LtdEdFred Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Heisann. (Faget er Mikroøkonomi) Jeg har fått i oppgave å (blant annet) definere hva som menes med "The Weak Axiom of Revealed Preference" (WARP) (boka er engelsk og jeg kjenner dessverre ikke det norske begrepet). Jeg tror jeg har fått til en ganske grei forklaring og har gitt et eksempel på hva som bryter med WARPen. Boka gir meg et eksempel på hva som tilfredsstiller WARPen, men her faller jeg litt ut. Grafen ser slikt ut: Om noen har vært borte i dette, men er litt rustne så er hovedbegrepet bak WARP: The Weak Axiom of Revealed Preference (WARP) states that if a bundle (A) is directly revealed preferred to to another bundle (B)' date=' then B cannot be directly revealed preferred to A. [/quote'] Det som bryter med WARPen er hvis f. eks punkt B i eksempelet var plassert innenfor budsjettlinja A ligger på og forbrukeren velger A i et tilfelle og så B i et annet. Siden forbrukeren alltid vil velge det beste h*n har råd til vil det bety at h*n foretrekker A fremfor B, men også B fremfor A. Derav bruddet med WARP. Boka har gitt meg eksempelet over (som jeg har tegnet av) som et eksempel på forbrukervalg som tilfredsstiller WARPen, men jeg har litt problemer med å forstå hvorfor dette er tilfellet. Jeg er med på at A er foretrukket, for det punktet vil ligge på en høyere indifferens kurve enn B og dermed er A > B. Det som blir litt uklart er: Hvorfor endrer plutselig budsjettlinja seg? Hvordan kan jeg egentlig sammenligne to forskjellige forbrukervalg som ligger på forskjellige budsjettlinjer? (Er det fordi jeg kan bruke prinsippet med indifferens kurver til å forstå hvilken som er foretrukket?). Håper noen kan hjelpe meg da dette låste meg litt fast. Edit: Eller gjør jeg det litt for vanskelig? Mener de rett og slett i eksempelet hvor WARPen tilfredsstilles (som på bildet) at man rett og slett bare har råd til en av gangen og at de derfor er foretrukket hver for seg gitt forskjellige priser? Endret 5. desember 2010 av LtdEdFred Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå