Larsemão Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg skal sammenligne romanen og filmen, Engler og Demoner av Dan Brown i særemnet mitt. Jeg er ikke så flink på virkemidler, så er det noen som kan hjelpe meg litt med virkemidler som er brukt i boka og filmen, og sammenligne dem ? Er det noen som i tillegg har noen tips når jeg skal fortelle om adaptasjon fra bok til film? Håper på svar! På forhånd takk Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Nå vet jeg særemneoppgaven er forskjellig rundt om i landet... men har du prosjekt om bare en bok+filmatisert versjon? Jeg hadde nettop særemne selv (fremførte i går, faktisk), og da hadde vi blant annet om Da Vinci Koden av Dan Brown. Vinklingen vår var mer på det religiøse aspektet, på hvordan kristendommen blir fremstilt i boka. Deretter sammenlignet vi med Den Guddommelige Komedie (men ettersom det er to veldig forskjellige bøker, var det ikke lett å finne mange likheter... men vi gjorde et forsøk i alle fall). Jeg har ikke lest Engler og Demoner, men jeg liker filmen. Det er mye å ta tak i der, noe som kunne vært interessant er jo teoriene bak antimaterie. Hvis du bare skal ha om prosessen mellom bok og film, kan du si hva du synes om skuespillerne, hvordan de utfyller karakterene sine. Kan også nevne hvilke deler av boka som forsvant i filmatiseringen, og hvorfor. Filmskaperne tar veldig ofte snarveier. Har boka fått noe nevneverdig kritikk? Jeg vet at Dan Brown har fått kritikk for at bøkene hans om Langdon er for like, som om han følger den samme oppskriften hver gang. I tilfelle du var interessert, så postet jeg et tidlig utkast av foredraget vårt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1280362 I likhet med deg har jeg fått labert med respons ^^ Jeg vet godt hvor kjipt det er å ikke få skikkelig svar på spørsmålene sine Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Vi kunne velge ganske fritt, og jeg valgte da ut Engler og Demoner (bok+film) og det går da på adaptasjon fra bok til film, med problemstillingen; hvilke likheter og forskjeller er det på boka og filmen? Læreren har fortalt meg at på høringen skal jeg fortelle om analysen av romanen (dette er jeg for dårlig på), sammenligne virkemidlene brukt i romanen opp mot virkemidlene brukt i filmen (er heller ikke så flink på virkemidler), og til slutt svare på problemstillingen. Vil nok klare å få en ok karakter, men er ikke god nok på romananalyse, personkarakteristikker, og å sammenligne virkemidler opp mot hverandre - og hvilken effekt virkemidlene gir. Takk for svar, forresten Endret 8. desember 2010 av Larsemão Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå