Gå til innhold

Dataingeniør? Matte?

Nux

Anbefalte innlegg

Selv hadde jeg 4 paa US og fikk 5 i T paa arket og klarte nesten en 6 paa tentamen. Dette er fordi at interessen min for matte kom tilbake naar jeg starta paa VGS etter at den forsvat i 8ende klassen. Naa er jeg utvekslingsstudent i USA og har amerikansk matte tilsvarende R1, og skal fortsette paa R2 naar jeg kommer tilbake. Vet at det blir mye jobb, men er innstiltt paa aa jobbe mye for aa oppnaa en bra karakter i R2 naar jeg selv vil bli ingenioor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv hadde jeg 4 paa US og fikk 5 i T paa arket og klarte nesten en 6 paa tentamen. Dette er fordi at interessen min for matte kom tilbake naar jeg starta paa VGS etter at den forsvat i 8ende klassen. Naa er jeg utvekslingsstudent i USA og har amerikansk matte tilsvarende R1, og skal fortsette paa R2 naar jeg kommer tilbake. Vet at det blir mye jobb, men er innstiltt paa aa jobbe mye for aa oppnaa en bra karakter i R2 naar jeg selv vil bli ingenioor.

OMG, skal du bli dataingeniør? og du er i utlandet og studerer..det er kulere en jeg trudde :roll:

Lenke til kommentar

Har ingen peiling på R og S og hva dere har nå om dagen.

Ja, du må ha matte om du skal bli Siv.Ing. Det høres ut som den beste veien for deg å gå er via fagskole (elektro). Mange trenger litt tid på å modne, og har godt av en slik "omvei".

Det verste du gjør er å sikte på noe du er lei av før du starter. Siv.Ing. er 5 år, og hopper du av etter 4 sitter du med 0 formell utdannelse. En langt lettere vei er å gå via høyskole som ingeniør. Du må forøvrig ha gode karakterer på ingeniørstudiet for å komme inn på siv.ing. (NTNU).

Selv hadde jeg S i matte, og klarte å bli siv.ing. likevel. Alt er mulig... :)

Lenke til kommentar

hæ? hvordan? hva er negativt/positivt med det?

De skolene som tar inn folk med 2 i alle fag og uten ordentlig bra kompetanse for aa bli ingeniorer er vell ikke direkte de bra skolene. fks NTNU har et krav paa 4 i R2 for at elevene skal vaere gode nok til aa starte paa de krevende fagene som trengs.

Lenke til kommentar

Husk at det finnes flere måter å bli en å få SivIng tittel på i Informatikk.

Blant annet kan du med bare Generell studiekompetanse komme inn på Bachelor i Informatikk ved Universitet i Tromsø og så senere begynne på en master i Informatikk ved for eksempel NTNU. Da vil du slippe R2 og de andre kravene på ingeniør linjene, men fortsatt få den samme utdannelsen.

Men husk at datalinjer ofte har mye matte, både vanlig matte og litt mer fancy typer matte(diskret matte) da du trenger mye av dette når du programmerer.

Nå må du ikke blande mastergrad og siv.ing. Informatikk kvalifisere deg ikke til titellen siv.ing.

Siv.ing er en beskyttet tittel i motsettning til ingeniør. Ved misbruk av en beskyttet tittel kan du straffes etter straffeloven 1902 § 328.

Lenke til kommentar

Vel, det finnes siv.ing.-studium i informatikk ved UiT, men det er naturligvis de samme opptakskravene som gjelder der. Informatikk-studiet ved NTNU kan gi tilnærmet den samme kompetansen som Datateknikk ved samme universitet, men det er ikke et sivilingeniørstudium og gir ikke rett til å bruke siv.ing.-tittelen, som MisterIT korrekt påpeker. Ikke at tittelen spiller noen nevneverdig rolle, da den uansett er på vei ut.

Lenke til kommentar

Vel, det finnes siv.ing.-studium i informatikk ved UiT, men det er naturligvis de samme opptakskravene som gjelder der. Informatikk-studiet ved NTNU kan gi tilnærmet den samme kompetansen som Datateknikk ved samme universitet, men det er ikke et sivilingeniørstudium og gir ikke rett til å bruke siv.ing.-tittelen, som MisterIT korrekt påpeker. Ikke at tittelen spiller noen nevneverdig rolle, da den uansett er på vei ut.

Litt usikker på biten med UiT. Flere avdelinger ble slått sammen og noen fag endret i 2009. Kjemi, fysikk og en del mattefag har blitt fjerna, d.v.s at du ikke kommer inn i 2-årig master programmet i stavanger eller trondheim pga mangel av mattepoeng og mangel på realfag.

Men ser at det er en god del valfag muligheter på planen så det kan hende at de har kombinert informatikk og datateknikk, altså dem som skal ha siv.ing tittelen må ta realfagene samt matte fagene i valgfag.

~edit, la til litt luft

Endret av MisterIT
Lenke til kommentar

Ta yrkesfaglig utdanning og skaff deg fagbrevet som dataelektroniker (tidligere Serviceelektroniker) eller annet innen data/IT, deretter tar du Y-veien.

Her er et eksempel på en skole som tilbyr denne retningen. Man trenger ikke studiekompetanse, her sparer man et helt år på det. Virker som en meget god løsning for folk som ikke tar påbygg.

Lenke til kommentar

Ta yrkesfaglig utdanning og skaff deg fagbrevet som dataelektroniker (tidligere Serviceelektroniker) eller annet innen data/IT, deretter tar du Y-veien.

Her er et eksempel på en skole som tilbyr denne retningen. Man trenger ikke studiekompetanse, her sparer man et helt år på det. Virker som en meget god løsning for folk som ikke tar påbygg.

Hva er neagtivt/positivt med det?

Lenke til kommentar

Det gjør at man kan sitte igjen med ingeniørgrad i f.eks. IT uten å kunne et ord engelsk (eller iallefall ikke mange).

Det er særdeles god hjelp til dem som har slitt på skolen tidligere, selv om jeg synes det er merkelig med siv.ing. som ikke kan kommunisere på engelsk, så er det faktisk mulig via Y-veien...

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden får du koblet dårlige kunnskaper i engelsk inn i dette? Jeg gikk yrkesfag selv, og jeg ser ikke på meg selv som spesielt dårlig i engelsk. Elever på yrkesfag har tilsvarende undervisning i engelsk sett i forhold til de som går allmenn uten å velge engelsk fordypning, og uansett hva man skal studere innen IT så kommer man neppe til å unngå lærebøker på engelsk.

Lenke til kommentar

Viktig å huske at det ikke er engelsk i påbygg nå til dags.

Fagene jeg hadde i påbygg i fjor var:

- Norsk (10)

- Matematikk (5)

- Historie (5)

- Gym (2)

- Naturfag (3)

- Valgfag (5)

Av disse fagene vil jeg påstå at det kun var matten som var relevant i forhold til mine studier i dag.

Norsken gikk kun på tolking og analysering, så den kan ikke forsvares med at ungdom i dag skriver som noen tullinger, da det ikke var noe rettskriving eller skriveteknikk i det hele.

EDIT: Tallene bak fagene er antall timer i uken med det faget.

Endret av ZeRKoX
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor det er viktig å huske. Det er fortsatt mulig å velge det som valgfag på en del skoler, og hvis man ikke velger det så vil man ha samme grunnlag som alle de som går allmennfag uten å velge fordypning i engelsk. Det er ikke noe som tilsier at de som går yrkesfag skal være dårligere i engelsk enn de som går tre år allmenn.

Lenke til kommentar

Ok, burde ha quota der. Det var ment som et svar til Sovehest, som mente at med å gå y-vei uten påbygg kontra det å gå påbygg, så kunne du ende opp som ingeniør nesten uten å kunne engelsk. Det var der jeg ville påpeke at du i de fleste tilfeller ikke lærer mer engelsk av å gå påbygg.

Lenke til kommentar

Generell studiekompetanse må man ha for å studere gratis. Meningen med generell studiekompetanse er ikke at man skal sitte på relevant kunnskap, men man får karakterer utifra hvor flink man er til å lære. Om man får gode karakterer i mange fag, da er man flink til å lære. Om man ikke kan noe særlig engelsk når man studerer kan man få problemer. Om man blir ingeniør med gode karakterer i alle fag uten å kunne noe særlig engelsk er ikke det heller noe problem. Om man er så flink til å lære så er ikke engelsk noe problem heller.

Lenke til kommentar

Man kan bli dataingeniør med karakteren 2 i alle fag, med generell studiekompetanse og uten matte fra videregående.

Slik er hvertfall kravet på enkelte universiteter.

Ikke som de kaller for ingeniørlinje. Isåfall vil jeg gjerne ha et eksempel!

Da jeg gikk på skole hadde de andre datalinjer hvor matte ikke var påkrevd, men de het ikke noe med ingeniør i ordet. Jeg måtte ha 2fy, og 3mx for å komme inn på ingeniørlinja for data.

Lenke til kommentar

Man kan bli dataingeniør med karakteren 2 i alle fag, med generell studiekompetanse og uten matte fra videregående.

Slik er hvertfall kravet på enkelte universiteter.

Ikke som de kaller for ingeniørlinje. Isåfall vil jeg gjerne ha et eksempel!

Da jeg gikk på skole hadde de andre datalinjer hvor matte ikke var påkrevd, men de het ikke noe med ingeniør i ordet. Jeg måtte ha 2fy, og 3mx for å komme inn på ingeniørlinja for data.

Ok. Jeg måtte ha minimum karakteren 2 i alle fag for linjen som temaet handler om. Dette var ved Universitetet i Agder, og det er høy dose matte her (calculus første halvår, matte er ca 50% av utdanningen virker det som).

Dette er med ekstra undervisning på sommeren og utsettelse av et fag til neste sommer.

Fordelen er enorm - mange som ellers ikke hadde hatt muligheten til å studere ulike ingeniørfag får denne sjangsen ved å legge inn ekstra arbeid. Ulempen er at noen som ikke er egnet for den type studie faller av lasset.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...