Gå til innhold

Dataingeniør? Matte?


Nux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med gode karakterer? 5ere?? :dontgetit:

For å komme inn på toårig masterprogram i informatikk ved NTNU kreves bl.a. følgende:

Karakterkrav

For å kunne søke må du ha et snitt på 2.5 som tilsvarer C i bokstavkarakterer.

 

(for ordens skyld er ikke 2.5 det samme som "midt mellom 2 og 3 på ungdomsskolen")

 

mange som ellers ikke hadde hatt muligheten til å studere ulike ingeniørfag får denne sjangsen ved å legge inn ekstra arbeid. Ulempen er at noen som ikke er egnet for den type studie faller av lasset.

Gjelder ikke dette alle typer høyere utdanning da?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Selv hadde jeg 4 paa US og fikk 5 i T paa arket og klarte nesten en 6 paa tentamen. Dette er fordi at interessen min for matte kom tilbake naar jeg starta paa VGS etter at den forsvat i 8ende klassen. Naa er jeg utvekslingsstudent i USA og har amerikansk matte tilsvarende R1, og skal fortsette paa R2 naar jeg kommer tilbake. Vet at det blir mye jobb, men er innstiltt paa aa jobbe mye for aa oppnaa en bra karakter i R2 naar jeg selv vil bli ingenioor.

Jet er også i Amerika, og tar matte. Har hatt trig og tar precalc nå. Er det prercalc som er tilsvarende R1 vet du noe om det? Btw. Hvor er du ki USA.

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg 4 paa US og fikk 5 i T paa arket og klarte nesten en 6 paa tentamen. Dette er fordi at interessen min for matte kom tilbake naar jeg starta paa VGS etter at den forsvat i 8ende klassen. Naa er jeg utvekslingsstudent i USA og har amerikansk matte tilsvarende R1, og skal fortsette paa R2 naar jeg kommer tilbake. Vet at det blir mye jobb, men er innstiltt paa aa jobbe mye for aa oppnaa en bra karakter i R2 naar jeg selv vil bli ingenioor.

Jet er også i Amerika, og tar matte. Har hatt trig og tar precalc nå. Er det prercalc som er tilsvarende R1 vet du noe om det? Btw. Hvor er du ki USA.

 

Sies at Precalc er mest likt R1, selv er jeg i Texas.

Lenke til kommentar

Gjelder ikke dette alle typer høyere utdanning da?

Det gjelder hvertfall ikke de studiene som krever ulike fag på forhånd for å få studieplass. Skal man bli bioingeniør må man ha en kombinasjon av biologi og kjemi og/eller andre fag for å få studieplass. Der vil ikke det jeg sa tidligere gjelde i like stor grad. Kanskje jeg kunne blitt en veldig god bioingeniør dersom jeg kunne fått de fagene jeg manglet iløpet av første studieår? Men den sjangsen får jeg ikke, derfor vil jeg aldri finne ut av det. Men jeg fikk sjangsen på dataingeniørstudiet!

 

For å studere calculus burde man ha både R1 og R2, så "precalc" burde vel være R2 dersom meningen er at man skal studere calculus etter precalc?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Gjelder ikke dette alle typer høyere utdanning da?

Det gjelder hvertfall ikke de studiene som krever ulike fag på forhånd for å få studieplass. Skal man bli bioingeniør må man ha en kombinasjon av biologi og kjemi og/eller andre fag for å få studieplass. Der vil ikke det jeg sa tidligere gjelde i like stor grad. Kanskje jeg kunne blitt en veldig god bioingeniør dersom jeg kunne fått de fagene jeg manglet iløpet av første studieår? Men den sjangsen får jeg ikke, derfor vil jeg aldri finne ut av det. Men jeg fikk sjangsen på dataingeniørstudiet!

 

For å studere calculus burde man ha både R1 og R2, så "precalc" burde vel være R2 dersom meningen er at man skal studere calculus etter precalc?

 

Kjenner ei som var i USA i 10ende klasse paa US og tok Algebra 2. Hun sa at det var veldig likt T matten i VG1. Kjenner ogsaa flere som tar Algebra 2 naar de na er utv studenter i VG2 og de sier det er ganske likt T matten.

Naa i Pre-Calculus jobber har vi startet aa jobbe med trigonometri og sinus og cosinus setningen.

 

Er det calculus man tar paa universitet her i Norge?

 

Edit: Den vanlige veien aa gaa matte kursene her i USA er: Algebra 1, Geometry, Algebra 2, Pre-Calculus saa Calculus hvis man velger aa ta dette paa High School. Man kan ogsaa velge Statestics hvis man er ferdig med alt og ikke er keen pa Calculus.( Alle er enaarige fag og man tar et matte fag per aar paa High School, 4 aar).

Endret av Jonhe008
Lenke til kommentar

Er det calculus man tar paa universitet her i Norge?

