Ronson Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hei! Jeg skal kjøpe meg ny pc, og ønsker noen tips og råd til å bestemme typen. Pr. i dag har jeg et par Lenovo 410 maskiner og min gamle vifteløse traver fujitsu P7120 ssd. Bruk: Hjemme i sofaen på fanget: redigering av hjemmesider, småjobbing med enkle programmer, fjernadministrasjon, surfing, word og noe SQL. Tas med på reise landet rundt, med samme bruksmønster, ca 200 reisedøgn... Krav/ ønsker: Ikke jordet støpsel for strømforsyning (type Lenovo, vet ikke om det finnes noen alternativer til Lenovo??) Stillegående. God batteritid. Kraftig prosessor. Størrelse 12-14" Kraftig, god konstruksjon. SSD disk (kan jo ordnes i ettertid, ikke krav, men et ønske) Jeg har sirklet ned til noen få modeller, men det er mulig dette er skivebom, eller at jeg har glemt noen? Fujitsu P770 (Fått gode kritikker, men har denne Low voltage i7 versjonen av CPU, litt svak ytelse og dårlig byggekvalitet?) Lenovo X serien (Vet ikke om det er X201 eller X301 jeg ser etter? Er det jordet støpsel på "alle" Lenovo maskiner? Jeg har ikke jordet støpsel i stua, heller ikke på Flytoget vel? osv osv, skikkelig drawback for meg, utover det, ser denne veldig fin ut.) Toshiba Portege R700 (Støyer en del??, dersom den gjør det, er den ute...byggekvalitet?) HP Elitebook (ser fine ut, men finner ingen nye tester i en "jungel" av versjoner av denne serien...) Noen flere? Håper på tips fra dere Ronnie (Link fra prisjakt under med noen av modellene jeg har nevnt) http://www.prisjakt.no/category.php?m=s61829731&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg skjønner ikke helt hva problemet ditt med jordet støpsel består i - jeg har aldri selv hatt problemer med å få plugget i strømkontakter, jordet eller ei, selv om utstyret har jordet støpsel. Men over til ditt spørsmål: De 3 som skiller seg ut som anbefaling, er Dell Precision, HP Elitebook, eller Lenovo Thinkpad T- eller W-serie. Men det hadde vært greit å vite hvilken prisklasse vi snakker om. Lenke til kommentar
Ronson Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg skjønner ikke helt hva problemet ditt med jordet støpsel består i - jeg har aldri selv hatt problemer med å få plugget i strømkontakter, jordet eller ei, selv om utstyret har jordet støpsel. Men over til ditt spørsmål: De 3 som skiller seg ut som anbefaling, er Dell Precision, HP Elitebook, eller Lenovo Thinkpad T- eller W-serie. Men det hadde vært greit å vite hvilken prisklasse vi snakker om. Hei, og takk for svar. I min stue har jeg kun sånne "moderne bokser" med 3 uttak i hver, dvs, skal jeg lade min Lenovo 410, må jeg ut på kjøkkenet eller et annet rom, hvor det finnes "vanlige" jordete støpsel" -det er dette jeg vil unngå! Prisen er ikke avgjørende. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Kjøp en overgang . At dine valg av laptop skal begrenses av om laderen har jordet støpsel eller ei, blir jo bare for dumt. HP Elitebook 8440p eller Lenovo Thinkpad T410, blir mine konkrete anbefalinger. De finnes i en rekke utgaver, med forskjellige løsninger på prosessor, harddisk og skjermkort osv. Men de har jo den bunnsolide konstruksjonen felles. Skulle gjerne tatt med Dell Precision 6500 i samme klasse, men den blir vel for stor for deg. Edit: En nogenlunde fersk test av HP Elitebook 8440w har du her: AnandTech.com - HP Elitebook 8440w Lenovo Thinkpad T410 her: AnandTech.com - Lenovo Thinpad T410 Endret 5. desember 2010 av thomit Lenke til kommentar
Ronson Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Kjøp en overgang . At dine valg av laptop skal begrenses av om laderen har jordet støpsel eller ei, blir jo bare for dumt. HP Elitebook 8440p eller Lenovo Thinkpad T401, blir mine konkrete anbefalinger. De finnes i en rekke utgaver, med forskjellige løsninger på prosessor, harddisk og skjermkort osv. Men de har jo den bunnsolide konstruksjonen felles. Skulle gjerne tatt med Dell Precision 6500 i samme klasse, men den blir vel for stor for deg. Vis meg en overgang så er jeg enig! At jeg har et annet behov og prioritering enn deg, kan vel neppe kalles dumt? Sjekker ut HP 8440P og Lenovo T401, takk så langt! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Jeg kaller hverken deg eller dine proriteringer dumme - det jeg sa var at det er for dumt at valget av laptop skal måtte begrenses avhengig av hva slags støpsel som sitter på laderen. Det er noe helt annet. Og det snek seg inn en feil, som er rettet; det skal selvfølgelig være T410, ikke 401. Jeg ville ha sjekket med Claes Ohlsson eller Biltema etter overganger - til nød kan du jo bare klippe av det jordete støpselet på laderen, og sette på ett "vanlig" støpsel. Den gule og grønne jordkabelen blir da bare til overs, og kan glemmes. Det skal ikke utgjøre noen forskjell i laderens funksjon, utover det sikkerhetsmessige. Og så kan den kanskje i noen tilfeller begynne å summe litt. Ta i så fall vare på originalen, og gjør en pen jobb - du må nemlig montere den på igjen, hvis du skulle få behov for å sende maskinen til reparasjon m/garanti Endret 5. desember 2010 av thomit Lenke til kommentar
Ronson Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg kaller hverken deg eller dine proriteringer dumme - det jeg sa at det er for dumt at valget av laptop skal måtte begrenses avhengig av hva slags støpsel som sitter på laderen. Det er noe helt annet. Og det snek seg inn en feil, som er rettet; det skal selvfølgelig være T410, ikke 401. Ok, T410 har jeg fra før av, fine maskiner, men litt tunge å dra med seg, dårlig batteritid samt at den har denne strømforsyning som ikke passer inn i mine kontakter...uten adapter Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) ja akkurat - jeg overså i farten at du allerede har et par sånne, hehe. Vel, da kan jeg vel bare peke på at anmelderen hos AnandTech nettop roser HP 8440w for dens batteritid, i tillegg til alle de andre fine ordene. Batteritiden vil jo i høy grad påvirkes av hvilken prosessor, og hvilket skjermkort, samt batteritype som sitter i også. Nøyer du deg med en utgave som er litt mer moderat utstyrt med hardware (ytelse mener jeg), så kommer du langt bedre ut på batteritiden. Høyere ytelse = lavere batteritid, sånn er det bare. Men ut i fra det du antyder at du skal bruke maskinen til, så trenger du heller ikke all verden? Edit: I 12-tommers klassen har du jo også Lenovo Thinkpad X201, som du allerede har nevnt, og HP Elitebook 2540p. Begge burde oppfylle de fleste av dine krav, men jeg personlig synes at 12-tommere begynner å bli litt smått med skjerm å jobbe effektivt på - men det er meg. De er jo selvsagt svært hendige. Og solide. Og Portege'en - tja, den er ikke dårlig bygd, om ikke helt i klasse med Thinkpad eller Elitebook. Det samme kan sies om Sony's Z-serie - som også er et alternativ du kan legge til i porteføljen - ettersom pris ikke er avgjørende, mener jeg. Fujitsu Lifebook har jeg aldri vært borti, og kjenner heller ikke noen som har en. Hvis du kunne lenke til en test/anmeldelse av en sånn, tas det imot med takk. Endret 5. desember 2010 av thomit Lenke til kommentar
Ronson Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 ja akkurat - jeg overså i farten at du allerede har et par sånne, hehe. Vel, da kan jeg vel bare peke på at anmelderen hos AnandTech nettop roser HP 8440w for dens batteritid, i tillegg til alle de andre fine ordene. Batteritiden vil jo i høy grad påvirkes av hvilken prosessor, og hvilket skjermkort, samt batteritype som sitter i også. Nøyer du deg med en utgave som er litt mer moderat utstyrt med hardware (ytelse mener jeg), så kommer du langt bedre ut på batteritiden. Høyere ytelse = lavere batteritid, sånn er det bare. Men ut i fra det du antyder at du skal bruke maskinen til, så trenger du heller ikke all verden? Edit: I 12-tommers klassen har du jo også Lenovo Thinkpad X201, som du allerede har nevnt, og HP Elitebook 2540p. Begge burde oppfylle de fleste av dine krav, men jeg personlig synes at 12-tommere begynner å bli litt smått med skjerm å jobbe effektivt på - men det er meg. De er jo selvsagt svært hendige. Og solide. Og Portege'en - tja, den er ikke dårlig bygd, om ikke helt i klasse med Thinkpad eller Elitebook. Det samme kan sies om Sony's Z-serie - som også er et alternativ du kan legge til i porteføljen - ettersom pris ikke er avgjørende, mener jeg. Fujitsu Lifebook har jeg aldri vært borti, og kjenner heller ikke noen som har en. Hvis du kunne lenke til en test/anmeldelse av en sånn, tas det imot med takk. Takk for mange gode forslag og linker! Jeg tror nok jeg må lese litt om dem du foreslår, her er en link til Fujitsu P770 (jeg har god erfaring med P-serien til Fujitsu, men vil gjerne sjekke ut alternativer) http://www.pcworld.idg.com.au/review/notebooks/fujitsu/lifebook_p770/351945 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Er det bare sånne kontakter du har i stuen, bortsett fra at dine har tre i hver? Kan bli vanskelig med overgang da, ja. Det som kan gå, er å bytte ut ledningen mellom selve laderen og veggen. Disse pleier å være avtagbare. Endret 5. desember 2010 av RRhoads Lenke til kommentar
Ronson Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Er det bare sånne kontakter du har i stuen, bortsett fra at dine har tre i hver? Kan bli vanskelig med overgang da, ja. Det som kan gå, er å bytte ut ledningen mellom selve laderen og veggen. Disse pleier å være avtagbare. Helt riktig, kun sånne i nesten hele kåken untatt bad og kjøkken etc. -Ja, om det finnes en slik ledning fra lader til vegg som ikke har jordet støpsel, så er jo valget enklere, tror det blir en X201 da Lenke til kommentar
Khani Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Hva med en slik? Link: Ebay selger 1 Ebay selger 2 Endret 5. desember 2010 av Wilyes Lenke til kommentar
Ronson Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2011 Legger inn dette svaret "om" det finnes andre som er ute etter det samme; Jeg endte opp med en X201 med I7 CPU osv, greit fornøyd, og en adapter kjøpt i USA som passer til alle mine Lenovo maskiner, og som ikke er å få kjøpt i norge, perfekt!: Ebay Lenovo-lader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå