Gå til innhold

Skjermkort forsvant fra sendingen fra Netshop?


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man åpne pakken på postkontoret? Hva hjelper det med?

 

Jeg spurte en gang om jeg kunne få pengene tilbake dersom det var sendt murstein til meg (sendt i oppkrav) - det ville jeg ikke få.

 

Posten er bare transportør, og så lenge pakken er like hel når den kommer frem, så tar de ikke ansvaret for hva sender har lagt i pakken. Da mener jeg at posten bryr seg ikke om Netshop sender murstein eller PCer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvorfor skal man åpne pakken på postkontoret? Hva hjelper det med?

 

Jeg spurte en gang om jeg kunne få pengene tilbake dersom det var sendt murstein til meg (sendt i oppkrav) - det ville jeg ikke få.

 

Posten er bare transportør, og så lenge pakken er like hel når den kommer frem, så tar de ikke ansvaret for hva sender har lagt i pakken. Da mener jeg at posten bryr seg ikke om Netshop sender murstein eller PCer.

 

Logikken er vel helst at man burde åpne pakken på postkontoret hvis det er synlige skader på pakken, evt tegn på at den har vært åpnet. På den måten kan man dokumentere hvorvidt innholdet i er det samme som det var når det forlot lageret til butikken.

På denne måten slipper man mistenkeliggjøring hvis man kommer tilbake 2 timer senere og påpeker mangler ved mottatt vare. I bunn og grunn skal det ikke være noe problem uansett, men det vil gjøre livet hakket lettere for deg.

 

Posten bryr seg lite om selve innholdet, så lenge innholdet kommer trygt frem. Hvis noe av innholdet mangler så er det ingen tvil om at de bryr seg.

Lenke til kommentar

Hvis bedrift tar kontakt med posten risikerer kunde at klagen blir blankt avvist, alle deler er pakket og sporingsinformasjonen peker mot at alt er kommet trygt frem.

 

Man kan alltids spekulere i om det er urettferdig å involvere kunden i et ekstra ledd, i de fleste saker vil det enten være snakk om feil under transport eller feilpakking, dermed noe bedriften lett kan ordne opp på egenhånd uten at kunde må ta kontakt med posten. Problemet er jo enkelttilfellene, slik som dette, der grunnlaget tyder på at det beste er at trådstarter går via det aktuelle postkontoret slik at det opprettes sak. Da er det vel like greit å ha rutiner som sørger for at enkelttilfellene ikke blir oversett.

 

Det er strengt tatt ikke kundes problem, forhold mellom Netshop og posten er i prinsippet noe som er irrelevant for kunden, og en sak mellom posten og Netshop. Personlig vegrer jeg meg som kunde i å blande meg inn i tredjeparter sånn uten videre, fordi det har potensiale for å føre til rot, og at folk skylder på hverandre. Det betyr ikke at det ikke kan være fornuftig fra tid til annen dog, men prinsipielt sett har jeg ikke noe imot slike holdninger fra kunde. Rent konkret i dette tilfelle er det jo ting som tyder på at den ene parten ikke har helt rent mel i posen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at trådstarter har vært i kontakt med posten som sier de visste pakken hadde vært åpnet.

 

Dette er noe posten skal registrere i sitt system. Jeg fikk dette opp på en pakkesporing for noen år siden.

Det ble vist som "Avvik i produksjon - pakke åpnet - årsak: blahblah" eller tilsvarende.

 

Jeg var selvsagt bekymret, men da var det bare en tapebit på lokket av esken som var røket, og posten klinte til med 4-5 striper ny tape.

 

Jeg kan ikke se dette er beskrevet i sporingsnummeret fra Netshop.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg å snikåpne den før jeg ev. betaler/kvitterer. Har egentlig mest å si på oppkrav da, mindre betydning på vanlig forsendelse..

 

Det har du ikke lov til mener jeg å ha lest, og posten kan faktisk nekte å utlevere pakken hvis de ser at du forsøker dette. Du kan jo tenke deg selv hvis alle skulle gjøre det samme, og noen fant kanskje ut at det manglet ting eller at det var andre feil med forsendelsen og nekter å kvittere / løse ut pakken.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Som noen her påpeker, så gjør den andre tråden det hele litt suspekt. Jeg tror gjerne jeg selv hadde kunne gjøre det på samme måten dog. Hvis vi tar det TS skriver for å være sant, og blander inn litt vi ikke helt vet så mye om ennå, så kan kanskje situasjonen ha utspilt seg sånn:

 

  • Kommer på postkontoret, henter pakken. Ser mye tape i bunnen og tenker "her har de gjort en god jobb hos NetShop".
  • Hjemme åpnes pakken. Skjermkortet mangler. SKUFFA!
  • NetShop sin telefonlinje er stengt. Mail sendes, og venn kontaktes i håp om å få skjermkort slik at maskinen kan brukes.
  • Hadde uansett tenkt på å kanskje kjøre CF, så nytt likt skjermkort kjøpes inn i påvente av å få det andre som ikke dukket opp.
  • Får opp PCen og skryter litt på nett. Vil ikke ødelegge følelsen ved å irritere seg over manglende levering.
  • Snakker med NetShop. De sier "Snakk med posten, du kan bare kaste emballasjen."
  • Posten sier alt har vært fint. Ringer NetShop igjen og får beskjed om at nytt kort skal sendes.
  • Tiden går, NetShop lover leveranse flere ganger før beskjeden om "no go" kommer. Alt av emballasje er kastet ihht NetShops anbefaling.
  • Etter å ha stanget hodet mot murveggen som NetShops support faktisk er (min personlige erfaring) så legger man ut et følelsesladd innlegg her på forumet.
  • Resten er kjent historie, i alle fall til dels.

 

Merk at siste melding fra TS faktisk sier at Posten har registrert at pakken har vært åpnet, og etter hva jeg kan huske så har ingen kunnet bekrefte at pakken har vært veid til nøyaktig samme vekt hele veien. Det eneste jeg ser er NetShop som kan si at første veiing Posten foretok da de mottok pakken tilsvarte deres egen.

 

Som nevnt i forrige posten min så kan det med andre ord hende at dette hverken er NetShop eller TS sin skyld, men det frikjenner ikke NetShop fra å ha gitt en kundeservice som sammenlignet med mine egne erfaringer fra både PS, Komplett og Multicom ikke er spesielt imponerende. Det _er_ NetShop som har ansvaret overfor kunden helt frem til varen er utlevert, og en telefon til Posten ville fortalt dem at ja, pakken har gått i stykker i transport. Det hadde tatt dem 5 minutt, og svært mye hodepine kunne vært unngått. I mine øyne er dette ikke bare noe man gjør for å yte god service, men et absolutt minimumskrav overfor kunden.

 

Dette jeg skriver her er selvsagt med basis i at TS snakker sant, men det ser jeg foreløpig ingen grunn til å ikke tro siden alt han har skrevet utmerket godt kunne passet inn i plotet over eller en millard andre hendelsesforløp der jeg personlig gjerne kunne endt opp med å gjøre det samme. Som personlig venn av Nizzen så har jeg flere ganger benyttet meg av hans utømmelige reservoair av hardware når noe har lagt inn årene her hos meg (og alltid endt opp med 4x mengde ram eller hva som helst annet pga at det er det minste han har, men det er en annen historie). Jeg er rimelig sikker på at andre som er skråsikre på at han lyver her enten drar dette ut av tomme lufta (ville egentlig bruke et annet, mindre politisk korrekt, uttrykk her), eller sitter med vesenlig mer informasjon enn det som er gjort tilgjengelig i denne tråden.

 

Og om kvittering for skjermkort er vanskelig å oppdrive så kan det også ha en naturlig forklaring. Som han skrev, så fikk han det gjennom en bekjent. Mulig det har vært privat kjøp da denne bekjente muligens fikk rabattert pris fra butikk. Det kan være vanskelig å få tak i.

 

Jeg tror rett og slett denne svartmalinga av TS bør få lov til å ligge ei stund, og så vil vi se hva som dukker opp. Dette haster overhodet ikke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ko_deZ gjør godt forsøk på å "stoppe" diskusjonen (inntil TS svarer) men det er nok litt for mange synsere her som har til dels sterke meninger :) Men ja, jeg er helt enig. Om dette stemmer er i såfall TS langt ifra den første som opplever NetShop som problematiske etter endt kjøp og man trenger litt service/hjelp.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, posten loggfører skader på pakker osv. Det skal loggføres. Dette fremkommer også i sporingsloggen.

 

Ingen som har fått pakker skadet/stoppet i posten? Den minste ting, og det loggføres. Om Posten hvor han hentet pakken sier esken var ødelagt, og de tapet den igjen, så er det her pakken er blitt åpnet - ettersom det ikke er loggført på nettet.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, posten loggfører skader på pakker osv. Det skal loggføres. Dette fremkommer også i sporingsloggen.

 

Ingen som har fått pakker skadet/stoppet i posten? Den minste ting, og det loggføres. Om Posten hvor han hentet pakken sier esken var ødelagt, og de tapet den igjen, så er det her pakken er blitt åpnet - ettersom det ikke er loggført på nettet.

 

Forsøker å tenke litt utenfor "boksen" (haha, den var såpass tørr at jeg innser jeg bør legge meg). Når logger man ting? Det er slik jeg ser det umulig å logge noe som helst før det blir oppdaget, og ting bli ikke journalført før noen faktisk registrerer/skriver inn opplysningene.

 

Hvordan postens systemer fungerer aner jeg ikke, men på mitt lokale "post i butikk" opplegg så registreres posten inn sånn utpå ettermiddagen en gang, men jeg _vet_ at lastebilen er der fryktelig tidlig. Har flere ganger fått ut pakker som ikke har vært registrert inn. De plugget til scanneren sin og lastet opp data, og vips, der var den visst likevel.

 

Hvis noen har registrert skade, utbedret skaden, og så hatt så mye å gjøre at rapporten ble skrevet etter at pakken ble hentet ut, vil da posten vise hendelser som er kommet til etter utlevering? Ikke vet jeg, men jeg tviler på at posten viser "klage på forsending" og slikt i webgrensesnittet sitt. Vil tro de heller stopper ved utlevering, og hva som skjer etter det forblir mellom mottaker, kunde og Posten. Det er en antagelse såklart, og noen her kan sikkert bekrefte/avkrefte.

 

Hvis det viser seg at _alt_ havner på weben, så skal jeg være den første til å innrømme at TS har blitt tatt i en blank løgn, og burde forumforvises. Foreløpig er i alle fall ikke jeg overbevist.

 

-Morgan-

Lenke til kommentar

Det er ikke meningen å ødelegge all morroa, men husk at OrjanP lovte allerede første dag at han kunne hjelpe til å sjekke hva som hadde skjedd via posten, noe jeg ser at TS ikke har benyttet seg av.

Når jeg gikk personlig over flere av TS sine innlegg skrev han allerede den 5 November (datoen da han mottok pakken) om problemer med monteringen av komponentene , noen dager senere mottar han vannkjølingen og får også problemer med montering av denne.

 

I følge posten ble pakken plukket opp ca 14:13 og han poster her på forumet ca 18:00 , men la oss si for ordens skyld at han brukte 30 minutter på å dra hjem , han pakker opp selve pakken og finner ut at det mangler et skjermkort der, det normale i en slik situasjon er vel enten å dra rett til Posten for å høre om de har glemt å gi ut alt eller ringe Netshop.

 

La oss for ordens skyld si at han ringte Netshop og fikk høre at alle varene var pakket som ett, da har han sannsynligvis forklart allerede første dag (5 november) at han manglet et skjermkort. Et annet alternativ er jo selvsagt at han dro rett til Posten og sjekket om skjermkortet har kunnet vært glemt i butikken, i såfall skal de ansatte på denne butikken allerede den 5 November ha registrert mangelen (noe evt OrjanP kan bekrefte).

Uansett la oss si det tar omtrent 1 og en halv time før trådstarter kommer seg til Datakjeden Amentio og kjøper seg et skjermkort (Et nøyaktig likt skjermkort der om man går utifra denne posten ) , klokken bør nå være omtrent 16:00 før han får mottatt det nye skjermkortet og kan dra hjem og begynne å montere komponentene i pcen sin.

 

For ordens skyld kan vi anta at han kommer hjem til ca 16:15 og begynner øyeblikkelig med monteringen av pcen der.Han støtter desverre på en del problemer og finner ut at han må ha hjelp av oss forumbrukerne klokken 18:00, der han ikke nevner noe om problemene han må være frustrert over i forhold til manglende skjermkort for å komme videre.

 

Heldigvis ordner det seg og han mottar noen dagere senere Corsair H70 Vannkjølinga som han skal montere , men han får ikke til å montere denne riktig og får en del problemer.

Han innrømmer selv i en post at han må bruke veldig mye makt for å få den til å stå i ro

 

Har kjølepasta. Problemet er at de skruene jeg skal skru denne dritten fast med ikke vil ta tak. De der sakene på baksiden bare presser seg ut, så hele kjøledelen henger ganske så laust på.Når jeg tok og presset på kjøleren, så gikk tempen ned til 30 grader på 5 sek!Men hva skal jeg gjøre? Når jeg ikke får til og montere på på kjøleren?

 

Han innrømmer også at han må bruke veldig mye makt for å montere denne kjøleren :

 

Problemet var at skruene som følger med ikke er spesielt gode. Så har måtte det til to voksne mannfolk som måtte bruke en god del mer krefter til en det som skulle vært behov for.Så mitt tips til folk som kjøper H70, får dere det ikke til. Bruk så mye makt dere klarer. Hehe.

 

Personlig som jeg nevnte tidlig så stoler jeg ikke på at det trådstarter har kommet med av informasjon faktisk stemmer, faktisk jo mer jeg har lest på postene han har kommet med jo mer skurrer ting, noe jeg personlig synnes kommer ganske godt fram i forhold til innleggene han har gjort i tidsperioden 05 til den 15 november da han begynner å kreve et nytt skjermkort (noe som kommer etter den monterte vannkjølinga...).

 

Må uansett påpeke at det er faktisk mulig å være maks uheldig noe som faktisk betyr at det er fult mulig for TS å faktisk være såpass uheldig at ting ikke klaffer, men når man poster på et forum som hardware.no med en såpass alvorlig beskyldning som TS kom med så bør man i det minste være klar for å kjøre løpet fult ut og komme med eventuelt det som etterspørs om man skal bli tatt seriøst.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Angående hva man loggfører i posten, jeg har inntrykk av at man er svært opptatt av skikkelig logg. Finner dessverre ikke mitt sporingsnummer, men et kjapt googlesøk ledet meg tilbake til dette forumet.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=834751&view=findpost&p=9592117

 

Den enkelte ansatte i Posten tjener ingenting på å tape igjen en eske som er åpnet uten å registrere det i systemet.

Man registrerer det også som en sikkerhet for kunden, slik at ved at med en skade på innholdet i pakken kan gå tilbake å si "Jo, her var det en pakke som var for dårlig pakket, og innholdet raste ut over flystripen".

 

Når ansatte i posten sier til TS at pakken åpen i bunn, og derfor ble ekstra tapet, så skal dette også loggføres. Om dette ikke er loggført, og den ansatte på postkontoret husker den spesifikke pakken som var tapet i bunn... 1+2=3 -> der har du tyven!

Mulig jeg tar feil, men det er eneste logiske forklaringen jeg ser nå.

Lenke til kommentar

Nå har Malvado "tvunget" meg til å gå gjennom alle innleggene til TS, og faktisk, jeg kan se det tilfellet at han har blitt beroliget av Netshop til å slappe av, derfor nevner han ikke noe om "problemet" før

 

Skrevet 14. november 2010 - 03:34

Jeg ville ha kjøpt det du tenker på. Har det selv og er meget fornøyd med tanke på ytelse jeg får for en billig penge. Nå venter jeg da på mitt kort nr 2(det korte som jeg først bestilte og som ble borte i posten).

 

Så i mine øyne finnes det ikke bedre valg i når man har et lavt budsjett.

 

Det er mange forhastede konklusjoner i denne tråden, min egen er blant dem.

Faktisk kan det nå sitte en uærlig jævel på posten som har stappet 1.8 kg med dritt ned i pakken for å kompensere for kortet.

 

Og uansett hva vi synes eller trur, jeg tipper TS får nytt skjermkort jeg. Her er det faktisk posten sitt ansvar, om dem har registrert en uregelmessighet så burde dem sett til at kunden sjekket innholdet og at alt stemte. Nå er Posten ansvarlig for denne forsendelsen, og det er det ingen tvil om.

 

Det som er litt synd er at Netshop, om dem har fått vite om denne uregelmessigheten, ikke bare har sendt kunde nytt kort og krevd posten for kompensasjon.

 

Netshop sjekket jo denne forsendelsen så de vet jo om denne uregelmessigheten, så hvorfor de ikke nevner det vet jeg ikke? Lyver TS om dette?

 

****************************************

 

Og å kreve at TS skal bruke tid på dette i eksamenstiden er å kreve litt vell mye etter min mening. Fikk inntrykk av at han går skole og har bedre ting å bruke tiden sin enn å måtte forsvare seg i denne tråden.

 

Som sagt, gi fyren litt tid å forklare seg, er ikke veldig vanskelig..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Han kan få så mye tid han trenger for min del, er ikke ute etter å ta noen jeg, kun påpeke det jeg personlig synnes er litt feil her.

 

For meg personlig så er det som sagt en del ting som ikke helt stemmer , blandt annet så er det ikke nevnt noen plass den 05 november når han etterspør hjelp for å få pcen til å fungere at han måttet kjøpe et nytt skjermkort, det hadde også kanskje vært normalt å nevne dette eller være irritert men ingenting slikt kommer fram i posten hans.

 

Det er selvsagt mye som kan gå galt og det trenger absolutt ikke være TS sin skyld at ting har skjedd slik de har skjedd, men man skal være forsiktig med beskylde noen for noe slik TS opprinnelig gjorde i denne tråden om resten av beviset ikke holder stand.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, posten loggfører skader på pakker osv. Det skal loggføres. Dette fremkommer også i sporingsloggen.

 

Ingen som har fått pakker skadet/stoppet i posten? Den minste ting, og det loggføres. Om Posten hvor han hentet pakken sier esken var ødelagt, og de tapet den igjen, så er det her pakken er blitt åpnet - ettersom det ikke er loggført på nettet.

Det er ikke korrekt. Det varierer veldig fra terminal til terminal. De aller fleste pakker bare tapes og sendes videre.

 

Jeg har ikke noen problemer med å se at TS ikke nevnte noe i sin tråd 5.nov. Det ville ikke være naturlig, siden ting så ut til å ordne seg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...