Even1 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Hei! Har en 350D jeg har lyst til å koste på et nytt objektiv. Ettersom jeg er en student synes jeg ikke at jeg kan forsvare et kjøp av et dyrt objektiv. Jeg er villig til å legge i t.o.m. 3000kr. Hvis noen har "før-etter" bilder, så hadde det vært moro å sett det også Ettersom jeg lever et aktivt liv med mye fjell og natur, faller også bildekategorien inn i samme hylle. 95% av bildene jeg tar er stillbilder av natur, portretter og noen nærbilder ute i naturen. Det er ofte vanskelige lysforhold, og jeg ser med den orginale linsen at bildene blir veldig lyssvake. Størrelse er også vesentlig ettersom kameraet skal være i trange, fulle sekker. Jeg har søkt rundt omkring på forskjellige forum, men jeg finner ikke tilfredstillende svar. Prøver meg derfor med en post her inne. Her er et objektiv jeg vurderer: Tamron SP AF 17-50 mm Takk for innvendinger og forslag. Endret 5. desember 2010 av Even1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hva har du av optikk i dag, og hva savner du mest ved den. Hvilke brennvidder bruker du mest? Lenke til kommentar
Even1 Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) I dag sitter det et EF-S 15-55 mm objektiv. Når det kommer til brennvidde tipper jeg at jeg pleier å ligge rundt 40 grader. Jeg savner skarpere bilder. Jeg er forsåvidt fornøyd med zoomen og vidda i bildet. Dette med lysskarpe bilder under krevende lysforhold er det jeg erger meg mest over p.d.d. Når jeg går ute i skarp sol får jeg mørke bilder ute i nature. Nå skal det sies at jeg er en nybegynner innen foto. Dette er kanskje noe som må tas med i vurderingen? Likevel er jeg jo interessert, og med interesse kommer progresjon. Endret 5. desember 2010 av Even1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hvis det er pirmært skarphet du savner på dagens objektiv, så er det nok en god ide å erstatte den med Tamron 17-50mm f/2.8. Men hvis bildene blir for mørke, så er det hvordan du bruker kamera og dets innstillnger. Lenke til kommentar
tvister Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Det objektivet som jeg ser for meg at kunne passe til dine kriterier er "Tokina 35f2,8 macro" men det koster rundt 3500,- Lenke til kommentar
Even1 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Takk for svar! Skal vurdere de forskjellige alternativene. Vil dere si at det er verdt pengene å investere i et slikt objektiv med tanke på hva som sitter på kameraet nå? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Vil dere si at det er verdt pengene å investere i et slikt objektiv med tanke på hva som sitter på kameraet nå? Hvis du har Canon 18-55 mm uten IS "stabilisering",vil du merke en kjempeforskjell ved og bytte til Tamron 17-50 f/2.8. Her kan du selv se forskjellene,bare dra pekeren over bilde for og bli overrasket Lenke til kommentar
Even1 Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Det ble noe annet det ja. Vanskelig valg! Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Som jeg ser det så har du to valg, enten erstatte ditt 18-55 med noe bedre og da er Tamron 17-50 et glimrende alternativ. Ellers kan du supplere objektivet ditt med et annet mer lyssterk som for eksempel Canon EF 35/2.0, Canon EF 50/1.8 eller et makroobjektiv (på 50, 60 eller 70 mm). For min egen del syntes jeg aldri et zoomobjektiv blir en erstatning for et lyssterkt fastobjektiv, men det er smak og behag... Lenke til kommentar
LilleErik Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Vil gi min støtte til forslaget Tamron 17-50. Dette er et lyssterkt zoomobjektiv som tegner fint og skarpt. Jeg bruker det daglig på et 50D. Vurderte Canon sitt 18-55 f2.8 is, men landet på Tamron da det kostet godt under halvparten og var "skarpt nok" for mitt bruk. At objektivet mangler stabilisering kan jeg ikke si at jeg savner. Det er selvsagt flere fordeler med fast brennvidde, men hvis du skal kjøpe ett objektiv og plass er en viktig faktor får du et godt zoomobjektiv i Tamron. Lenke til kommentar
Even1 Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2010 Takk skal dere ha! Spørs om julepengene går med til et Tamron :- ) Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Har objektivet selv, og det skal være sagt, du får hva du betaler for. Det er lyssterkt fra 17 til 50mm, ja, men fokuseringen er både treg og sinnsykt bråkete. Sjekk finn.no og foto.no, jeg ser det på bruktmarkedet der med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Jeg har samme objektiv det uten IS(VS) og er enig med psilocybe. Flott bildekavlitet men fokus er treg og bråkete. Jeg hadde også et 350D fra 2005 til sommer 2010 da jeg oppgraderte til et 500D som jeg fikk for 4000kr. Jeg brukte et gammelt Soligor 28-50mm manuelt objektiv med adapter hele sommeren og var relativt fornøyd. Jeg tror du vil ha større glede av et nytt hus kontra Tamron 17-50mm på 350D. Det er utrolig kjekt med liveview når man skal fokusere og komponere bildet, kun brukbart når kameraet står på et stativ riktignok. Oppløsningen på 350D 8 megapixel mot 500D 15 megapixel er et utrolig hopp. ISO ytelsen er også mange ganger bedre på 500D. Du får 500D med 18-55 IS objektivet til 3495kr hos Lefdal på mandag! Lefdal Kundeavis Uke 52 se siste side for 500D Lenke til kommentar
to88he Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 (endret) Ser at du bruker 350D. Da dette kameraet begynner å dra på årene tror jeg også du vil ha nytte av å bytte ut dette med en nyere modell. F.eks. en brukt 40D/50D eller 500D. (det florerer av billige 40D på bruktmarkedet nå, begynner også å se en del 50D) Egenskapene på høy ISO har klart bedret seg siden 350D. Men som jeg pleier å si, "optikken er alltid viktigere enn kamerahuset" + noen fotokunnskaper i tilegg selvfølgelig da. Dersokm valget står mellom optikk eller kamera hadde jeg valgt optikk. Noen gode fastobjektiv som kan være aktuelle for fotografering i dårlige lysforhold: - EF 100mm macro(litt trang)(så si umulig til bruk innendørs) - EF 85mm - EF 35mm F/2 (allround, passer også innendørs) - EF 50mm F/1,8 (mye for pengene)(trang innendørs) - EF 50mm F/1,4 (knallbra) (trang innendørs) Til store landskapsbilder er det vel ingen av objektivene overfor som egner seg spesielt godt, men de to øverste kan jo være aktuelle når man skal nærmere innpå. Edit: du gjør neppe noe feil ved å velge tamron 17-50, det er et bra objektiv. Endret 25. desember 2010 av to88he Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå