Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye vinterdekk som skraper i hjulbuen fremme


nomore

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I slutten av oktober leverte eg bilen(en Opel Combo 1.3CDTI 2005) inn til Dekk1 hvor eg har dekkhotell og fikk de til å sette på nye dekk på eksisterende felger og montere disse på bilen. De spurte meg om hvilke dekkstørrelse eg skulle ha men da svarte eg at det visste eg ikke da eg ikke har peiling på slik, og om de da ikke kunne sjekke vognkort eller eksisterende dekk og sette på korrekt størrelse i henhold til det. Det ble ikke noe problem fikk eg beskjed om. Hentet bilen og ingenting slo meg som galt eller unormalt.

 

Men etter da har eg opplevd at det "skraper" når eg svinger samtidig som eg kjører på ujevn vei. I ettertid har eg blitt oppmerksom på at det er veldig lite klaring mellom dekk og hjulbue forran, men ikke bak. Eg vet ikke hva som skal være normalt, men av tidligere erfaringer så ser det ut til å være såpass lite klaring at litt oppsamling av snø/is når det kommer kan bli et problem.

 

Dekkene som står på nå er 195/65/R15 mens i vognkortet står det opplyst 185/60/R15. Det er mulig eg overdriver og at det vil gå bra, men i dag måtte eg presse plastikken i hjulbuene på plass igjen etter at de har løsnet delvis. Eg kommer til å ta kontakt med selger og høre med de.

 

Bør eg kreve å få byttet dekk? Eg har allerede kjørt 1500 km med de så brukte er de jo.

 

Kan det være noe annet som er galt? Ødelagte støtdempere for eks? Merkelig da det er likt på begge sider fremme. Eg heiste opp bilen i dag og kikket inn på støtdemper og hjulbue men kan ikke se noe galt, ut over klaringen.

 

edit: skulle sensurere bort navnet på dekkverkstedet men lar det stå siden det allerede er nevnt i andre poster.

post-14502-0-55557300-1291554688_thumb.jpg

post-14502-0-21027200-1291554747_thumb.jpg

post-14502-0-56992100-1291554759_thumb.jpg

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har fått litt innspill her nå om at den dimmensjonen der mest sannsynlig er ulovlig på bilen min. Stemmer dette? Burde eg ha oppdaget dette tidligere? Eg mener dekkverkstedet her bør ta ansvaret. Det var jo ikke som om de ikke har gjort det før, ikke hadde tilgang til de gamle dekkene, bilen eller vognkortet.

Lenke til kommentar

Eg har fått litt innspill her nå om at den dimmensjonen der mest sannsynlig er ulovlig på bilen min. Stemmer dette? Burde eg ha oppdaget dette tidligere? Eg mener dekkverkstedet her bør ta ansvaret. Det var jo ikke som om de ikke har gjort det før, ikke hadde tilgang til de gamle dekkene, bilen eller vognkortet.

Ulovlig ja. Selvsagt skal de bytte, aldeles vederlagsfritt. Om historien du kommer med her stemmer med virkeligheten altså :cool:

Om du har sagt til de at du ikke vet hvilke dekk du skal ha, men at du vil ha dekk som er beregnet for bilen, så er det jo klinkende klart at dekkverkstedet har alt ansvar for at det kommer lovlige dekk på bilen din. Spiller ingen rolle om fjærene dine ser helt herpet ut, du har dekk som ikke er lovlige å bruke på din bil, så enkelt er det. Om de er kjørt 15KKM før du oppdager denslags så er det fremdeles dekkverkstedet sitt problem. Utvilsomt.

Lenke til kommentar

Dimensjonsmessig er dekkene akkurat lovlige. Endring i rulleomkrets er +5 %. Maks endring i følge loven er +/- 5 %.

 

Likevel er jo dekk ulovlige så fort de begynner å ta i understellet.

 

Du må ta de med tilbake til Dekk1 ja!

Endret av Rs125
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, de er ikke akkurat lovlige, selv med 5% regelen. De har over 5% lengre rulleomkrets (5,14% for å være nøyaktig), og samtidig er de bredere enn originaldekkene. Disse er altså uten tvil ulovlige med mindre denne dimmensjonen er opplistet i vognkortet.

 

Det kan jo være at dette er den dimmensjonen som sto på felgene, og de har tolket det til at du ønsket samme dimmensjon som var der fra før.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det er absolutt en mulig årsak ja. Eg vet ikke hva som sto på de gamle felgene. Bilen ble kjøpt i sommer og de dekkene som fulgte med var klar for å kastes. Så for alt eg vet kan det ha stått 195/65/R15 på disse. Men, allikevel burde de ha sjekket og ikke minst oppdaget dette når de satte dekkene på, mener eg.

Lenke til kommentar

Nei, de er ikke akkurat lovlige, selv med 5% regelen. De har over 5% lengre rulleomkrets (5,14% for å være nøyaktig), og samtidig er de bredere enn originaldekkene. Disse er altså uten tvil ulovlige med mindre denne dimmensjonen er opplistet i vognkortet.

 

Det kan jo være at dette er den dimmensjonen som sto på felgene, og de har tolket det til at du ønsket samme dimmensjon som var der fra før.

 

Man må jo vise skjønn på sånne ting. Med hensyn til nedrunding betyr regelen med maks 5 % at endringen i praksis kan være opptil 5,4 %.

 

Dette er vanlig matte. Man skal ta hensyn til tall på samme form som de er oppgitt. Hadde maksgrense vært 5%, hadde det stått 5,00%.

 

I tillegg viser de nok skjønn mtp at ulike dekkprodusenter har ulikh i bredde i praksis, selvom bredden på papiret ser ut til å være identisk.

 

Har det blitt ulovlig å endre bredden på dekkene nå? Når jeg viste bilen på BT tidligere i år, sa de ingenting.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Dette med å runde av kan jo være et viktig moment. Eg kan på en måte ikke komme der og hevde at de er ulovlige dersom det viser seg at man runder nedover og derfor er ulovlige. Eg skal en tur innom NAF først for oljeskift så eg kan jo høre med de før eg stikker innom dekkverkstedet, men det hadde jo vært greit å få innspill på dette i fra her også.

 

Uavhengig av om det er lovlig eller ulovlig så mener eg fortsatt at de ikke passer på bilen. Det at de tar borti når eg svinger(kraftig) er et tydelig tegn, og på toppen av det så frykter eg vintersesongen når snøen og slapsen begynner å legge seg. Her er det lite klaring og det er jo vanlig at det bygger seg opp litt slaps i hjulbuen.

Lenke til kommentar

Dette med å runde av kan jo være et viktig moment. Eg kan på en måte ikke komme der og hevde at de er ulovlige dersom det viser seg at man runder nedover og derfor er ulovlige. Eg skal en tur innom NAF først for oljeskift så eg kan jo høre med de før eg stikker innom dekkverkstedet, men det hadde jo vært greit å få innspill på dette i fra her også.

 

Uavhengig av om det er lovlig eller ulovlig så mener eg fortsatt at de ikke passer på bilen. Det at de tar borti når eg svinger(kraftig) er et tydelig tegn, og på toppen av det så frykter eg vintersesongen når snøen og slapsen begynner å legge seg. Her er det lite klaring og det er jo vanlig at det bygger seg opp litt slaps i hjulbuen.

 

Beklager hvis innlegget mitt virker forvirrende. Jeg bare setter praksis opp mot teori.

I praksis har ikke hjulene dine fri klaring. Ergo er de ulovlige.

 

Teoretisk kan man jo tolke loven fra forskjellige vinkler. Jeg mener bare at man kan utnytte loven til sin fordel. Det er jo noen som er interessert i ha dekk som avviker mest mulig. Loven blir jo håndhevet i praksis, og det er jo loven i praksis som er interessant :)

 

Hvis du f. eks ville ha disse nye dekkene, f. eks fordi du synes de så bra ut, kunne ikke BT ha sagt at de var ulovlige bare fordi de var 0,14 % fra loven.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Du får printe ut bildet og ta det med deg til dekkfirmaet. For å være 100% sikker at du har "bevis".

Det jeg reagerer på er at de for det første velger å gå utenfor spesifikasjonen til fabrikanten av bilen. Dernest at de velger å gå opp i høydeandel, samtidig som de går ut i bredden. Skulle du hatt bredere dekk, skulle du hatt samme eller lavere profil. En annen ting er at du neppe har noen fordel av å kjøre med 195 brede dekk på den bilen. 185 er det absolutt bredeste jeg ville hatt på en såpass lett bil. På vinterdekk altså :thumbup:

 

Du har hatt nytte av dekkene i 15KKM, så jeg tror ikke du skal forvente at de stiller med flett nye dekk til deg. Men gå i dialog med, få de (fortrinnsvis en leder i bedriften) til å innrømme at de har gjort feil, og så diskutere en minnelig erstatning. Vil de ikke erstatte, så er det å få evt tredjepart til å være enig med deg at dekkene er feil dim, og så prate litt strengere med dekkverkstedet igjen. Men først og fremst, stryk de litt med hårene, men vær tydelig på at du ikke kan bruke bilen uten at det skader bilen mer enn det alt har gjort.

Lenke til kommentar

Eg er villig til å måtte/kunne dekke bruken eg har hatt av de dekkene eg har nå, forutsatt at de stiller med nye dekk. Det synes eg er rett og rimelig. Så får de selge de dekkene her til noen andre til sterkt rabattert pris. Feilen de har gjort skal eg ikke utnytte til min fordel(1500km mindre slitasje på neste par dekk, men samtidig forventer eg en litt smidig service slik at eg har en bil og 4 dekk som er en lovlig kombinasjon uten at eg skal jobbe for det.

 

Men eg kommer til å jobbe litt for å kreve nye dekk. Som sagt ikke fordi eg skal ha en fordel av det, men fordi eg da ikke vet hva eg får. Eg vet ikke hvilken bruk de har hatt, hvor mange km de har kjørt, hvor gamle de er osv. Eg er på ingen måte i stand til å kunne klare å vurdere tilstanden til et sett med dekk, ut over sjekk av antall pigger og mønsterdybde.

 

Om man kjøper seg en TV som skal støtte rikstv og man finner ut 6 uker etterpå at den ikke er det så godtar man ikke en brukt TV i retur.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Tok et søk på nettet nå for å se hvor mange km eg kan regne med at et dekk bør tåle. Ikke overrasket over at det ikke finnes fasit, men NAF estimerer ca omtrentlig kanskje tre sesonger med en normal kjørelengde på 15.000 km pr år. (ref: http://www.naf.no/Eie-Bil/Sporsmal-og-svar/ -> Dekk -> Hvor "lenge varer et dekk"?)

 

Dvs at eg bør kunne forvente at et dekk holder i 22500 km. Ca. Bare for å ha noe å gå ut i fra.

 

Eg betalte kr 965 pr dekk. "Bruksfordelen" pr kilometer mener eg da blir 965 / 22500 = kr 0,04. Eg har nå brukt de i ca 1650 km, noe som da blir 0,04 * 1650 = kr 66 pr dekk. Altså min bruk så langt har kostet 66 * 4 = kr 264. Dette er langt mindre enn både lønnstap og kostnader eg får pga feilen de har gjort.

 

Så egentlig er eg ikke lenger så veldig innstilt på å dekke et bruksfradrag. Og eg skal ha nye dekk, sidet det var det eg kjøpte.

 

Er det noen som mener eg er urimelig nå? Eg tåler kritikk, tross signaturen :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Du skal ikke dekke noe bruksfradrag. Dette er en reklamasjonssak mot en forhandler som har gjort en feil (de skal ikke levere ulovlige dekk når de har alle opplysninger de trenger for å avgjøre hva som er korrekt). En reklamasjonssak skal gjøres uten kostnad og vesentlig ulempe for forbruker (deg).

 

Det kan nok ikke påregnes deg at du skulle sjekket dimmensjonen på forhånd, da du har gjort det veldig klart for selger at du ikke kjenner til hva som er korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...