egkro Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Har en masse bugs med nytt skjermkort, drivere og DirectX versjoner i Win XP. Avinstallering av DX + drivere er en metode med muligheter for feil og rot. Her på forumet anbefales stadig FORMATERING!! Jeg er ingen PC ekspert men formatering vha. Format C: innebærer for meg at alt går til bloksberg og man sitter igjen med en blank HD. Det aner meg at det ligger noe mer her (Partisjonering ??) Noen som kan opplyse meg om noe jeg har lurt på lenge ? Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Formatering innebærer at man blanker disken, for så å legge inn Windows på nytt. Da starter man jo med blanke ark, og kan prøve å få gjort ting riktigere enn sist. Men det er en fordel å ta kopi, f.eks. til cd, av de tingene du vil samle på (dokumenter, favoritter, musikk, emailer, adressebøker osv) før du formaterer Lenke til kommentar
bokperm Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Blank HD er riktig nok det, men det betyr ikke nødvendigvis at partisjonen forsvinner. Hvis den gjør det, er det kjekt og ha en oppstartdiskett som du kan kjøre fdisk fra. Hvis du skal legge inn windows på nytt, er det også godt mulig at du trenger en oppstartdiskett (installasjon), hvis ikke biosen din har en egen klient ved installajon av nye windowser. Du kan lett sjekke det ved å starte opp maskinen med XP cd'n i og se om det booter fra den. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hvis du har bare en disk og en partisjon så kan det bli unødig traumatisk når du får problemer, ja. Derfor anbefales partisjonering. Første steg er å dele disken i 2 partisjoner, og bruke C: kun til Windows og programmer. Da slipper du å miste det som ligger på D: hvis du må formatere. Neste steg er å bruke Ghost (eller Drive Image) for å ta backup av C: partisjonen. Da slipper man hele jobben med reinstallering, det tar bare et kvarter å legge tilbake et image. Siste steg er at man har en egen partisjon til Ghost, så typisk oppdeling blir slik: C: 10 GB NTFS D: xxx GB NTFS E: 10 GB FAT32 (for Ghost) Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Selv har jeg en egen C-disk til Windows og programmer. Men jeg lagrer Ghost-kopien på en annen (stor) NFTS-partisjon - en egen (FAT-)partisjon for Ghost-fila er unødvendig. Egentlig trenger du ikke formatere for å legge inn Windows på nytt heller. Bare å boote opp i DOS og slette Windows, Programfiler, Documents and Settings og skjulte systemfiler etc. Men det skal jo sies at det er lettvint å bare formatere C og så installere på nytt - eller speile over ei Ghost-imagefil da. Lenke til kommentar
egkro Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Takker for svar. Jeg har en stor partisjon på C der "alt" ligger ca. 32 GB brukt og 88 GB ledig med NTFS. Så er der en liten partisjon på ca. 30 MB ikke allokert plass. Diskbehandlings programmet i XP tillater meg bare å gjøre noe i dette lille segmentet som er altfor lite til noenting. Så vidt jeg skjønner kan Partition Magic fikse dette, men det progremmet koster like mye som en ekstra hardisk - som nå er bestilt Lenke til kommentar
jornh71 Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Ghost kjører vel fra MS/PC-DOS, hvordan klarer du da å skrive til eller lese fra en NTFS partisjon? Jeg legger i alle fall min ghost fil på en FAT32 partisjon. Den trenger ikke å være like stor som originalpartisjonen fordi du kan velge å komprimere ghost fila Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Ghost kjører vel fra MS/PC-DOS, hvordan klarer du da å skrive til eller lese fra en NTFS partisjon? Jeg bruker Norton Ghost 2003, og den klarer fint å lese fra og skrive til NTFS fra DOS. Sikkert noen drivere som fikser det. Uansett: Det virker. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hvordan booter du for Ghost 2003, floppy eller egen boot partisjon på HD? Hvis floppy, er det en eller trengs flere? Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Vanlig Ghost 2003 boot disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå