Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye vinterdekk som skraper i hjulbuen fremme

nomore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig synes jeg ditt regnestykke virket fornuftig, noe strengt. 22.500KM er noe man absolutt bør forvente av vanlige dekk, brukt på normal måte. Varierer mye fra bil til bil, men din bil har vel alle forutsetninger for ikke å slite unormalt mye (begrenset motorkraft og vekt). Så 1.500KM eller så burde kunne kalles "nytt" i mitt hode :whistle:

Har selv en Opel Vectra, som har en totalvekt på nærmere 1.8 tonn. Den spiser framdekk til frokost om en ikke tar det litt piano med gassen...

Men du, ta deg en tur til dekkverkstedet nå da :dribble: Gi oss tilbakmelding.

Lenke til kommentar

Eg bor 75km unna dekkverkstedet(ca 80 minutts kjøretur) og de stenger kl 16:30. Så eg kan ikke før eg skal på kontoret igjen(har hjemmekontor disse dagene). Skal på fredag, men vurderer å fremskynde det til torsdag for å få en avklaring og få saken ut av verden.

En fordel nå disse dagene er jo at problemet med lite plass vises tydelig når det er snø.

Lenke til kommentar

Bare et lite ekstra innspill.

Dette er en varebil, og det kan da fort gjøres at lastindeks på vanlig dimensjon kan være noe værre å få uten å gå over til såkalte c-dekk (forsterka). Noen ganger kan det å øke dimensjonen gjøre at lastindex blir riktig. Lastindex er det som står som f.eks 88H, der 88 er lastindeks og H er hastighetsindex. Men du får Continental osv til denne med riktig dim og lastindex. Bare greit å passe på så du ikke får nye med riktig dim men for lav lastindex!

Lenke til kommentar

Var innom Dekk1 i dag og de såg på dekkene, ba meg kjøre på bukk og så byttet de mens eg ventet. Tok maks 20 minutt og ingen sure miner og eg slapp å krangle. Veldig fornøyd.

Situasjonen burde jo naturligvis aldri ha oppstått, men alle kan gjøre feil. Det viktigste er at det løste seg helt smertefritt. Har ingen problem med å anbefale Dekk1 Raglamyr til andre :thumbup:

Fikk forresten montert på samme dekktype/produsent, men i størrelsen 185/65/R15.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Var innom Dekk1 i dag og de såg på dekkene, ba meg kjøre på bukk og så byttet de mens eg ventet. Tok maks 20 minutt og ingen sure miner og eg slapp å krangle. Veldig fornøyd.

Situasjonen burde jo naturligvis aldri ha oppstått, men alle kan gjøre feil. Det viktigste er at det løste seg helt smertefritt. Har ingen problem med å anbefale Dekk1 Raglamyr til andre :thumbup:

Fikk forresten montert på samme dekktype/produsent, men i størrelsen 185/65/R15.

Se der ja. Slik skal det være hos en seriøs forhandler :thumbup:

MEN, du har fremdeles ikke originaldimensjon... Har ikke mulighet å sjekke her jeg er nå, men dekkene er vel fremdeles (knappe?) 5% høyere enn originalversjonen. Ikke for det, om de holder seg innenfor lovlig grense, OG du ikke får mer trøbbel med at de tar i skjermbuen, så er jo kanskje 65-profil faktisk å foretrekke på vinterdekk, iallfall ikke noe bakdel i forhold til 60.

Har selv holdt på å finne dekk til min egen bil, og det har vært litt av en utfordring å finne lovlige dekk som er smalere enn de originale:

Originalt skal jeg ha 215/55-16 på vinterdekkene. Tullete bredt spør du meg, og de fleste som "kan" dekk er helt enig med meg der, til vårt bruk. Så jeg har vært på jakt etter 195 bredde, og da må jeg opp i 60 profil, 195/60-16, med lastindeks på 92. I fjor var det rett å slett umulig å skaffe denne størrelsen, men i år har Michelin og Nokian kommet. Men ingen andre. Dvs det jeg har opplevd er at når jeg kommer til en dekksjappe som "foretrekker" andre merker enn Michelin eller Nokian, så "er det ikke å oppdrive men du kan fint kjøre på 65", selv om det faktisk ikke er lovlig. Urovekkende mange dekksjapper som ikke bryr seg så mye om lovligheten. Ikke skjønner jeg at de tør. Vet iallfall hvilket humør jeg ville vært i om jeg fikk flere tusen i gebyr fra SVV pga en dekksjappes feil... :!:

Lenke til kommentar

Sjekket med denne kalkulatoren nå: http://dekkalkulator.com/

Og med de nye dekkene så er det 3% avvik. Mao lovlig.

Når det gjelder fysisk plass så er det nå bedre klaring i hjulbuen til snø og kjetting, samt at når eg svinger kraftig til en av sidene så er det ikke lenger skrapelyd. Men dette får eg først testet skikkelig når eg kommer hjem der det er en sving som er perfekt laget for å teste det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...