Gå til innhold

Tricky Dvorak-driver

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye fint om dvorak, og i dag bestemte jeg meg for å gi det et forsøk, og om-knottet tastaturet på en mindreverdig linux-boks jeg har stående. Driver hadde jeg allerede lastet ned, www.stenling.no/dvorak/Drivere.htm og jeg fikk, mitt omknottede tastatur til tross, fulgt guiden ( http://www.tele.ntnu.no/users/randeber/rof...ffesdvorak.html ) og da skulle jeg kunne skrive med tastaturet sånn som knottene står. Men den gang ei, og dennet posten er skrevet med dvorak-tastatur og qwerty-driver :p .

Noen som har tips? Jeg har Mandrake 9.1, kjører GNOME, bruker PS/2 tastatur.

Det står aldri noe sånt som en feilmelding, og i /etc/sysconfig/keyboard står det

KEYTABLE=no-dvorak.map

som det skal..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke knotte om tastaturet - du skal jo ikke se på det når du skriver uansett. Heng heller opp layouten over/under skjermen. Etter noen uker kan du den utenatt. Dette gjør det lett å bruke dvorak uansett hvor du er.

Jeg tenkte lenge på hvordan jeg skulle fikse dette med tastene helt til jeg en dag fant ut at - jeg ikke trengte å gjøre noe med det!

Du trenger å endre på tastatur-layouten i XF86Config. Sysconfig antar jeg bare dekker konsollene, tty-ene under f-tastene vet du. Slik er det i alle fall på freebsd.

us.dvorak følger med, men jeg tror ikke no.dvorak gjør det.

Les man-sidene rundt keyboard-driveren til XF86Config for å se hvordan du relativt lett kan tilpasse ting.

Lenke til kommentar
Bruke dvorak hvor enn du er? Det må jo være på en pc med dvorak som installert oppsett da. Og da er gjerne tastaturet knottet om...?

Jeg trykker alt+shift i windows for å bytte mellom dvorak og qwerty. Alle windows-maskiner har us.dvorak-layouten liggende inne, sjekk under 'regional and language options' i kontrollpanel. XFree86 4.3 kan også settes opp til å bytte tastaturlayout via alt+shift.

Skal du bytte til dvorak, må du unngå all qwerty-bruk til ting sitter, ellers blir læringsprosessen mye mindre effektiv og alt blir bare rot. Det har for meg tatt 4-5 måneder.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke knotte om tastaturet - du skal jo ikke se på det når du skriver uansett. Heng heller opp layouten over/under skjermen. Etter noen uker kan du den utenatt. Dette gjør det lett å bruke dvorak uansett hvor du er.

Jeg tenkte lenge på hvordan jeg skulle fikse dette med tastene helt til jeg en dag fant ut at - jeg ikke trengte å gjøre noe med det!

Du trenger å endre på tastatur-layouten i XF86Config. Sysconfig antar jeg bare dekker konsollene, tty-ene under f-tastene vet du. Slik er det i alle fall på freebsd.

us.dvorak følger med, men jeg tror ikke no.dvorak gjør det.

Les man-sidene rundt keyboard-driveren til XF86Config for å se hvordan du relativt lett kan tilpasse ting.

jøss, du har rett, det funker i ikke-X-konsollet... Skal få editert XF86Config da... kan jeg gjøre det i X-terminalen eller må jeg ut av X? og hvordan kommer jeg ut av X med en kjapp kommando? (n00b og klar over det)

EDIT: og hva må jeg editere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...