Gå til innhold

De 10 bud. Langt mer enn 10 bud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes den parodien med KLM (tror jeg det var) der moses kommer ned fra fjellet og sier" Jeg har her de femten bud... "Knas"... Ehhh, de ti bud som herren vil at dere skal følge..." var fin jeg da... :)

 

Var det ikke den gangen som gud ble båret rundt i ørkenen i et lite skrin? Han har blitt større med årene, don't ya think?

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syntes den parodien med KLM (tror jeg det var) der moses kommer ned fra fjellet og sier" Jeg har her de femten bud... "Knas"... Ehhh, de ti bud som herren vil at dere skal følge..." var fin jeg da... :)

 

Var det ikke den gangen som gud ble båret rundt i ørkenen i et lite skrin? Han har blitt større med årene, don't ya think?

Hvorfor tror du "gud ble båret rundt i ørkenen i et lite skrin" ?

 

Det var pakttavlene/lovtavlene til det jødiske trossamfunn

som ble oppbevart i et stort gullskrin (Paktens ark)

 

arkofthecovenant.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hvor stammer egentlig de ti bud fra? På sinai så får jo moses langt mer enn ti bud? jeg lurer også på når han får tavlene på nytt, da de første to blir knust.

 

Ja, det er mer enn bare de ti bud.

 

Her er kjærlighetens lov:

 

Dere skal ikke for fornøyelsens skyld eller for deres fortjenestes skyld ta noe vesens liv eller pine noen.

 

Dere skal ikke stjele andres eiendom, heller ikke skaffe jord eller rikdomme til dere selv ut over deres behov eller bruk.

 

Dere skal ikke spise kjøtt, heller ikke drikke blodet av noe slaktet vesen; heller ikke noe, som skader deres sunnhet eller sanser.

 

Dere skal ikke inngå urene ekteskap, der det ikke er kjærlighet og sunnhet; heller ikke skal dere forderve dere selv eller noe vesen, som skapes rent av det Hellige.

 

Dere skal ikke bære falsk vitnesbyrd mot noen, heller ikke bevisst bedra noen med en løgn for å skade dem.

 

Dere skal ikke gjøre mot andre, som dere ikke vil, at de skulle gjort mot dere.

 

Dere skal tilbe den Ene Evige, Himmelens Far og Mor, som alle ting stammer ifra, og ha ærbødighet for det hellige navn.

 

Dere skal ære deres fedre og mødre på jorden, som har omsorg for dere; likeså alle rettferdighetens forkynnere.

 

Alle svake og undertrykte og alle vesener, som lider urett, skal dere elske og beskytte.

 

Dere bør skape de ting, som er gode og nyttige, med deres hender; og dere skal ernære dere av jordens frukter og leve lenge i landet.

 

Dere skal rense dere selv hver dag og hvile ut fra deres arbeide på den syvende dag og helligholde sabbaten og Guds høytider.

 

Dere skal gjøre mot andre, sånn som dere gjerne vil, at andre gjør mot dere.

 

"Et nyt bud giver jeg jer: at I skal elske hinanden og alle Guds skabninger. Kærlighed er lovens opfyldelse. Kærlighed er af Gud, og Gud er kærlighed. Den, som ikke elsker, kender ikke Gud."(urev. 76,5)

 

"Hold budene. Elsk din Gud med hele dit hjerte, og elsk din næste som dig selv. På disse hviler hele loven og profeterne. Og summen af lo-ven er denne: Gør ikke mod andre, hvad I ikke ønsker, at de skulle gøre mod jer. Gør mod andre, hvad I ønsker, at de skulle gøre mod jer.

Salige er de, som holder denne lov; for Gud er åbenbaret i alle væ-se-ner. Alle væsener lever i Gud, og Gud er skjult i dem.”(urev. 75,13-14)

 

"Og se, en lovkyndig stod op og stillede fælde for ham, idet han spurgte: “Mester! hvad skal jeg gøre, for at arve evigt liv?” Han sagde til ham: “Hvad står der skrevet i loven? Hvordan læser du?”

Han svarede og sagde: “Du skal ikke gøre mod andre, hvad du ikke vil have, at de skal gøre mod dig. Du skal elske din Gud af hele dit hjerte og med hele din sjæl og med hele dit sind. Du skal gøre mod andre, hvad du vil have, at de skal gøre mod dig.”

Og han sagde til ham: “Du har svaret rigtigt; gør dette, så skal du leve; på disse tre bud bygger loven og profeterne, for den, som elsker Gud, elsker også sin næste.”(urev. 35,1-3)

 

"Tænk ikke, at jeg er kommet for at ødelægge loven og profeterne; jeg er ikke kommet for at ødelægge, men for at opfylde. Thi sandelig siger jeg jer: før himlen og jorden forgår, skal end ikke det mindste bogstav eller en tøddel af loven eller profeterne forgå, før det er opfyldt alt sammen. Men se, en større end Moses er her; og han vil give jer den højere lov, endog den fuldkomne lov, og denne lov bør I adlyde.

Derfor: enhver, der bryder et af disse bud, som han vil give, og lærer menneskene således, han skal kaldes den mindste i Himmeriget; men enhver, som overholder dem og lærer andre dem, han skal kaldes stor i Himmeriget."(urev. 25, 8-9)

 

"Hvilket menneske er der blandt jer, som vil give sit barn en sten, når det beder om brød? Eller give det en slange, når det beder om en fisk? Når da I, som er onde, forstår at give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke jeres Forældre, som er i Himlen, give gode ting til dem, som beder derom?

Derfor, alt hvad I vil, at menneskene skal gøre mod jer, det samme skal I gøre mod dem. Og hvad I ikke vil have, at menneskene skal gøre mod jer, skal I heller ikke gøre mod dem; for dette er loven og profeterne."(urev. 27,5-6)

 

"Og står der ikke skrevet: ‘Hvad er det sande offer? Tvæt jer og rens jer, og fjern det onde fra mine øjne; ophør med at gøre det onde, og lær at gøre godt. Øv retfærdighed mod de faderløse og enkerne og alle, som er fortrykte.’ Således skal I opfylde loven."(urev. 49,9)

 

"Og Jesus sagde til dem: “Se, en ny lov giver jeg jer, som ikke er ny, men gammel! Ligesom Moses gav de ti bud til dem, som tilhører Israel efter kødet, på samme måde giver jeg tolv til jer, som tilhører Israels Rige efter Ånden."(Urev. 46,7)

 

"Og Johannes vidnede om ham med ordene: “Det er ham, om hvem jeg sagde: ‘Efter mig kommer en mand, som er foretrukket før mig; for han var før mig.’ Og af hans fylde har vi alle modtaget, og nåde for nåde. Thi loven blev delvist givet ved Moses, men nåden og sandheden kommer fuldstændigt ved Jesus Kristus."(Urev. 8,3)

Lenke til kommentar

 

Ja, det er mer enn bare de ti bud.

 

Her er kjærlighetens lov:

 

Dere skal ikke for fornøyelsens skyld eller for deres fortjenestes skyld ta noe vesens liv eller pine noen.

 

Dere skal ikke stjele andres eiendom, heller ikke skaffe jord eller rikdomme til dere selv ut over deres behov eller bruk.

 

Dere skal ikke spise kjøtt, heller ikke drikke blodet av noe slaktet vesen; heller ikke noe, som skader deres sunnhet eller sanser.

 

Dere skal ikke inngå urene ekteskap, der det ikke er kjærlighet og sunnhet; heller ikke skal dere forderve dere selv eller noe vesen, som skapes rent av det Hellige.

 

Dere skal ikke bære falsk vitnesbyrd mot noen, heller ikke bevisst bedra noen med en løgn for å skade dem.

 

Dere skal ikke gjøre mot andre, som dere ikke vil, at de skulle gjort mot dere.

 

Dere skal tilbe den Ene Evige, Himmelens Far og Mor, som alle ting stammer ifra, og ha ærbødighet for det hellige navn.

 

Dere skal ære deres fedre og mødre på jorden, som har omsorg for dere; likeså alle rettferdighetens forkynnere.

 

Alle svake og undertrykte og alle vesener, som lider urett, skal dere elske og beskytte.

 

Dere bør skape de ting, som er gode og nyttige, med deres hender; og dere skal ernære dere av jordens frukter og leve lenge i landet.

 

Dere skal rense dere selv hver dag og hvile ut fra deres arbeide på den syvende dag og helligholde sabbaten og Guds høytider.

 

Dere skal gjøre mot andre, sånn som dere gjerne vil, at andre gjør mot dere.

 

"Et nyt bud giver jeg jer: at I skal elske hinanden og alle Guds skabninger. Kærlighed er lovens opfyldelse. Kærlighed er af Gud, og Gud er kærlighed. Den, som ikke elsker, kender ikke Gud."(urev. 76,5)

 

"Hold budene. Elsk din Gud med hele dit hjerte, og elsk din næste som dig selv. På disse hviler hele loven og profeterne. Og summen af lo-ven er denne: Gør ikke mod andre, hvad I ikke ønsker, at de skulle gøre mod jer. Gør mod andre, hvad I ønsker, at de skulle gøre mod jer.

Salige er de, som holder denne lov; for Gud er åbenbaret i alle væ-se-ner. Alle væsener lever i Gud, og Gud er skjult i dem.”(urev. 75,13-14)

 

"Og se, en lovkyndig stod op og stillede fælde for ham, idet han spurgte: “Mester! hvad skal jeg gøre, for at arve evigt liv?” Han sagde til ham: “Hvad står der skrevet i loven? Hvordan læser du?”

Han svarede og sagde: “Du skal ikke gøre mod andre, hvad du ikke vil have, at de skal gøre mod dig. Du skal elske din Gud af hele dit hjerte og med hele din sjæl og med hele dit sind. Du skal gøre mod andre, hvad du vil have, at de skal gøre mod dig.”

Og han sagde til ham: “Du har svaret rigtigt; gør dette, så skal du leve; på disse tre bud bygger loven og profeterne, for den, som elsker Gud, elsker også sin næste.”(urev. 35,1-3)

 

"Tænk ikke, at jeg er kommet for at ødelægge loven og profeterne; jeg er ikke kommet for at ødelægge, men for at opfylde. Thi sandelig siger jeg jer: før himlen og jorden forgår, skal end ikke det mindste bogstav eller en tøddel af loven eller profeterne forgå, før det er opfyldt alt sammen. Men se, en større end Moses er her; og han vil give jer den højere lov, endog den fuldkomne lov, og denne lov bør I adlyde.

Derfor: enhver, der bryder et af disse bud, som han vil give, og lærer menneskene således, han skal kaldes den mindste i Himmeriget; men enhver, som overholder dem og lærer andre dem, han skal kaldes stor i Himmeriget."(urev. 25, 8-9)

 

"Hvilket menneske er der blandt jer, som vil give sit barn en sten, når det beder om brød? Eller give det en slange, når det beder om en fisk? Når da I, som er onde, forstår at give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke jeres Forældre, som er i Himlen, give gode ting til dem, som beder derom?

Derfor, alt hvad I vil, at menneskene skal gøre mod jer, det samme skal I gøre mod dem. Og hvad I ikke vil have, at menneskene skal gøre mod jer, skal I heller ikke gøre mod dem; for dette er loven og profeterne."(urev. 27,5-6)

 

"Og står der ikke skrevet: ‘Hvad er det sande offer? Tvæt jer og rens jer, og fjern det onde fra mine øjne; ophør med at gøre det onde, og lær at gøre godt. Øv retfærdighed mod de faderløse og enkerne og alle, som er fortrykte.’ Således skal I opfylde loven."(urev. 49,9)

 

"Og Jesus sagde til dem: “Se, en ny lov giver jeg jer, som ikke er ny, men gammel! Ligesom Moses gav de ti bud til dem, som tilhører Israel efter kødet, på samme måde giver jeg tolv til jer, som tilhører Israels Rige efter Ånden."(Urev. 46,7)

 

"Og Johannes vidnede om ham med ordene: “Det er ham, om hvem jeg sagde: ‘Efter mig kommer en mand, som er foretrukket før mig; for han var før mig.’ Og af hans fylde har vi alle modtaget, og nåde for nåde. Thi loven blev delvist givet ved Moses, men nåden og sandheden kommer fuldstændigt ved Jesus Kristus."(Urev. 8,3)

 

 

For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra,

 

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

 

NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven.

 

NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld.

 

NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven?

 

NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden.

 

NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven

 

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Ja, det er mer enn bare de ti bud.

 

Her er kjærlighetens lov:

 

Dere skal ikke for fornøyelsens skyld eller for deres fortjenestes skyld ta noe vesens liv eller pine noen.

 

Dere skal ikke stjele andres eiendom, heller ikke skaffe jord eller rikdomme til dere selv ut over deres behov eller bruk.

 

Dere skal ikke spise kjøtt, heller ikke drikke blodet av noe slaktet vesen; heller ikke noe, som skader deres sunnhet eller sanser.

 

Dere skal ikke inngå urene ekteskap, der det ikke er kjærlighet og sunnhet; heller ikke skal dere forderve dere selv eller noe vesen, som skapes rent av det Hellige.

 

Dere skal ikke bære falsk vitnesbyrd mot noen, heller ikke bevisst bedra noen med en løgn for å skade dem.

 

Dere skal ikke gjøre mot andre, som dere ikke vil, at de skulle gjort mot dere.

 

Dere skal tilbe den Ene Evige, Himmelens Far og Mor, som alle ting stammer ifra, og ha ærbødighet for det hellige navn.

 

Dere skal ære deres fedre og mødre på jorden, som har omsorg for dere; likeså alle rettferdighetens forkynnere.

 

Alle svake og undertrykte og alle vesener, som lider urett, skal dere elske og beskytte.

 

Dere bør skape de ting, som er gode og nyttige, med deres hender; og dere skal ernære dere av jordens frukter og leve lenge i landet.

 

Dere skal rense dere selv hver dag og hvile ut fra deres arbeide på den syvende dag og helligholde sabbaten og Guds høytider.

 

Dere skal gjøre mot andre, sånn som dere gjerne vil, at andre gjør mot dere.

 

"Et nyt bud giver jeg jer: at I skal elske hinanden og alle Guds skabninger. Kærlighed er lovens opfyldelse. Kærlighed er af Gud, og Gud er kærlighed. Den, som ikke elsker, kender ikke Gud."(urev. 76,5)

 

"Hold budene. Elsk din Gud med hele dit hjerte, og elsk din næste som dig selv. På disse hviler hele loven og profeterne. Og summen af lo-ven er denne: Gør ikke mod andre, hvad I ikke ønsker, at de skulle gøre mod jer. Gør mod andre, hvad I ønsker, at de skulle gøre mod jer.

Salige er de, som holder denne lov; for Gud er åbenbaret i alle væ-se-ner. Alle væsener lever i Gud, og Gud er skjult i dem.”(urev. 75,13-14)

 

"Og se, en lovkyndig stod op og stillede fælde for ham, idet han spurgte: “Mester! hvad skal jeg gøre, for at arve evigt liv?” Han sagde til ham: “Hvad står der skrevet i loven? Hvordan læser du?”

Han svarede og sagde: “Du skal ikke gøre mod andre, hvad du ikke vil have, at de skal gøre mod dig. Du skal elske din Gud af hele dit hjerte og med hele din sjæl og med hele dit sind. Du skal gøre mod andre, hvad du vil have, at de skal gøre mod dig.”

Og han sagde til ham: “Du har svaret rigtigt; gør dette, så skal du leve; på disse tre bud bygger loven og profeterne, for den, som elsker Gud, elsker også sin næste.”(urev. 35,1-3)

 

"Tænk ikke, at jeg er kommet for at ødelægge loven og profeterne; jeg er ikke kommet for at ødelægge, men for at opfylde. Thi sandelig siger jeg jer: før himlen og jorden forgår, skal end ikke det mindste bogstav eller en tøddel af loven eller profeterne forgå, før det er opfyldt alt sammen. Men se, en større end Moses er her; og han vil give jer den højere lov, endog den fuldkomne lov, og denne lov bør I adlyde.

Derfor: enhver, der bryder et af disse bud, som han vil give, og lærer menneskene således, han skal kaldes den mindste i Himmeriget; men enhver, som overholder dem og lærer andre dem, han skal kaldes stor i Himmeriget."(urev. 25, 8-9)

 

"Hvilket menneske er der blandt jer, som vil give sit barn en sten, når det beder om brød? Eller give det en slange, når det beder om en fisk? Når da I, som er onde, forstår at give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke jeres Forældre, som er i Himlen, give gode ting til dem, som beder derom?

Derfor, alt hvad I vil, at menneskene skal gøre mod jer, det samme skal I gøre mod dem. Og hvad I ikke vil have, at menneskene skal gøre mod jer, skal I heller ikke gøre mod dem; for dette er loven og profeterne."(urev. 27,5-6)

 

"Og står der ikke skrevet: ‘Hvad er det sande offer? Tvæt jer og rens jer, og fjern det onde fra mine øjne; ophør med at gøre det onde, og lær at gøre godt. Øv retfærdighed mod de faderløse og enkerne og alle, som er fortrykte.’ Således skal I opfylde loven."(urev. 49,9)

 

"Og Jesus sagde til dem: “Se, en ny lov giver jeg jer, som ikke er ny, men gammel! Ligesom Moses gav de ti bud til dem, som tilhører Israel efter kødet, på samme måde giver jeg tolv til jer, som tilhører Israels Rige efter Ånden."(Urev. 46,7)

 

"Og Johannes vidnede om ham med ordene: “Det er ham, om hvem jeg sagde: ‘Efter mig kommer en mand, som er foretrukket før mig; for han var før mig.’ Og af hans fylde har vi alle modtaget, og nåde for nåde. Thi loven blev delvist givet ved Moses, men nåden og sandheden kommer fuldstændigt ved Jesus Kristus."(Urev. 8,3)

 

 

For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra,

 

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

 

NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven.

 

NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld.

 

NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven?

 

NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden.

 

NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven

 

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

 

Ja, kristne er jo velkjent for å være enige om kristendommens største løgn. At Jesus kom med nåden for at menneskene skal slippe å forbedre seg som personer. At de skal bli frie fra synd på grunn av at en person døde. Dette er en håpløs tanke.

 

Man burde heller kvitte seg med det religiøse, og søke visdommen og sannheten. Sånn at man en dag kan begynne å lære seg hvordan man skal slutte å synde. Det er den eneste måten å bli fri ifra synd på.

 

Se hva Jesus selv sier:

 

"Præsterne modtager virkelig sådanne ofre fra tilbedende som soning for brud på Mose lov; men for synder imod Guds lov kan der ikke gives forladelse, undtagen gennem anger og forbedring."(urev. 33,3)

 

"Og den anden talte og sagde: “Mester, hvis nogen har begået en synd, kan et menneske da forlade denne synden eller lade ham blive i den?” Og Jesus sagde: “Gud forlader al synd hos dem, som angrer; men som I sår, således skal I også høste. Hverken Gud eller menneske kan forlade dem synder, som ikke angrer og ophører med at synde, ej heller fastholde synderne hos dem, som ophører med dem. Men hvis en i ånden klart ser, at nogen angrer og ophører med deres synder, så må han i sandhed sige til den angrende: ‘Dine synder tilgives dig.’ For al synd forlades ved anger og forbedring; og de, som ophører med den, er løst fra den; og de, som fortsætter i den, er bundet til den.

Ikke desto mindre, så må syndens frugter bestå en tid; thi som vi sår, således skal vi også høste; for Gud lader sig ikke spotte. Og de, som sår i kødet, skal høste fordærvelse; men de, som sår i ånden, skal høste evigt liv.* Derfor hvis nogen ophører med deres synder og bekender dem, så lad presbyteren sige til en sådan på denne måde: ‘Må Gud tilgive dig dine synder og give dig evigt liv.’ Al synd imod Gud tilgives af Gud, og synd imod mennesket af mennesket.”(urev. 93,1-2)

 

"Lær dem om den hellige kærlighedens lov, som jeg har givet jer. En-hver, som ophører med deres synder, vil få dem tilgivet; og enhver, som fort-sæt-ter i deres synder, tilbageholdes i dem."(urev. 87,7)

 

Man må nesten kunne si:

 

"Og det skete, da Jesus var færdig med at tale disse ord, at folk var slået af forundring over hans lære. For han lærte dem som en, der appel-lerede til fornuften og hjertet, og ikke som de skriftkloge, som snarere førte deres lære ved autoriteten."(urev. 27,13)

Lenke til kommentar

Ja, kristne er jo velkjent for å være enige om kristendommens største løgn. At Jesus kom med nåden for at menneskene skal slippe å forbedre seg som personer. At de skal bli frie fra synd på grunn av at en person døde. Dette er en håpløs tanke.

Du har missforstått fullstendig, Tidus-Yuna

 

De kristne tror ikke at mennesket kan forbedre seg ved hjelp av lover og regler. De kristne tror mennesket kan forbedre seg ved hjelp tilgivelse og forening med Jesus Kristus Guds sønn.

Lenke til kommentar

Ja, kristne er jo velkjent for å være enige om kristendommens største løgn. At Jesus kom med nåden for at menneskene skal slippe å forbedre seg som personer. At de skal bli frie fra synd på grunn av at en person døde. Dette er en håpløs tanke.

Du har missforstått fullstendig, Tidus-Yuna

 

De kristne tror ikke at mennesket kan forbedre seg ved hjelp av lover og regler. De kristne tror mennesket kan forbedre seg ved hjelp tilgivelse og forening med Jesus Kristus Guds sønn.

 

Ja, det er jo akkurat det samme, bare at du sier det på en annen måte. Jeg ser ingen forskjell på tilgivelse og forening med Guds sønn, og at kristne "går fri" og får syndeforlatelse gjennom Jesu død.

Lenke til kommentar

Ja, kristne er jo velkjent for å være enige om kristendommens største løgn. At Jesus kom med nåden for at menneskene skal slippe å forbedre seg som personer. At de skal bli frie fra synd på grunn av at en person døde. Dette er en håpløs tanke.

 

Man burde heller kvitte seg med det religiøse, og søke visdommen og sannheten. Sånn at man en dag kan begynne å lære seg hvordan man skal slutte å synde. Det er den eneste måten å bli fri ifra synd på.

 

 

Spenndene tankegang det her. Hvorfor skal du fri deg fra synd?, og hvordan skal du greie dette med visdom og sannhet?

Lenke til kommentar

Spenndene tankegang det her. Hvorfor skal du fri deg fra synd?, og hvordan skal du greie dette med visdom og sannhet?

 

Jo nå skal du høre! Først og fremst så er synd en feil som man begår. Og den eller de det går utover opplever dette som urettferdigheter. Om man skulle begå uhell mot noen andre som påfører dem for eksempel smerte og ubehag, så kan man være alldeles uskyldig og syndfri. Det er fordi det er ikke handlingens resultat som avgjør om man er en synder, det er hva man tenker imens.

 

Visdom er kjærlighet omgjort til ord. Kjærlighet er det å gjøre noe godt for en annen, uten baktanker. Det vil si at man ikke skal forvente noe tilbake. Noen mennesker utøver kjærlighet for andre fordi de vil at mennesker skal se dem og bli æret for det. Dette er ikke ekte kjærlighet, fordi da har man åpenbart baktanker.

 

Du spør hvorfor jeg skal fri meg fra synd? Jeg har lært gjennom sannheten at meningen med livet er å prøve å forbedre seg som person. Å lære seg å bruke kjærlighet og rettferdighet. Etterhvert som man blir flinkere til dette, kan man se, høre og forstå mer av sannheten, slik at man også kan bli klar over sine små synder og feil.

 

"Maria spurgte engang Jesus, om der var nogen, der ville nå syndfrihed, og Jesus svarede:

“Man vil finde én blandt tusinder, to blandt titusinder.”(690)

Bhagavad-Gita: “Blandt tusinde mennesker er der måske ét, der stræber efter fuldkommenhed; og selv blandt dem, der stræber efter eller har nået fuldkommenhed, er der måske kun én, der kender mig i sandhed.”(691)"(Fra boken: "Sannheten som folk ikke måtte høre" av Klaus E. Berger)

 

Her er en tekst om utvikling ifra samme bok:

 

"4) Udvikling:

Det var således nødvendigt og særdeles gavnligt for menneskene at skulle leve mellem problemer, lurende farer, ondskab og lidelser. Hvis alle problemer blev fjernet, derimod, skulle vi næsten ingenting gøre selv, og vi ville have det, som om vi var pakket ind i vat, hvorved der ikke ville ske nogen udvikling med os; for hvad skulle vi udøve vores menneskelighed på? Og af hvad grund?

Lad os prøve at se helt enkelt på det: Hvis man f.eks. ser en såret hest, der tilmed har mistet sit føl til en bjørn, så vil den, som udviser kærlighed, ikke tillade, at hesten dør af sine sår fra dens kamp for sit føls liv. Dette menneske ville hjælpe den og pleje dens sår. Sådanne ting opøver langsomt menneskeligheden. En anden dag får en af os måske en fod klemt fast og kan i lang tid ikke komme fri. Bliver man befriet, lærer både den, der hjælper, og den, der bliver hjulpet, hvad menneskelighed betyder. Endnu stærkere virker dette under krig, besættelse og befrielse. Gennemlever man selv, hvad det vil sige at blive udsat for uretfærdighed, vil ens egen forståelse for retfærdighed forstærkes, hvis man i forvejen har noget af den. På denne måde er verden en bro fra det menneskelige til det guddommelige.

Skete der aldrig sådanne ubehagelige ting, ville vi blive sløve og ikke udvikles. Vi ville endda blive ulykkelige af tomheden. For det menneskelige SKAL til sidst nå det fuldkomne, ellers kan hverken vi eller vores medskabninger vedblive at leve med vores kundskabs muligheder. VIL vi ikke prøve at blive syndfrie, og fornægter vi således de guddommelige love, skal vi dø – “I skal dø i jeres synd.”(44)

Man måler menneskehedens udvikling i teknik, økonomi, videnskab og materielle goder. Hellere skulle den måles i menneskelighed, for det ER altså den udvikling, det drejer sig om.

“Den, som ikke kender fuldkommengørelsens gerninger, ved ingenting.”(45)"

 

For å gi deg noen eksempler på visdom:

 

"Dere skal ikke gjøre mot andre, som dere ikke vil, at de skulle gjort mot dere."

 

"Dere skal gjøre mot andre, sånn som dere gjerne vil, at andre gjør mot dere."

 

Disse 2 setningene er summen av kjærlighetens lov. Går man og har dette i bakhodet når man lever i det daglige og prøver å øve på dette, vil man kunne oppnå og forbedre sin personlighet.

 

Andre eksempler på visdom:

 

"Og hvad I end gør mod selv de mindste af disse mine brødre, gør I mod mig. For jeg er i dem, og de er i mig. Ja, jeg er i alle væsener og alle væ-sener er i mig. I al deres fryd, fryder jeg mig; jeg lider med dem i alle de-res lidelser. Derfor siger jeg jer: vær venlige mod hinanden og mod alle Guds skabninger.”(urev. 38,6)

 

Og igen sagde Jesus til dem: “Vær barmhjertige, så skal der også vises jer barmhjertighed. Tilgiv andre, så skal I få tilgivelse. Det mål, I måler med, med det skal I selv få tilmålt igen.

Som I gør imod andre, sådan skal det blive gjort mod jer. Som I giver, sådan skal I modtage. Som I dømmer andre, sådan skal I blive dømt. Som I tjener andre, skal I også blive betjent.

For Gud er retfærdig og belønner hver og en efter dennes gernin-ger. Det, som de sår, det skal de også høste.”(urev. 18,10-12)

 

"Døm ikke, for at I ikke skal dømmes. For den dom, I dømmer med, med den skal I selv dømmes; og med det mål, I måler med, med det skal I selv få tilmålt igen; og som I gør mod andre, sådan skal det blive gjort mod jer."(urev. 27,1)

 

"Præsterne modtager virkelig sådanne ofre fra tilbedende som soning for brud på Mose lov; men for synder imod Guds lov kan der ikke gives forladelse, undtagen gennem anger og forbedring."(urev. 33,3)

 

"Og den anden talte og sagde: “Mester, hvis nogen har begået en synd, kan et menneske da forlade denne synden eller lade ham blive i den?” Og Jesus sagde: “Gud forlader al synd hos dem, som angrer; men som I sår, således skal I også høste. Hverken Gud eller menneske kan forlade dem synder, som ikke angrer og ophører med at synde, ej heller fastholde synderne hos dem, som ophører med dem. Men hvis en i ånden klart ser, at nogen angrer og ophører med deres synder, så må han i sandhed sige til den angrende: ‘Dine synder tilgives dig.’ For al synd forlades ved anger og forbedring; og de, som ophører med den, er løst fra den; og de, som fortsætter i den, er bundet til den.

Ikke desto mindre, så må syndens frugter bestå en tid; thi som vi sår, således skal vi også høste; for Gud lader sig ikke spotte. Og de, som sår i kødet, skal høste fordærvelse; men de, som sår i ånden, skal høste evigt liv.* Derfor hvis nogen ophører med deres synder og bekender dem, så lad presbyteren sige til en sådan på denne måde: ‘Må Gud tilgive dig dine synder og give dig evigt liv.’ Al synd imod Gud tilgives af Gud, og synd imod mennesket af mennesket.”(urev. 93,1-2)

 

"Lær dem om den hellige kærlighedens lov, som jeg har givet jer. En-hver, som ophører med deres synder, vil få dem tilgivet; og enhver, som fort-sæt-ter i deres synder, tilbageholdes i dem."(urev. 87,7)

 

Her er Jesus sin egen forklaring på sannhet:

 

"Atter var de tolv forsamlede indenfor kredsen af palmetræer, og en af dem, nemlig Thomas, sagde til de andre: “Hvad er sandhed? For de samme ting synes at være forskellige for forskellige sind, endog for det samme sind på forskellige tidspunkter. Altså, hvad er sandhed?”

Og mens de endnu talte, kom Jesus ind i deres midte og sagde: “Sandhed, én og absolut, er i Gud alene; for intet menneske, ikke noget legemligt menneske, kender det, som Gud alene kender, denne som er alt i alle. Til menneskene åbenbares sandheden alt efter deres evne til at forstå og modtage.

Den eneste sandhed har mange sider, og den ene ser kun den ene side, den anden en anden; og nogle kan se mere end andre, alt efter som det er givet dem.

Se på denne krystal, hvordan det ene lys åbenbares i tolv facetter, ja, i fire gange tolv; og hver facet reflekterer en stråle af lyset; og når en betragter en facet og en anden en anden, så er det dog den samme krystal og den ene lyskilde, som skinner i dem alle.

Ligeledes når en bestiger et bjerg og har nået en vis højde og siger: “Der er bjergets top! Lad os nå den!” Men når de har nået denne højde — se, da er der en anden bagved den; sådan er det, indtil de når den højde, hvorfra ingen anden kan ses mere, som er sådan, at de kan nå den.

Således er det med sandheden. Jeg er sandheden, vejen og livet; og jeg har givet jer sandheden, som jeg har modtaget ovenfra. Og det, som en kan se og modtage, ses og modtages ikke af den anden. Det, som synes sandt for nogle, synes andre ikke kan være sandt. De, som er nede i dalen, ser ikke som dem, der er oppe på bjergets top.

Men for hver enkelt er det sandhed, som det ene sind ser den, og for den tid, indtil en højere sandhed åbenbares for ham; og til den sjæl, som modtager mere lys, skal der gives mere lys. Derfor: fordøm ikke andre, for at I ikke skal fordømmes.

Efterhånden som I holder kærlighedens hellige lov, som jeg har givet jer, så skal sandheden mere og mere åbenbares for jer; og sandhedens Ånd, som kommer ovenfra, skal, efter nok så mange omvandringer, lede jer til den hele sandhed; ligesom den brændende sky ledede Israels børn gennem ørkenen.

Vær tro mod det lys, I har, indtil et højere lys gives jer. Søg mere lys, og I skal leve i overflod; hvil ikke, inden I har fundet det.

Gud giver jer alle sandheden ligesom en stige med mange trin til sjælens frelse og fuldkommengørelse; og det, som synes at være sand-heden i dag, vil I forlade for den højere sandhed af i morgen. Stræb efter at nå fuldkommenheden."(urev. 90,1-10)

 

"Pilatus sagde derfor til ham: “Så er du dog en konge?” Jesus svarede: “Du siger, at jeg er. Ja, en konge er jeg. Med dette formål blev jeg født, og af den grund kom jeg ind i verden, at jeg skulle vidne om sandheden. Enhver, som er af sandhed, hører min røst.”

Pilatus sagde til ham: “Hvad er sandhed?” Jesus sagde: “Sandhed er fra Himlen.” Pilatus sagde: “Så findes sandheden ikke på jorden.” Jesus sagde til Pilatus: “Tro mig: sandheden findes på jorden blandt dem, som modtager og adlyder den. Af sandhed er de, som dømmer retfærdigt.” (urev. 81,8-9)

 

"Sådan som jeg har modtaget sandheden, har jeg givet den til jer. Lad hver enkelt modtage den ifølge hans lys og evne til at forstå; og forfølg ikke dem, som modtager den i en anden udtydning."(urev. 90,15)

Lenke til kommentar

Spenndene tankegang det her. Hvorfor skal du fri deg fra synd?, og hvordan skal du greie dette med visdom og sannhet?

 

Jo nå skal du høre! Først og fremst så er synd en feil som man begår. Og den eller de det går utover opplever dette som urettferdigheter. Om man skulle begå uhell mot noen andre som påfører dem for eksempel smerte og ubehag, så kan man være alldeles uskyldig og syndfri. Det er fordi det er ikke handlingens resultat som avgjør om man er en synder, det er hva man tenker imens.

 

Visdom er kjærlighet omgjort til ord. Kjærlighet er det å gjøre noe godt for en annen, uten baktanker. Det vil si at man ikke skal forvente noe tilbake. Noen mennesker utøver kjærlighet for andre fordi de vil at mennesker skal se dem og bli æret for det. Dette er ikke ekte kjærlighet, fordi da har man åpenbart baktanker.

 

Du spør hvorfor jeg skal fri meg fra synd? Jeg har lært gjennom sannheten at meningen med livet er å prøve å forbedre seg som person. Å lære seg å bruke kjærlighet og rettferdighet. Etterhvert som man blir flinkere til dette, kan man se, høre og forstå mer av sannheten, slik at man også kan bli klar over sine små synder og feil.

 

*Snip*

 

Spennende å høre hva folk tror og mener. Men du sier at du kan gjennom kjærlighet og rettferdighet kan bli fri fra synd, men hva så? Hva skjer da? Mener du at når du har klart dette, kommer du til himmelen etter døden? Eller hva?

 

Jeg er selv kristen og tror på en hellig og levende Gud. Men i troen på Jesus som min talsmann og frelser, er jeg tilgitt og vil på dommens dag ha mitt navn i livets bok. Utrolig bra! :)

Mennesket vil aldri klare å frelse seg selv, det er det Jesus som gjør.

Lenke til kommentar

Mennesket vil aldri klare å frelse seg selv, det er det Jesus som gjør.

Hadde du klart å tenkt ærlig og oppriktig på dette spørsmålet hadde du skjønt at det bare er en påstand at jesus kommer til å gjøre noe som helst...

 

Men så ærlige og oppriktige er det svært få religiøse som er, de er ikke mer åpne, oppriktige eller ærlige enn at de tviholder på EN forklaring som den eneste mulige og tror påstandene om den eneste muligheten de er ærlige nok til å undersøke er den riktige...

 

Så i mine øyne er det ingen kristen som noengang kommer til den påståtte himmelen, til det er de alt for uærlige i sine antagelser og nekter å holde øynene åpne for andre muligheter også.. Fører man på hvordan de bevisst eller ubevisst lyver for seg selv om andre for å få denne fantastiske historien de holder som den eneste riktige har de jo omtrent brutt hvert eneste bud i sine egne leve regler..

 

Så bli ikke fortvilet om det bare er nedknapper i heien som kommer og henter dere, dere har selv fjernet opp knappen med deres enorme innsneverhet i den tro at heisen vil være full av opp knapper... Forsøk i det minste å være ærlige nok til å innse at påstander ikke blir sanneht selv om de blir gjentatt aldri så mange ganger... Hvis ikke er det å leve et liv på en løgn...

Lenke til kommentar

Mennesket vil aldri klare å frelse seg selv, det er det Jesus som gjør.

Så i mine øyne er det ingen kristen som noengang kommer til den påståtte himmelen, til det er de alt for uærlige i sine antagelser og nekter å holde øynene åpne for andre muligheter også..

 

Andre muligheter? Det finns kun en vei til Gud, gjennom Jesus.

 

Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg. Har dere kjent meg, skal dere også kjenne min Far. Fra nå av kjenner dere ham og har sett ham.» Johannes 14, 6-7

Lenke til kommentar

Mennesket vil aldri klare å frelse seg selv, det er det Jesus som gjør.

Så i mine øyne er det ingen kristen som noengang kommer til den påståtte himmelen, til det er de alt for uærlige i sine antagelser og nekter å holde øynene åpne for andre muligheter også..

 

Andre muligheter? Det finns kun en vei til Gud, gjennom Jesus.

 

Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg. Har dere kjent meg, skal dere også kjenne min Far. Fra nå av kjenner dere ham og har sett ham.» Johannes 14, 6-7

Påståes det ja....

 

Det var heller ikke den kristne guden jeg mente når jeg sa alternativer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...