Gå til innhold

Hjelp: Blurry bilder på lave blendertall etter kamerabytte (D90)

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge brukt et Nikon D40 med 50 mm f/1.4 objektiv som jeg har vært kjempe fornøyd med. Men etterhvert merket jeg begrensningene i kameraet og oppgraderte til Nikon D90. Og det er her problemet dukker opp.

Etter at jeg byttet til D90 så har jeg fått et problem med at bildene mine får en slags "glow" over seg når jeg bruker "feil" innstillinger, og da særlig ved lave blendertall. Noen av bildene er så kornete og blurry at det nesten ser ut som jeg har tatt bilde med et dårlig mobilkamera. Dette er i sammenheng med 50 mm f/1.4 objektivet mitt. Dette skjedde ALDRI på D40en og derfor lurer jeg på om det er noe feil med kameraet mitt eller om det bare er mer følsomt enn D40en og reagerer på f.eks skittent objektiv eller noe? Eventuelt feil instillinger med tanke på Active D lightning eller noe? Jeg tenkte også at det kunne være UV filteret som gjorde det, men syntes det var litt merkelig siden det aldri var tilfelle på D40en. Uansett så tok jeg av filteret og bildene ble en del bedre, men fortsatt ikke bra nok!

Legger ved bilder under for å vise hva jeg mener og hvordan bildene ble med og uten UV filteret på.

Med UV filter

Hvis man ser på det bildet her så ser det ikke så ille ut

hei.jpg

men når jeg viser dere et utsnitt av beina, så kan dere se "glowen" og den kornete uskarpheten rundt dem.

hei2.jpg

Man ser det spesielt godt her.

Først originalbildet

hei3.jpg

og så et nærmere utsnitt. Ser jo ut som det er tatt med mobilkamera.

hei4.jpg

Og her kommer uten filteret

Først et mildt eksempel

Originalbildet

bilde.jpg

Og et utsnitt av bildet

bilde2.jpg

Og det værste eksempelet

Originalbilde

bilde3.jpg

og utsnitt

bilde4.jpg

Jeg har lest både http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration og https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1231256&hl=uv%20filter&st=0 men synes det er rart at problemet dukket opp når jeg gikk fra D40 til D90! Er det noen som veit hva som har skjedd her?

Endret av andrej1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyere oppløsning på huset, tenker jeg - objektiv er som regel litt softe på full åpning, og så ser du det nå tydeligere enn før. Resize til størrelsen du skal bruke det til og skarp opp.

Kan også være svake fokusfeil ute og går - kanskje svak bakfokus?

Takk for raskt svar! Så dette er "helt vanlig" med andre ord? Det ser ut som de værste bildene dukker opp når jeg tar bilder av en mørk ting mot en lys bakgrunn. Hva er svak bakfokus forresten? :)

Lenke til kommentar

Du har flere fokuspunkt i forhold til D40,det kan gjøre at fokuset ikke treffer helt der du vil bestandig,prøv og bruk et fokuspunkt og rekomponere.

Du har noen kromatiske aberrasjoner på bildene,UV-filtret er den største synderen der,de fargefeilene som objektivet gir kan du enkelt redigere i et redigerings-program.

Som nevnt har du mer MP og hanske med,så du burde skarpe opp bildene litt.Bruker du jpg kan du justere det i kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...