Will-i-am Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hei! Jeg har lyst til og begynne med macro fotografering, men mangler et objektiv. Jeg har et gammel pentax macro objektiv som jeg gjerne vil feste på mitt Canon 550 kamera. Så lurer jeg på om det finnes noen konverterere som gjør at dette blir mulig? Eller kan jeg kjøpe en 2x telekonverter til min tele, eller fordobles da også nærgrensen? Eller er det lurt og slå på stortromma og kjøpe Canon 100mm f 2,8 IS USM? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Du kan iallfall kjøpe mellomring som forkorter nærgrensen i tilleg, så da er litt av det problemet løst når du kjøper telekonverter. Canon 100mm er også et godt valg. Jeg anbefaler, selv om jeg kjører Nikon. Da kan du tenke deg hvor bra den er... Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Du trenger en adapter for å bruke Pentax-objektivet på Canon-huset. Finnes i versjoner med og uten chip for fokusbekreftelse. Pentax K til Canon EOS adapter Om objektivet er veldig gammelt (M42 skrufatning): Pentax M42 til Canon EOS adapter Endring: Et annet alternativ, om du ellers ikke bruker Pentax-objektivet, er å selge det (finn.no/ foto.no) og kjøpe et brukt objektiv som passer til det kameraet du har (Canon, Sigma, Tamron, ...). Det går kanskje økonomisk i 0? Endring 2: Will-i-am: "Kan jeg kjøpe en 2x telekonverter til min tele, eller fordobles da også nærgrensen?" Nei. Brennvidden dobles. Nærgrensen forblir den samme. Men du kan bruke mellomringer. Da endres nærgrensen, men ikke brennvidden. Endret 5. desember 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Carsten Arnholm har skrevet en strålende artikkelserie om nærfotografering som er vel verd å lese. Makro-/nærfotoguide Del 1 Makro-/nærfotoguide Del 2 Makro-/nærfotoguide Del 3 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Snakket forresten med Carsten for et par dager siden, og han kunne fortelle at han får så masse henvendelser og spørsmål angående de tre artiklene at han vurderer å skrive en fjerde i serien. Go ahead, sier vi. Endret 5. desember 2010 av Aetius Lenke til kommentar
Will-i-am Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Kjøpte et Canon 60mm f/2.8 macro Veldig fornøyd med dette. Bra til portret bilder og genialt til macro Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Bare en liten forlengelse av tråden. Hvis man kjøper seg en mellomring - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=581324 Hva gjør den sånn kontkret? Endrer den kun nærgrensen til kameraet? Hvor mye i tilfelle, eller er det andre ting som også påvirkes? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Den endrer nærgrensen - du kan ikke lenger fokusere på uendelig, men kan fokusere tettere på. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Den endrer nærgrensen - du kan ikke lenger fokusere på uendelig, men kan fokusere tettere på. Så bildet blir klart bare på en gitt avstand på en måte ?! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Det kan du si. I steden for å kunne fokusere fra uendelig og til nærgrensen når du vrir på fokusringen, så kommer fokusintervallet til å være noen centimetre foran objektivet - så hvis du fokuserer på uendelig, så blir fokus for eksempel 10cm foran objektivet, og med fokus på nærgrensen så blir fokus for eksempel 3cm foran objektivet. Vel å merke med noen andre tall. Standardting som gjelder ved makrofotografering får du også - at dybdeskarpheten blir veldig, veldig tynn, så du skal blende ned for å få noe særlig i fokus - at det blir mindre lys så søkeren blir mørkere og at du skal ha høyere ISO og/eller høyere lukkertid. Det vanlige. Vurder et komplett mellomringsett fra Kenko - så får du flere mellomringer med forskjellig tykkelse. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Det kan du si. I steden for å kunne fokusere fra uendelig og til nærgrensen når du vrir på fokusringen, så kommer fokusintervallet til å være noen centimetre foran objektivet - så hvis du fokuserer på uendelig, så blir fokus for eksempel 10cm foran objektivet, og med fokus på nærgrensen så blir fokus for eksempel 3cm foran objektivet. Vel å merke med noen andre tall. Standardting som gjelder ved makrofotografering får du også - at dybdeskarpheten blir veldig, veldig tynn, så du skal blende ned for å få noe særlig i fokus - at det blir mindre lys så søkeren blir mørkere og at du skal ha høyere ISO og/eller høyere lukkertid. Det vanlige. Vurder et komplett mellomringsett fra Kenko - så får du flere mellomringer med forskjellig tykkelse. Ok. Thx. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 i en annen tråd lagde jeg et excel-regneark som regnet ut hvilken tykkelse/størrelse du bør bruke på mellomringer. Link til posten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå