Gå til innhold

Bildekvaliteten blir dårligere jo større vindu

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite problem. Mitt videokamera, Canon FS100 ble brukt til å spille inn en kortfilm. På LCD skjermen på kameraet så bildet veldig bra ut, og når jeg nå åpnet det i VLC i lite vindu så det også bra ut, men når jeg åpnet vinduet helt, så ble bildekvaliteten på videoen betydelig dårligere.

Selvom jeg filmet på XP (High Quality - 9 Mbps).

I VLC står det også under "Codec Details":

Codec: MPEG-1/2 Video

Oppløsning: 720x576

Frame Rate: 50

Vi vil helst ha bra bildekvalitet på filmen vår.

Finnes det noe som gjør at bildekvaliteten blir bedre?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller når jeg ser i den oppløsningen så er ikke bildekvaliteten så dårlig. Men hvordan blir det når dette skal vises på storskjerm, med projektor og lerret?

Jeg har fått ett nytt problem. Se!

Ser ut som en død pixel! Den er kun i noen klipp!

Hva skal jeg gjøre?!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ah, flott å høre dette alltså! :)

Men hvorfor ser kvaliteten så dårlig ut når jeg fyller hele PC skjermen istede for å kjøre 720x576 vindu?

Men isåfall så tror du/dere at man ikke legger så mye merke til kvalitet på videoen når den spilles i en kinosal? :)

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Men hvorfor ser kvaliteten så dårlig ut når jeg fyller hele PC skjermen istede for å kjøre 720x576 vindu?

Som jeg skrev tidligere - sannsynligvis dårlig skalering - mange programmer skalerer dårlig i full skjerm.

Ellers - så ikke på bildet, bare kommenterte generelt om døde pixels. Kan ikke se noe på skjermen jeg sitter på nå.

Lenke til kommentar

Vi viser ofte DVD-filmer på 3 m bredt lerret på jobben. Mer enn bra nok oppløsning med 720 x 576. Dessuten er folk flest mer interessert i innholdet enn i antall piksler. Og det kan bli enda bedre hvis man bruker en projektor/Blu-rayspiller som skalerer DVD opp til full HD.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...