Jeg kan ikke svare for alle institusjoner, men på universitetet i Bergen velger alle førsteårsstudenter på MATNAT mellom fagene MAT101 og MAT111, da det er obligatorisk å ha ett av disse i alle studier på fakultetet (enkelte studier har eksplisitt krav om MAT111). MAT111 er calculus, MAT101 er "elementær calculus".

 

På høgskolen i Bergen har man ihvertfall ikke calculus første året. Jeg tror man har mulighet til å ta calculus der, men jeg er ganske sikekr på at det ikke er obligatorisk for dataingeniørlinjen.

 

edit: Liker forøvrig måten du veksler mellom terminologiene "her i Norge" og "her i USA" ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hi, guys.

 

Jeg ønsker å jobbe som dataingeniør(sivilingeniør, pga det er beskyttet tittel).

Ikke tenk på tittelen det er ikke tittelen som jobber men du

 

Jeg går i 9.klasse. Men når jeg hørte ett ord, "Matte" ble jeg helt skrekkslagen :scared: . Det værste var at det var den mest krevende matten i hele videregående skole! Nemlig R1 og R2.

Pleier å få 3, i matte.

det er ikke noe skremmende i matte, jeg personlig var ikke så god i matte på ungdomskolen, jeg tok vgs kjemi og prosess fikk 3 der (her er det da nå P matte som gjelder) 1M i min tid (altså letteste matten) og så ingeniør forkurs der får du 2-3mx eller R1 og 2 fikk 5 der (det er ikke letteste matten), studerer ingeniør data blandet 2/3år nå forresten (2 felt nettverk & sikkerhet og programmering)

(matte er ikke gøy det blir gøy jo mer du jobber med det)

 

Er det kulere matte enn ungdomskolen? Nå er jeg redd

hva som defineres som kulere matte er vanskelig å si, den er en hel del mer avansert da det går over i noe som heter kalkulus, matrise og statistikk.

 

en viktig ting å tenke på spesielt innen data er om ingeniør er for deg eller ikke, kanskje skal du heller ta IKT-bachelor eller master i stedet, du kan enda jobbe i jobben du drømmer om med IKT utdannelse vs ingeniørdata utdannelse alt bunner ut i om du er god nokk men det vet du ikke før du begynner å jobbe

 

jeg aldri kommer til å bli det jeg drømte om :omg:

Er utdannelsen det du drømmer om eller jobben? eventuelt hvis utdannelsen er det du drømmer om så kan det være fordelaktig å se på den drømmen å se om ikke det er jobben etter du egentlig ønsker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Matten på universitet er veldig annerledes enn matten før det. Jeg synes den er mye kjekkere. Man lærer å forstå hvorfor de formlene du lærte på videregående og ungdomsskolen må være sånn som de er. I tillegg handler det mye om sjonglering og triksing med uttrykk. Jeg ville ikke bekymret meg for mye, men det kan være lurt å sette av en time ekstra til matematikkleksene i uka allerede nå, så skal du se det monner.

 

Du skrev at du ønsket å bli sivilingeniør. Da er det en 5 år lang utdannelse. Men ikke tenk så mye på det, når du driver med 4. året skulle du ønske det var 10 års utdannelse, bare så du kunne studere noen år til. Det er kjempegøy, og så får du mange nye venner som har lignende interesser.

 

NTNU sitt program i informatikk ender ikke i en siviingeniørtittel. Da får du en master i informatikk (Fakta, jeg mener ikke at det ene er bedre enn det andre). For å bli sivilingeniør i data ved NTNU er det hovedsaklig Datateknikk og Kommunikasjonsteknologi som gjelder. Du kan nok også få jobber som dataingeniør med bakgrunn fra Teknisk kybernetikk og Elektronikk også.

Endret av ovstebo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lønnsmessig har det vel lite å si om du er siving fra Trheim eller har en master fra et annet lærested.

 

Hvis du ønsker å jobbe med IT og har litt aversjon mot matematikk så vil jeg anbefale feks Informasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen. Dette er en IT-utdannelse med et samfunnsvitenskapelig fokus. Dvs at det fokuseres mer på databaser, systemering og arktitektur enn ved feks informatikk-utdannelsen.

 

Jeg har jobbet som utvikler og DBA i 14 år, og selv om jeg tok en del matte på universitetet før jeg hoppet over på Informasjonsvitenskap, så har jeg hatt veldig lite praktisk bruk for disse kunnskapene i min daglige jobb. Å ha gode mattekunnskaper er aldri bortkastet, men innenfor mange IT-jobber kommer du langt hvis du kan legge sammen to tall (ok, satt litt på spissen...)

 

Etter min ringe mening, og mange med meg, er Informasjonsvitenskap en langt mer relevant utdannelse for brorparten av de IT-jobbene som finnes, spesielt innenfor programmering og systemering, enn et mattetungt ingeniør- eller informatikkstudie.

Endret av Smurph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...