Sujit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg går Data/elektronikk og skal ha prøve neste uke, jeg ganske selv sikker på prøven med unntak av oscilloskop. Om jeg ikke husket feil så slutter multimetere å virke ved 1K HZ(viser gjennomsnitt spenning). Det jeg lurte på om hvordan man skal lese fra oscilloskop, dette gjelds alt fra formel til innstilling av oscilloskopet. Bilder hvil være en stor pluss. Tusen takk på forhånd. Lenke til kommentar
Sujit Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Nei, nei ingen som er villig til å hjelpe meg Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Problemet er vel at dette ikke er det letteste å forklare uten å faktisk kunne vise deg det. Ikke hjelper det at jeg ikke har rørt et oscilloskop siden tverrfaglig eksamen på VG2 Data og Elektronikk, men det er en annen sak. Be læreren din vise deg det. Jeg måtte pent be om det selv. Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Det kommer også an på hva slags skop det er snakk om. Ulike modeller har ulike menyer, knapper osv. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Om jeg ikke husket feil så slutter multimetere å virke ved 1K HZ(viser gjennomsnitt spenning). Akkurat det kommer an på multimeteret du skal bruke og hva du skal måle. Det er ikke slik at alle multimetere slutter å virke ved 1kHz. Men ja, multimeter viser generelt sett effektivverdien. Å lese bildet på et oscilloscop er relativt rett fram. På bildet er Volts/div satt til 0,1 (.1). Det vil si at en rute (divisjon) tilsvarer 0,1 V. Du leser dette vertikalt. Dermed ser du at det er ca. 0,55 V (5,5 divisjoner/ruter) fra bunn til topp på signalet du måler. For å måle frekvens må du se på sec/div. På bildet ser du at den er satt til 0,5 ms (.5) pr. divisjon. Og en svingning trenger tett under 5 divisjoner. Jeg brukte 5 fordi det er enkelt. Da tar du 0,0005 (sekunder = 0,5 ms) * 5 (divisjoner) = 0,0025. Videre tar du formelen for frekvens. F = 1/t = 1/ 0,0025 = 400 Hz. Endret 7. desember 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Sujit Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Tusentakk det hjalp meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå