klarsen91 Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Jeg har problemer med at Windows XP Professional bruker lang tid på å starte. Etter at ikoner og taskbar er kommet opp, og maskinen tilsynelatende er ferdig boota, går det over et minutt før den blir helt ferdig og programmer i Startup-katalogen blir utført. I denne perioden skjer det tilsynelatende ingen ting - ingen diskaktivitet og ikke noe nevneverdig cpu-forbruk. Jeg prøvde derfor en ny installasjon av XP, hvor jeg installerte med et minimum av pci-kort, og så satte inn et og et kort etterhvert. Det viste seg da at det er nettverkskortet som skaper problemene. Etter at "Plug and Pray"-systemet fant kortet, kom "networking wizard" (eller noe lignende) opp og jeg gjorde en del endringer her. Er derfor ikke sikker på om det er selve kortet eller nettverksinnstillingene som fører til den lange ventetiden. Kortet blir brukt til ADSL (Telenor), og jeg bruker de medfølgende PPPoE-driverne i XP. Nettverkskortet har de nyeste driverne fra 3Com. Er det noen som har forslag til løsninger på problemet? Vil det f.eks. hjelpe å sette manuelle innstillinger for IP-addresse, eller vil ikke ADSL-en virke da? På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Den bruker så lang tid, tror jeg hvertfall, fordi NIC'en leter etter en IP-adresse fra en DHCP-server. Etterhvert får du en timeout, og da "starter" maskinen din. Fast IP vil nok ikke fungere, siden Telenor tildeler IP-adresser dynamisk (God I love SDSL).Hvis du får internettlinjen din til å koble opp i oppstarten kan det muligens gå raskere, tror det skal gå an med den søpplete programvaren til Telenor. Lenke til kommentar
klarsen91 Skrevet 1. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2002 Det merkelige er jo at jeg ikke har det samme problemet i Windows Millennium, og jeg har ikke trikset noe med nettverksinnstillingene her (tror alt står innstilt på automatisk IP) Det må altså være Windows XP som initierer nettverkskortet på en litt uheldig måte. Jeg skal prøve å få oppkoblingen til internett så tidlig som mulig i oppstarten til Windows, men nettverkskortet er jo nødvendigvis nødt til å være initiert først... Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Det er vel nå man skal spørre om du har den nyeste driveren til nettverkskortet ditt? Sjekk hjemmesiden til produsenten av kortet. Driverene som følger med Windows gir veldig "basic" funksjonalitet. Lenke til kommentar
klarsen91 Skrevet 2. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2002 Ja, jeg har prøvd både med de nyeste driverne fra http://www.3com.com, og med driverne som Windows Update foreslår (disse er faktisk nyere enn de fra 3Com's sider!). Samme problemer i begge tilfeller. Det er litt for mange innstillingsmuligheter på nettverkskort / PPPoE til at jeg orker å begynne å teste alle mulighetene... Foreløpig står vel det meste på default. Er det noen som vet om noen konkrete innstillinger jeg kan prøve med? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Strir med akkurat samme problemet, og har en annen tråd her om dette! Trodde først at dette hadde noe med NAV2002 å gjøre, men nei! Det er nok nettverkskortet som er "synderen", men har ikke funnet noen løsning jeg heller. Kjører XP og ADSL fra Telenor jeg også. Bare som en trøst :razz: Lenke til kommentar
ilex Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 her er løsningen: http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=196 burde være greit nok..=] kjører telenor adsl btw. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Takk ilex! Verden ble plutselig litt annerledes :smile: Lenke til kommentar
Cali3D Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Virket ikke for min del :sad: Gjør akkurat som det står på den linken utenom at eg har ikke noe som sier subnet mask + angående dns nummer så brukte eg dei eg fant på online.no Noe eg gjør galt? quote: In the next window, click 'Use the following IP Address'. This is where that DOS window comes in handy. Copy the same exact IP Address from your Ethernet card (in the dos window) and place it where it says IP Address. Same goes for the Subnet Mask and Default Gateway. If your Default Gateway is blank, then just leave it blank. Click Ok, then Ok again. In the DOS window type exit dos then enter. Reboot your machine. Fortsatt ca 1.min før xp'en kommer i gang hjelp !! Lenke til kommentar
ilex Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 skrue: bare hyggelig =] Cali3D: du må ha subnet mask, hvis den ikke kommer opp ved ipconfig er det noe rart. høyst sannsynligvis skal den være 255.255.0.0, prøv det. Lenke til kommentar
Cali3D Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Subnet mask kommer opp med det nummeret du skriver i din reply,men problemet er at eg ikke har noen plass hvor eg kan legge inn subnet mask!?? *edit* Tok properties på min tilkobling i stede for my network connections he,he.. Nå kunne eg legge inn subnet mask:) 1min mindre oppstart!! takker for hjelpen:) [ Denne Melding var redigert av: Cali3D på 2002-02-03 15:26 ] Lenke til kommentar
klarsen91 Skrevet 4. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2002 Det virker! Plutselig er delay'en på over 1 minutt forsvunnet som dugg for sol. Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå