Padrel Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg leser litt om grunner til å kunne si opp en leieboer som plager meg. Har skjønt at eneste vei er å begrunne oppsigelse med enten: Jeg eller noen i min familie skal bo i boligen selv. eller Annen saklig grunn til oppsigelse. F.eks. betydelig oppussing eller ombygging. Hvor lenge må jeg eller noen i min familie bo i boligen før den kan leies ut på nytt? Og.. Hva er en saklig grunn? Kan jeg si opp leieboeren pga. oppussing av badet? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Etter det som eg kan sjå så er det ikkje noke krav for kor lenge du sjølv eller nokon i din nærmaste familie må bu i leiligheita før du kan leige den ut igjen. Men denne endringa av bruken må være reell, du kan ikkje f.eks begrunne oppsigelsen med at du skal bruke leiligheita sjølv og deretter leige den ut til ein anna person kort tid etterpå. Når det gjeld om oppussing av badet er god nok grunn så vil eg tru at det er avhengig av tilstanden til badet. Oppussing i denne samanhengen er nødvendig oppgradering for å unngå verdifall på boligen. Eksempler på dette kan være dersom badet er i så dårlig forfattning at det er fare for mugg og råte dersom ikkje noke blir gjort. Kva type leigekontrakt har du brukt? Og kva meiner du med at leigebuaren "plager" deg? Det er stor forskjell på ein leigebuar som ringer deg stadigvekk for å stille krav som du som utleiger plikter å ordne opp i og ein leigebuar som bedriver telefonterror. Ellers så fant eg dette på utkastelse.no, her er det lista opp kva leigetakaren sine plikter er (dersom ikkje anna er avtalt: behandle eiendommen med aktsomhet og i samsvar med leieavtalen vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere samt varmtvannsbeholder. Videre plikter leieboer å foreta funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og liknende av røykvarsler og brannslukningsutstyr. Det er viktig å merke seg at det er avtalefrihet om hva som skal være leietakers vedlikeholdsplikt, så leietakers plikter kan etter avtalen både være flere og færre enn hva som følger av loven. følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden ikke bruke leieobjektet til annet formål enn avtalt ikke foreta forandringer i eller på leieobjektet uten utleiers samtykke straks å varsle utleier om skade på eiendommen som må utbedres uten opphold gi utleier adgang til eiendommen for tilsyn og for vedlikehold, reparasjoner m.v. Mislighold ovanfor desse pliktene kan brukes som saklig grunn til oppsigelse. 1 Lenke til kommentar
Padrel Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Etter det som eg kan sjå så er det ikkje noke krav for kor lenge du sjølv eller nokon i din nærmaste familie må bu i leiligheita før du kan leige den ut igjen. Men denne endringa av bruken må være reell, du kan ikkje f.eks begrunne oppsigelsen med at du skal bruke leiligheita sjølv og deretter leige den ut til ein anna person kort tid etterpå. Det var dette jeg tenkte på. Hvor lenge er "ikke kort tid"? Vanskelig med slike vage definisjoner som loverket gir. Hvis man trenger leiligheten til en bestemor f.eks. i en mnd. for mellombolig ved husbytte. er det lovlig da. Og hvilke reaksjoner kan man vente seg hvis man skulle leie rett ut til nye leiboere. Vil forresten takke for godt svar Endret 6. desember 2010 av Padrel Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Fra Gyldendals kommentarutgave (som jeg ikke har grunn til å betvile) er det lagt til grunn at "brukes som bolig" skal tolkes som "brukes som fast bolig". Det vil si at du selv eller noen som hører til din husstand (ikke "bestemor ved husbytte" - hun hører ikke til husstanden din med mindre hun bor hos deg) faktisk må flytte inn. Dersom oppsigelsen din er ulovlig vil den bli tilsidesatt etter husleieloven § 9-8 hvis leietaker protesterer. Videre vil du kunne bli erstatningsansvarlig for det tapet leietakeren din lider som følge av ditt lovbrudd (utgifter med flytting, for eksempel). Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Jeg leser litt om grunner til å kunne si opp en leieboer som plager meg. På hvilken måte plager leieboeren deg? Om det er ved å kreve sine rettigheter osv., har du ikke mye du skal ha sagt. Er det derimot slik at vedkommende plager deg med høylydt festing hver kveld osv. kan det brukes som oppsigelsesgrunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå