shiznit87 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 jeg skal regne ut forskjell i elektronegativitet: Cs2O dersom det bare var ett cs atom og ett o atom er jo alt veldig simpelt, men hva gjør man når vi har to cs atomer? blir det 3,5 (E.N. til O) - 2x0,7(E.N. til Cs) eller bare 3,5-0,7? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 E.N.(O)-E.N.(Cs) = 3,5 - 0,7 Lenke til kommentar
Brouwer Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 jeg tror jeg hadde dette på skolen. noe lignendende. på prøven så bare gjorde jeg det som et matte stykke og i ditt tilfelle fikk jeg 2.14 som svar Lenke til kommentar
GeO Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 jeg skal regne ut forskjell i elektronegativitet: Cs2O dersom det bare var ett cs atom og ett o atom er jo alt veldig simpelt, men hva gjør man når vi har to cs atomer? blir det 3,5 (E.N. til O) - 2x0,7(E.N. til Cs) eller bare 3,5-0,7? Sistnevnte, slik janhaa sa. Du ser kun på én binding om gangen. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 jeg skal regne ut forskjell i elektronegativitet: Cs2O dersom det bare var ett cs atom og ett o atom er jo alt veldig simpelt, men hva gjør man når vi har to cs atomer? blir det 3,5 (E.N. til O) - 2x0,7(E.N. til Cs) eller bare 3,5-0,7? Sistnevnte, slik janhaa sa. Du ser kun på én binding om gangen. Elektronegativitet er evnen til et atom å trekke til seg elektroner. Ofte er det gunstig å evaluere forskjellen i elektronegativitet mellom to atomer for å finne ut informasjon om en binding. Dvs elektronegativitet er en egenskap til atomet! Intuitivt ville vel ikke atomet bli mer elektronegativt i nærvær av andre atomer. Man kan sammeligne det med å finne høydeforskjeller mellom mennesker. Høyde forskjellen mellom to personer blir ikke dobbelt så stor når en person til kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå