Gå til innhold

Konsertfotograf, hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å gjøre mer ut av bildene mine enn å bare gå rundt i gater for å finne motiver å knipse og tenkte å prøve meg som konsertfotograf.

Nå har det seg slik at det er Sabatonkonsert i Trondheim denne onsdagen så jeg tenkte at jeg kunne ta med meg kameraet mitt dit.

Men er det ting jeg må klargjøre på forhånd? Trengs det noe "pressekort" eller noe slikt? Eller holder det med å bare vise frem kameraet og fortelle at jeg skal ta bilder? Regner med at det må mer til enn som så..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring arrangøren og hør hvordan de stiller seg til dette. Har du ingen avtale på forhånd er det ikke sikkert du får lov til å ta med deg noe mer avansert enn et kompaktkamera inn.

Du kan jo evt. tilby deg å gi dem en god pris på eventuelle bilder de skulle ønske å bruke.

Ville ikke hatt de største forhåpningene med tanke på at sabaton er et relativt stort band, men har blitt overrasket over hvor jeg selv har kommet inn med et kamera tidligere så man vet aldri. Men ring og spør, det verste du får er et nei:)

Lenke til kommentar

Gjør som Killswitch sier først! Men husk, at det er som regel ikke konsertstedene eller arrangøren som bestemmer disse fotorestriksjonene som ofte er på konserter, men plateselskapet. Ofte er også plateselskapets ønske annerledes enn bandets syn på fotografering under konsert. Hvis du ikke kommer noen vei med arrangøren, kan du prøve å kontakte en eventuell presseansvarlig hos plateselskapet eller bandet.

Lenke til kommentar

Morsomt nok har akam nettopp kommet med en guide til konsertfotografi! :)

Du må nok finne ut på forhånd om det er mulig å ta med kameraet som "vanlig" konsertgjenger, eller om du trenger spesiell tillatelse.

Det er spesielt med lyset på konsertfotografi, og det krever en del erfaring å skyte med riktig lukkertid, riktig lysmåling etc.

Kanskje det kunne være en idé å dra på flere småkonserter med up and coming bands, som bare synes det er stas at noen tar bilder? Så får du prøvd deg fram og får litt erfaring.

Typisk trenger man flere runder med konserter, før man får føling med hvordan man skal bruke lyset og eksponere riktig - lyskastere kan være tricky!

Lenke til kommentar

Hvordan gå frem? Går frem, still deg helt ved scenen! :)

Min erfaring tilsier at man får ta bilder så lenge man er flinke til å spørre på forhånd, eller bare til og med i inngangen om det ikke er et alt for stort band som spiller. Er bare én gang jeg har blitt helt nekta å få ta bilder på konsert når jeg ikke har spurt før i døra - og da holdt det å love på tro og ære at jeg ikke kom til å ta bilder (noe jeg ikke gjorde heller).

Lenke til kommentar

For å få et pressekort fra Norsk Journalistlag må du kunne dokumentere at du jobber for en avis e.l., enten som fast ansatt eller frilanser, eller at du studerer journalistikk. Det kan bli litt vanskelig når du ikke gjør det, men som du sier er det ikke egentlig noe som hjelper deg noe særlig utover at du kanskje kan virke litt mer troverdig.

Det er ganske vanlig at det deles ut egne pressepass på slike arrangementer, og det er de vaktene eventuelt ser etter. Det varierer hvor lette de er å få tak i, men som regel må du ha vært i kontakt med en eller annen relevant ansvarlig person hos arrangøren i forkant, og i så fall får du igjen det problemet at du må ha en god grunn til å være der, spesielt på større arrangementer hvor de er opptatt av å ha kontroll på hvem som har lov til å være hvor.

Uansett er det en veldig god idé å starte forsiktig med å fotografere små band i etableringsfasen, som ikke stiller alskens mer eller mindre urimelige krav. Ekstra bra hvis du kan gi dem noen gode bilder, det betyr profilering både for dem og deg, og mulighet for at de tar kontakt for å gi deg oppdrag seinere. Det er også en god sjanse til å lære å ta bra konsertbilder, som som nevnt over kan være ganske vanskelig. Man må ha kontroll på det tekniske samtidig som man må passe på å være på riktig posisjon, finne gode vinkler, time ting riktig, og gjerne få litt kontakt med artistene. Det krever en del trening.

Hvis du vil fotografere en større konsert uten å kunne skaffe tilgang på forhånd, kan du muligens få inn et systemkamera hvis du får én person til å ta med objektivet mens en annen tar kamerahuset. Uten tilgang til gropa kan det være veldig vanskelig å få gode bilder uansett, men det skader vel ikke å prøve.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...