littleyellow Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Heihei! Er usikker om et spørsmål i kjemien =/ håper noen kan hjelpe meg Nikkel kan framstilles fra råstoff som inneholder Ni3S2. I første steg av prosessen blir råstoffet rørt ut i vann, før en så bobler klorgass gjennom løsningen. Reaksjonslikningen kan skrives slik: Ni3S2 + 3 Cl2 --> 3 NiCl2 + 2S I neste steg av prosessen blir NiCL2-løsningen isolert og rent nikkelmetall fremstilt ved energikrevende prosess. Kjemilæreren din har klart å få ta i 1,0 L NiCl2-løsning fra en virksomhet som driver med denne prosessen. Hvordan kan du enkelt framstille nikkel fra nikkelløsningen uten å bruke energi? Har fått forslag om dimetyglyoksim, som vil danne kompleks med nikkel, men dette er jo bare en måte å påvise nikkel på? Ser ikke helt hvordan vi kan tilsette dimetylglyoksim til løsningen for å framstille nikkel. Det er jo fortsatt bundet i en forbindelse og ikke rent nikkel. Tusen takk for hjelpen på forhånd iallfall! Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 På en eller annen måte så må du redusere nikkelet. Siden du ikke skal bruke energi så antar jeg de henviser til at du ikke kan gjøre elektrolyse. Da gjenstår det vel i spenningsrekka og se hva som reduserer nikkel ville jeg tro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå