Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fremgangsmåte etter FTUmedhold

Gjest Slettet+127836

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

Hei,

Jeg har nettopp fått "delvis medhold" i en klagesak jeg har gående mot en selger. FTU har funnet på en sum de mener jeg har krav på i prisavslag. I papirene så fulgte det med ett svarark, og en veiledning for videre alternativer(mest rettet på min motpart tror jeg - anking/innbringelse for tingrett).

I vedtaket så står det "Partene må selv ta kontakt med hverandre for å få vedtaket gjennomført." Jeg må altså ta kontakt med min motpart og formidle kontoinformasjon osv, samtidig så står det også at vedtaket anses som forkynt 9.12.10.

Er det noen fallgruver jeg må passe meg for nå, eller kan jeg bare sende ett brev til min motpart så fort som mulig og formidle kontonr? (Jeg vet ikke hvordan min motpart tenker, om han vil anke innen ankefrist, eller lignende). Bør jeg vente til etter ansett forkynnelsedato med å sende brevet eller kan jeg sende det umiddelbart? Bør jeg vente til etter ankefrist? (som tilfeldigvis også er oppfyllelsesfrist - fire uker på begge).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Flott det, det var ett spørsmål. Hva med resten av de?

Kan jeg sende brevet før det anses som forkynt eller er det hva jeg kaller tabbe som kan medføre at jeg har ført saken feil og ikke har rett på noe?

Lenke til kommentar

Når forkynnelse skjer etter reglene om postforkynnelse (domstolloven § 163a) gjelder postforkynningsforskriften. Forkynning har den effekt at det starter frist (forbrukertvistloven § 11) på fire uker for å ta saken inn for domstolene.

En avgjørelse er ikke rettskraftig før fristen til å anke den har utløpt. Det vil si at du ikke kan gå til Namsmannen og kreve tvangsfullbyrdelse før ankefristen er utløpt - du kan altså ikke tvinge motparten til å betale. Det følger av § 11 at når stevnefristen er utløpt kan vedtaket fullbyrdes på samme måte som dommer. Etter tvisteloven § 19-13 ville en lignende dom blitt fullbyrdet etter tvangsfullbyrdelsesloven (gjennom namsmyndighetene).

Det er ingenting som hindrer motparten i å gjøre som vedtaket sier før det er tvangskraftig. Du fikk rett i og med at vedtaket ble truffet - med mindre du i brevet sier at du egentlig tok feil er det ingenting som hindrer deg i å sende et brev med betalingsinformasjon.

(PS: Brevet om videre alternativer er også til deg - kunne jo tenkes at du mente du hadde krav på større prisavslag.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jeg kommer jo ikke til å si at jeg tok feil, jeg mener ikke det. :)

Men det er altså ingenting galt i at brevet blir sendt før avgjørelsen ansees som forkynt.

Og jeg er fornøyd nok med vedtaket til at jeg ikke ser for meg å bruke penger på advokat osv for å bringe det inn for tingretten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+127836

Liten oppdatering her:

Hvor lenge er det vanlig å vente på at stevnevitne eller lensmann forkynner saken? Min motpart har valgt å ignorere brevet og svarfrist med den konsekvens at hans ankefrist ikke begynner å løpe (4 uker). Dermed står saken slik den stod 5 desember fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...