The Stig Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Hepp, er for tiden på utkikk etter en ny bærbar, da min gamle Acer 5930G har begynt å vise diverse tegn på alderdom (dårlig hukommelse, knirkete ledd, store søvnbehov med mer). Jeg er på utkikk etter en PC som primært vil være for skolebruk, derunder programmering, bildedesign og databasebehandling. Litt spilling blir det nok også, men jeg forventer naturligvis ikke all verden. Acer-en har strengt talt fungert godt til nevnte oppgaver (altså hatt tilstrekkelig kraft/ytelse), men ulempen har vært vekt og størrelse. Vekt, størrelse og levetid på batteri er de største kriteriene for en ny PC. Hittil har jeg kikket en del på Macbook Air, ettersom den både tilfredsstiller kravene til vekt, batteri og størrelse. Ulempen er pris, og om jeg skal være ærlig, at det er en Mac. I hovedsak fordi vi bruker en del proprietær programvare på skolen, og fordi jeg har null erfaring med Mac. Dog, sistnevnte anser jeg egentlig som et lite problem. Det koker altså ned til følgende: - Finnes det en PC med cirka samme spesifikasjoner hva størrelse og vekt angår som Macbook Air? Ytelse er selvsagt ikke uvesentlig, men fra hva jeg har lest hittil er uansett en Macbook Air den dårligste kandidaten hva ytelse per krone angår. - Vil veldig gjerne høre fra noen som har erfaring med bootcamp og Windows på Mac. - Pristaket ligger på ca 10-11 tusen. Endret 5. desember 2010 av The Stig Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Kanskje en Sony Vaio kan være noe? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Har kikket på Sony Vaio ja, men den virker noe dyr i forhold til spesifikasjoner. I tillegg har jeg lest en del blandet kritikk på byggekvalitet, men der skal jeg være åpen for at det ikke gjelder alle modeller. Edit: Ser jeg virker litt selvmotsigende her, så skal forsøke å klargjøre: Utifra hva jeg har funnet hittil er faktisk en Sony Vaio med samme spesifikasjoner som Macbook Air 13 noe dyrere, 13-14 tusen. Endret 5. desember 2010 av The Stig Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Det er problemet med disse "design"-maskinene - de er dyre i forhold til hva man får av ytelse. Hva med HP Envy 14 da? Også en maskin der vekten er lagt på design og en byggekvalitet over de vanlige HP'ene. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 HP Envy var ikke så dumt forslag, ser ut som ytelsen i hvert fall er noe bedre enn overnevnte maskiner. Ser dog at vekten varier fra 2kg (veldig akseptabelt) til 3,4kg (mindre akseptabelt). Lenke til kommentar
alphez Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 HP Envy 14 svikter på mange andre punkter. Design og tastatur er bra, men lydnivå er der konstant, batteritid er elendig (2-3 timer ved lett surfing med i7 versjonen) og skjermen er dårlig. jeg kjøpte den på Siba, leverte den inn etter 1 dag med bruk. Hvis man vurderer en macbook air så tror jeg kanskje ikke envy er det helt riktige alternativet. Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hva med en macbook pro? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) HP Envy 14 svikter på mange andre punkter. Design og tastatur er bra, men lydnivå er der konstant, batteritid er elendig (2-3 timer ved lett surfing med i7 versjonen) og skjermen er dårlig. jeg kjøpte den på Siba, leverte den inn etter 1 dag med bruk. Hvis man vurderer en macbook air så tror jeg kanskje ikke envy er det helt riktige alternativet. Det var synd å høre, begynte virkelig å vurdere Envy i stedet for Macbook Air. Skal lese litt anmeldelser av den, men hvis de også antyder hva du sier tror jeg at jeg dropper den. -- Macbook Pro var egentlig ikke et dumt forslag, har ikke kikket så mye på den hittil. Mest fordi hele Apple-ideen kom fra en eller annen reklame av Macbook Air, men Pro-en virker jo egentlig som et bedre alternativ. Den veier riktignok 0,7kg mer enn Air, men utifra hva jeg leser er den både kraftigere og har omtrent like godt batteri. Edit: Konfigurerte en Macbook Pro nå, må si det var hårreisende priser på SSD. Bruker Apple en-eller-annen proprietær løsning på S-ATA -kontaktene sine, eller kan man bytte ut disken med hvilken som helst harddisk? Har glemt å nevne det, men SSD-en i Macbook Air-en er jo et ganske markant pluss. Har SSD i hoved-/arbeidsmaskinen min, og har derfor ikke spesielt lyst på en vanlig harddisk i den nye laptopen. Endret 5. desember 2010 av The Stig Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Angående Windows på Mac: AnandTech.com - Apple MacBook Pro 13: Can a Mac Be a Decent Windows Laptop? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 For all del - kjøp SSD separat fra Mac-pusheren, og sett den inn selv. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Hmm, enda godt det i hvert fall er mulig. 3000 kr for en 128GB SSD er utelukket, enkelt og greit Var forøvrig en kjekk artikkel du lenket til, spesielt konklusjonen. Spørs om jeg ikke skal kikke litt på alternativene som nevnes der før jeg kjøper noe. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Asus U3x-maskinene er jo gode alternativer, hvis man likevel ikke skal bruke dem til spilling noe særlig. De ser ikke så værst ut heller, etter at man har rivd av dem alle klistremerkene - og ytelsen blir bra etter at man har kvittet seg med all bloat- og crapware'n, f.eks. ved å foreta en clean installasjon av Windows. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Vel, litt spilling blir det nok - for eksempel til den kommende juleferien. Jeg forventer ikke all verden til spillytelse, men et minimum er samme ytelse som nåværende Acer (9600M GT). Og utifra hva jeg leste kjapt av AnandTechs anmeldelser av Asus U3x-maskinene ble de jo kritisert først og fremst på elendig spillytelse. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jo men ... spillytelse går på bekostning av batteritiden, dessverre . Du kan ikke få i pose og sekk. MacBook, hverken Air eller Pro, er neppe stort bedre enn Asus'ene til spilling, forresten. Lenke til kommentar
alphez Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hva med Acer TimelineX 3820TG? Det var pc'en jeg kjøpte etter at jeg leverte inn Envy'en, og jeg angrer ikke et sekund. Ytelsen er helt perfekt for mitt bruk, litt spilling og mest skolearbeid. Skjermen jeg fikk er ganske god, batteritiden er svært god (jeg klarer ca 6-7 timer ved vanlig bruk og ca 50% lysstyrke. Prisen var såpass hyggelig også, at jeg bestilte med en SSD på 120gb fra corsair, og alt er bare vellstand hos meg. Uten tvil det beste pc-kjøpet jeg har gjort på lenge. Den er ikke en macbook pro i byggekvalitet, men den er heller ikke spesielt dårlig. Den matcher også vekt-kriteriet ditt også ganske godt. Denne merker jeg ikke på ryggen i det hele tatt. Matte-boken vi bruker på universitetet veier mer tror jeg ENESTE som kan utsettes på den (i forhold til mac og envy) er tastaturet, men dette er bare en tilvenningssak, da det fungerer helt utmerket når man vender seg til det. Finnes med 9-celler også, da klarer den oppimot 12 timer ved lett bruk, men da stikker også batteriet ned under maskinen. Jeg trenger ikke så lang batteritid, så jeg valgte å gå 6-celler, da det ser litt bedre ut. NB! Dette er bare MINE meninger, men har gått fra m11x -> Envy 14 -> 3820TG, og jeg har iallefall funnet min maskin. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Jo men ... spillytelse går på bekostning av batteritiden, dessverre . Du kan ikke få i pose og sekk. MacBook, hverken Air eller Pro, er neppe stort bedre enn Asus'ene til spilling, forresten. Hva mener du? At man ikke kan spille i fem-seks timer på batteri er jeg naturligvis klar over, spilling vil jo i tilfelle være med strømadapter tilkoblet. For å klargjøre: skolebruk vil nok primært være på batteri, men dette vil da altså være relativt enkle oppgaver. Spilling vil nok kun bli hvor strøm er tilgjengelig, altså eksempelvis på togreiser eller hjemme på ferie Kikket litt på nevnte Acer, den virket forsåvidt kurant -- men har fått nokså middels mottakelse blant kritikerne. Spesielt ble batteritiden nevnt, maks 2-3 timer ble nevnt? Lenke til kommentar
alphez Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Er jo batteritiden denne modellen er kjent for, så det kan jeg ikke helt se hvordan kan stemme? 8 timer med 6-celler og 12 timer med 9-celler oppgitt fra acer, og tidene stemmer ofte ganske greit. Er en egen tråd for maskinen på forumet også, du kan jo kanskje sjekke der etter erfaringer. Jeg har iallefall ikke mye negativt å si om den. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Etter mye lesing fram og tilbake begynner jeg omsider å nærme meg noe, nemlig en PC som ennå ikke er lansert! ASUS U36Jc 13,3 virker svært lovende; tilfredsstiller kravet til både ytelse, vekt og størrelse. Minuset er at det er på papiret, ettersom PC-en nettopp ble annonsert. Det er selvfølgelig litt gambling, men jeg lurer på om jeg ikke tar sjansen. Så jo mindre noen andre kommer med et enda bedre forslag, sier jeg tusen takk for alle tips Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hva med å se på noen av modellene til Toshiba? http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/no/series/Satellite-R630-series/1087012/ http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/no/series/Port%C3%A9g%C3%A9-R700-Series/1087011/ Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Toshiba-maskinene har såvidt jeg ser bare diverse Intel grafikkløsninger, noe jeg vil tro driver spill svært dårlig. Ser forresten at Asus-en har G310M, noen som har erfaringer med denne brikken? Ifølge denne siden ligger 310M omtrent på samme høyde som 9600GS, men varianten i Asus-en har riktignok dobbelt så mye minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå