Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg internett forbindelse mellom bærbaren og ruteren, hvor ligger feilen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte en HP envy 17 1080eo. Når den kobles til ruteren THOMSON st546, så har den veldig dårlig hastighet til internett. Den er ikke koblet med kabelen. Jeg har en acer aspire 5810T PC og den virker kjempe greit med den samme ruteren. En gang jeg koblet HPen til en annen ruter og da hastigheten til internett virket bra. Jeg har oppdatert programvaren, begge PCer har Win7, HP har 64bits og acer 32 bits versjonen.

Vil det hjelpe om jeg hadde koblet en kabel til ruter og HPen? Kanskje det finnes et program som kan løse slike ting, eller et slags nettverkskort som kobles via en USB port og erstatter nettverkskortet til HPen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringsmessig er det absolutt mest sansynlig utifra det du sier at dette er et problem med signalstyre/kvalitet mellom PCen og ruteren.

Evt. løsning på dette er å endre plasseringen på den ène eller andre (eller begge) slik at kortere avstand og/eller færre/tynnere solide blokkeringer mellom de to. Radiosignaler reduseres i styrke når de sendes gjennom materialer, og jo mer massivt den blokkerende gjenstanden er jo værre. Tykke betongvegger og slikt er altså et typisk problem, mens en eller to vegger av gjips eller tre mellom deg og sender er som regel ikke noe problem. Som sagt er også avstanden en faktor. Justering/optimalisering av kanalfrekvensen på nettverket (slik at det ikke "kolliderer" så mye med andre nettverk i området) kan også hjelpe. Slikt justeres som regel fra ruteren webgrensesnitt, f.eks. på http://192.168.0.1 (adressen som brukes kan varierefra ruter til ruter).

Å koble en kabel til ruteren vil i 99% av tilfelle rette problemer som har med dårlig hastighet å gjøre ja. Hvis det formodning ikke gjør det så er det noe du bør nevne her så vi kan hjelpe deg feilsøke det - for i så fall ligger problemet et helt annet sted.

Ja, det finnes mange eksterne USB nettverkkort (går under navnet "USB dongles"). De er billige og enkle å installere - men i utgangspunktet så har jeg ikke noen mistanke om at kortet ditt er ødelagt, så da tror jeg heller ikke at å bare kjøpe et nytt nettverkskort nødvendigvis vil rette feilen. Jeg tror ikke det er der feilen ligger så lenge du i det hele tatt får kontakt med ruteren.

Nyttig test til å måle hastighet på mot internett:

www.tptest.se

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...