Gå til innhold

Amd eller intel? Hva bør jeg gå for?

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Har tenkt til å bygge meg en pc som jeg skal koble opp til flatskjermen min, med full hd.

Har ikke vært inne å tittet på så mange komponenter enda, men det jeg trenger litt hjelp til er, skal jeg velge Intel eller AMD? Maskinen skal bli mest brukt til surfing på nettet, musikk, og bilder. Skal brukes til omtrent alt utenom spill. Det skal den ikke brukes til.

Håper på hjelp ifra dere som kan dette =)

MVH

Lasse Hansen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv kjøpt AMD 6x da jeg har fått høre at den gir mest for pengene fremfor i7. Vet ikke om dette gjelder i de noe billigere klassene.

Er litt redd for denne diskusjonen også.. Kanskje jeg burde kjøpt i7..?

Edit: Mener ikke å stjele tråden til trådstarter altså :)

Endret av Gruble1994
Lenke til kommentar

Intel eller AMD spiller egentig ikke så mye rolle. De er rimelig gjevngode og noenlunde likt priset i forhold til ytelse år det gjelder mainstream segmentet. Det er egentlig mye viktigere å velge en smart løsning uavhengig av leverandør. De lager begge to gode CPUer som du kan stole på.

Hvis du IKKE skal bruke det til tunge 3D spill så annbefaler jeg å se på i3 540 prosessoren for eksempel. den har innebygget IGP (skjermkort kan man si), så du sparer penger strøm og varme på å ikke ha behov for det utenom. Den har også support for enkel 3D. Nok til google earth og enkle/eldre spill så det eneste den ikke egnes til er egentig tunge 3Dspill. IGPen har også hardware decoding for alle populære formater av video, så du bruker nesten ikke CPU på å spille av 1080p filmer selv i tunge formater som h.264 (typisk for nedlastet video) for eksempel. i3 540 er i seg selv en sterk dualcore og vil være mer enn nok til vanlige bruksområder også. Til sist er den billig, så den er en meget god løsning for de som ikke skal spille.

Merk at du må ha et hovedkort som starter på "H" for å å bruke IGPen, andre hovedkort som begynner på f.eks. "P" er uten sjermkontakt på hovedkortet og vil kreve ekstra skjermkort. Heldigvis er det omtrent samme pris på H versjonene.

Selve kjernesystemet (CPU, RAM, hovedkort) bør du kunne få kjøpt for under 2000. Du kan enten gjenbruke et kabinett og PSU (maskinen vil trenge lite strøm) eller kjøpe noe rimelig - så har du det du trenger.

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hmm, har nå kommet inn på tanken på å kjøpe en pc igjen. Ender nok opp med en gaming pc alikevel, men kommer nok til å bruke den endel til musikk og programmer også, og spill.

Hva bør jeg velge, har tittet frem og tilbake på forskjellige pcèr en stund, har tittet på www.komplett.no sine "Pc-i-deler", vet ikke hva jeg skal velge, valget står forsatt mellom Intel eller AMD, hva anbefalles til programmer og musikk, og bilder? Hvem gir mest ytelse for pengene. Hva er f.eks best av Intel i3 og AMD Phenom II X6??

Og ang skjermkort, hva er forskjellen på HDMI, og HDMI native??

Og hva lønner seg, kjøpe en ferdig bygd pc på www.komplett.no, eller en ferdig pakke som kommer i deler. Eller lønner deg seg å finne og plukke ut en og en del selv??

Lenke til kommentar

AMD Phenom II X6 er helt klart langt kraftigere en core i3.

Mener intel core i7 930 er nesten litt bedre en x6 1055T men ikke stort.

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition er ganske så lik Intel core i7 950 bortsett fra noen tester.

Ville i så fall valgt AMD Phenom II X6 1090T Black Edition som er god kjøp, har kostet over 2000 kr tidligere.

Hvis prisen er den samme, så er helt klart AMD sine 6 kjerner bedre kjøp.

Skal du likevell handle billigst er amd godt kjøp.

Intel er som regel bedre på overklokking, men man kommer et stykke med AMD også.

Husk at de billigste 6 kjernene til amd er ikke de beste å spille på, men er veldig fremtidrettet og en god invisering.

Eneste jeg kan trekke litt på AMD at effektforbruket er ofte mellom 95 og 125 watt, er jo litt mye, men man får god prosessor til lav pris.

Skal du kjøpe intel, er sandybrige tingen, om du ikke vil handle billig brukt core i7 da vil du få god deler til en god pris.

Det lønner seg som regel å kjøpe alt selv, hvis man har kompentansen og lyst til å bruke tid på det. Komplett er som regel stor og prisene er ofte høye, men da er man sikret god serice som regel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det finnes ja:

http://products.amd.com/en-us/OpteronCPUResult.aspx?f1=Third-Generation+AMD+Opteron%E2%84%A2

AMD Opteron Series Processor, er for servere, her finnes det nok opp mot 8 kjerner (16 tråder) men husk at disse er så dyrt at det ikke lønner seg.

Kjøp enten en kraftig X4 amd prosessor eller en god x6 så burde du ha mere nok ytelse på en stund.

Disse 4 kjernene er bedre i spilling, men dårligere på multitasking, slik at skal du overklokke så gå for x6 så har du noe som holder lengere.

https://prisguiden.no/produkt/110664

https://prisguiden.no/produkt/114445

Her finnes de fleste kjente butikker.

Skal du betale mye for en prosessor, så er Intel Core i5 2500K og Intel core i7 2600 de man får mest for pengene i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

ettersom jeg skal handle en hel pc i deler, hvor lønner det seg å titte. Hvor er det billigst?

Husk at der det er billigst er som regel ikke der det er best service.

Sjekk med prisguide.no

Husk å vær forsiktig å handle hos amentio, som har fått mye kritikk for treg levering, så hvis du velger å handle der, krev prisavslag hvis en vare ikke kan leveres innen 1 uke, og om du har ikke hørt noe om forsinkelser.

Netshop og komplett og multicom er som regel gode på pris og grei på levering.

Husk å være litt forsiktig med brukte varer, er som regel en grunn for tingene der blir returnert.

http://www.komplett.no/k/k.aspx?action=weekly

Som du ser her, kan både ram og skjermkort være litt billigere, men sjekk også totale prisen med frakt, siden å dele opp bestillingen kan fort bli dyrere en ventet.

Men kan også være like dyrt som å handle dyrt på flere steder.

Selv om jeg ofte handler flere steder.

Det gjør ingen ting å handle:

• Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin
  • ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, DisplayPort, 256bit

Selv om du ikke trenger det, så har du en maskin du kan bruke en del år fremover.

Så det er lurt å tenke fremtid, men å handle billige ting man bytter ut ofte, siden da vil pengene være tapt og man har deler som er vanskelig å selge.

Alternativ kan du vurdere å handle brukt, men da burde du være litt forsiktig, å prøve å finne ut mest mulig hva pcen har blitt brukt til tidligere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...