Gå til innhold

Lyst til og begynne med macro fotografering, hvilket macro-objektiv bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst til og begynne med macro fotografering, men mangler et objektiv.

Jeg har et gammel pentax macro objektiv som jeg gjerne vil feste på mitt Canon 550 kamera. Så lurer jeg på om det finnes noen konverterere som gjør at dette blir mulig? Eller kan jeg kjøpe en 2x telekonverter til min tele, eller fordobles da også nærgrensen?

Eller er det lurt og slå på stortromma og kjøpe Canon 100mm f 2,8 IS USM?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en adapter for å bruke Pentax-objektivet på Canon-huset. Finnes i versjoner med og uten chip for fokusbekreftelse.

Pentax K til Canon EOS adapter

Om objektivet er veldig gammelt (M42 skrufatning):

Pentax M42 til Canon EOS adapter

Endring:

Et annet alternativ, om du ellers ikke bruker Pentax-objektivet, er å selge det (finn.no/ foto.no) og kjøpe et brukt objektiv som passer til det kameraet du har (Canon, Sigma, Tamron, ...). Det går kanskje økonomisk i 0?

Endring 2:

Will-i-am: "Kan jeg kjøpe en 2x telekonverter til min tele, eller fordobles da også nærgrensen?"

Nei. Brennvidden dobles. Nærgrensen forblir den samme.

Men du kan bruke mellomringer. Da endres nærgrensen, men ikke brennvidden.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan du si. I steden for å kunne fokusere fra uendelig og til nærgrensen når du vrir på fokusringen, så kommer fokusintervallet til å være noen centimetre foran objektivet - så hvis du fokuserer på uendelig, så blir fokus for eksempel 10cm foran objektivet, og med fokus på nærgrensen så blir fokus for eksempel 3cm foran objektivet. Vel å merke med noen andre tall.

Standardting som gjelder ved makrofotografering får du også - at dybdeskarpheten blir veldig, veldig tynn, så du skal blende ned for å få noe særlig i fokus - at det blir mindre lys så søkeren blir mørkere og at du skal ha høyere ISO og/eller høyere lukkertid. Det vanlige. ;)

Vurder et komplett mellomringsett fra Kenko - så får du flere mellomringer med forskjellig tykkelse.

Lenke til kommentar

Det kan du si. I steden for å kunne fokusere fra uendelig og til nærgrensen når du vrir på fokusringen, så kommer fokusintervallet til å være noen centimetre foran objektivet - så hvis du fokuserer på uendelig, så blir fokus for eksempel 10cm foran objektivet, og med fokus på nærgrensen så blir fokus for eksempel 3cm foran objektivet. Vel å merke med noen andre tall.

Standardting som gjelder ved makrofotografering får du også - at dybdeskarpheten blir veldig, veldig tynn, så du skal blende ned for å få noe særlig i fokus - at det blir mindre lys så søkeren blir mørkere og at du skal ha høyere ISO og/eller høyere lukkertid. Det vanlige. ;)

Vurder et komplett mellomringsett fra Kenko - så får du flere mellomringer med forskjellig tykkelse.

Ok. Thx.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...