Habla Møberg Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Åhh, jeg leste 15.000 KM, og ikke 1.500. Min feil. Du skal selvsagt ikke ha noe bruksfradrag, 1500 KM er jo bare en god helgetur jo Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Eg pendler langt, men ikke SÅ langt Uansett, feilen er min. Eg har skrevet 15.000. Beklager edit: korrigert/modifisert førsteinnlegg. Endret 8. desember 2010 av nomore Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Forøvrig synes jeg ditt regnestykke virket fornuftig, noe strengt. 22.500KM er noe man absolutt bør forvente av vanlige dekk, brukt på normal måte. Varierer mye fra bil til bil, men din bil har vel alle forutsetninger for ikke å slite unormalt mye (begrenset motorkraft og vekt). Så 1.500KM eller så burde kunne kalles "nytt" i mitt hode Har selv en Opel Vectra, som har en totalvekt på nærmere 1.8 tonn. Den spiser framdekk til frokost om en ikke tar det litt piano med gassen... Men du, ta deg en tur til dekkverkstedet nå da Gi oss tilbakmelding. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Eg bor 75km unna dekkverkstedet(ca 80 minutts kjøretur) og de stenger kl 16:30. Så eg kan ikke før eg skal på kontoret igjen(har hjemmekontor disse dagene). Skal på fredag, men vurderer å fremskynde det til torsdag for å få en avklaring og få saken ut av verden. En fordel nå disse dagene er jo at problemet med lite plass vises tydelig når det er snø. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Bare et lite ekstra innspill. Dette er en varebil, og det kan da fort gjøres at lastindeks på vanlig dimensjon kan være noe værre å få uten å gå over til såkalte c-dekk (forsterka). Noen ganger kan det å øke dimensjonen gjøre at lastindex blir riktig. Lastindex er det som står som f.eks 88H, der 88 er lastindeks og H er hastighetsindex. Men du får Continental osv til denne med riktig dim og lastindex. Bare greit å passe på så du ikke får nye med riktig dim men for lav lastindex! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Var innom Dekk1 i dag og de såg på dekkene, ba meg kjøre på bukk og så byttet de mens eg ventet. Tok maks 20 minutt og ingen sure miner og eg slapp å krangle. Veldig fornøyd. Situasjonen burde jo naturligvis aldri ha oppstått, men alle kan gjøre feil. Det viktigste er at det løste seg helt smertefritt. Har ingen problem med å anbefale Dekk1 Raglamyr til andre Fikk forresten montert på samme dekktype/produsent, men i størrelsen 185/65/R15. Endret 9. desember 2010 av nomore Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Det var bra. Som sagt alle kan gjøre feil, men når de ordner kjapt og enkelt opp så er jo det supert! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Var innom Dekk1 i dag og de såg på dekkene, ba meg kjøre på bukk og så byttet de mens eg ventet. Tok maks 20 minutt og ingen sure miner og eg slapp å krangle. Veldig fornøyd. Situasjonen burde jo naturligvis aldri ha oppstått, men alle kan gjøre feil. Det viktigste er at det løste seg helt smertefritt. Har ingen problem med å anbefale Dekk1 Raglamyr til andre Fikk forresten montert på samme dekktype/produsent, men i størrelsen 185/65/R15. Se der ja. Slik skal det være hos en seriøs forhandler MEN, du har fremdeles ikke originaldimensjon... Har ikke mulighet å sjekke her jeg er nå, men dekkene er vel fremdeles (knappe?) 5% høyere enn originalversjonen. Ikke for det, om de holder seg innenfor lovlig grense, OG du ikke får mer trøbbel med at de tar i skjermbuen, så er jo kanskje 65-profil faktisk å foretrekke på vinterdekk, iallfall ikke noe bakdel i forhold til 60. Har selv holdt på å finne dekk til min egen bil, og det har vært litt av en utfordring å finne lovlige dekk som er smalere enn de originale: Originalt skal jeg ha 215/55-16 på vinterdekkene. Tullete bredt spør du meg, og de fleste som "kan" dekk er helt enig med meg der, til vårt bruk. Så jeg har vært på jakt etter 195 bredde, og da må jeg opp i 60 profil, 195/60-16, med lastindeks på 92. I fjor var det rett å slett umulig å skaffe denne størrelsen, men i år har Michelin og Nokian kommet. Men ingen andre. Dvs det jeg har opplevd er at når jeg kommer til en dekksjappe som "foretrekker" andre merker enn Michelin eller Nokian, så "er det ikke å oppdrive men du kan fint kjøre på 65", selv om det faktisk ikke er lovlig. Urovekkende mange dekksjapper som ikke bryr seg så mye om lovligheten. Ikke skjønner jeg at de tør. Vet iallfall hvilket humør jeg ville vært i om jeg fikk flere tusen i gebyr fra SVV pga en dekksjappes feil... :!: Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Sjekket med denne kalkulatoren nå: http://dekkalkulator.com/ Og med de nye dekkene så er det 3% avvik. Mao lovlig. Når det gjelder fysisk plass så er det nå bedre klaring i hjulbuen til snø og kjetting, samt at når eg svinger kraftig til en av sidene så er det ikke lenger skrapelyd. Men dette får eg først testet skikkelig når eg kommer hjem der det er en sving som er perfekt laget for å teste det Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 185/60 R15 er originaldim. Så det stemmer da at de nye 185/65 15 har 3.1% mer rulleomkrets. Fordelen er da at speedometer på bilen vil vise noe mer nøyaktig hastighet. En ting er dimensjon, men jeg ser det er mange som glemmer lastindex til tider og. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Eg har ikke hørt om lastindex før, så det var en nyttig opplysning. Eg vet at Dekk1 kommenterte at dekkene til en varebil skal være litt kraftigere enn vanlige biler, men det var de dekkene eg fikk, sa de. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Dekk til varebiler skal ikke være sterkere enn for personbiler. De må bare ha riktig lastindeks. Men for å få det til på mindre dimensjoner må man gjerne over på forsterka såkalte c-dekk. Opel Combo skal ha 88. De du har på nå er sikkert over detta om det er kjent merke. Vil tippe 92. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Etter å ha kjørt et par dager nå så er alt av tidligere skraping nå borte. Så da ble saken løst Takk til alle som har bidratt! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Etter å ha kjørt et par dager nå så er alt av tidligere skraping nå borte. Så da ble saken løst Takk til alle som har bidratt! Så flott at det løste seg så greit for deg Har selv bestilt Michelin 195/60-16, gleder meg til å få _nye_ vinterdekk på kjerra :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå