overvåke RPM for disse viftene.

 

Edit: Det kan også være en ide å kjøpe med gummiforinger til viftene du kjøper ekstra. Da slipper du for mye vibrering i kabinettet. Det er også en ide å handle inn noen borrelås-bånd du kan feste ledninger sammen med. Blir mye ryddigere og penere i kabelrommet, og gjør det lettere å få på døren på den siden av kabinettet.

 

Edit2: Når det gjelder vifter er vel Noctua kjent for å lage ganske gode vifter. Viftene er riktignok laget i en blanding av rødbrun og gulbrun farge. Så fargene står kanskje ikke helt til kabinettet. Men hvis du vil ha stille vifter tror jeg absolutt Noctua kan være noe å gå for.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Hei, jeg har 800D med H70, og slik har jeg satt det opp foreløpig.

 

Vifter som blåser inn:

Original vifte i bunn

2 papst vifter i topp, med filter.

 

Vifter som blåser ut:

H70 som sitter bak.

HD6870

 

Jeg har også samme viftestyring Snorre, og den passer veldig bra estetisk sett. Jeg hadde ikke noen problemer med å montere den. Som dere ser ut av det over, så har jeg en del flere vifter som blåser inn. Dette har jeg gjort bevisst. Jeg ville ikke ha undertrykk i kabinettet på grunn av støv. Nå har jeg filter alle steder der vifter blåser inn, så rengjøringen er veldig enkelt, og overtrykket sørger for at BD-ROM og HDD-kabinett i front får kjøling.

 

Jeg kommer etterhvert til å modifisere denne her. En stor vifte i sidedøra ville gjort underverker for luftstrømmen, og da slipper jeg å ha to vifter som blåser inn i toppen. Da kan jeg jeg fjerne den ene som blåser inn, og snu den andre.

 

 

 

Konklusjon etter min mening, er at du ikke vil få perfekt luftstrøm i denne, med mindre du skjærer hull i sidedøra.

Lenke til kommentar

Hull i sidedøren kan alltids ordnes, men gpu skal jeg ikke overklokke. Slik jeg skjønner det så er det gpu som får mest utav sidemontert vifte?. Det som dog SKAL overklokkes er cpu. Det jeg trenger mest mtp foto- og videoredigeringen.

 

Takker så mangt for tips, Snorre og RRhoads.

 

En ting, hva slags temp og innmat har du i 800Den?

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

Kabinett: Corsair Obsidian 800D

Hovedkort: ASUS P6T

CPU: Intel Core i7 950

Minne: OCZ 6GB (3x2GB)

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 6870

Skjerm: NEC MultiSync 24WMGX3

Lydkort: Creative X-Fi Fatal1ty FPS

Video Capture Card: Blackmagic Design Infinity Pro

 

Jeg har 7 disker, hvorav en er SSD

 

Temperaturene er veldig fine.

 

Prosessor:

Idle:6-7 grader over romtemperatur på tCase, 10 grader over på kjernene.

Load: 60 grader etter en time med Prime

 

Skjermkort:

Idle: Ligger på 44 grader i idle, og da går vifta på skjermkortet på 20-24

Load: Ca 60 grader i spill, men vifta går jo aldri i nærheten av max

 

Harddiskene ligger på ca 35-40 grader.

 

Load

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...