Pearl15 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hei Dette blir kanskje et langt innlegg, men jeg håper noen tar seg tid til å lese og svare med noen gode svar. Det har seg slik at jeg er sammen med en som har kommet fra et land i midt-østen som søkte asyl for ca et år siden. Det han også gjorde var at han byttet identitet, altså annet navn og annen opprinnelse. Han fikk avslag på asylsøknaden, og han hadde lovlig oppholdelse til juni 2010. Han befinner seg her enda, og politiet har til og med sett på asylsøker beviset han har hvor det står det går ut i juni 2010, og de gjorde ingenting med det. Sendte han ikke ut eller noenting. Nå har det seg slik at jeg er gravid, og vi vil gifte oss. Hva skjer da? Får han bli her eller må han ut av landet? Det skal sies at han jobber selv (betaler ikke skatt da siden han ikke har lov til å være her i grunnen), men han ønsker jo det hadde han bare fått arbeidstillatelse. Så han er ikke avhengig av statlig økonomisk støtte. Jeg er norsk statsborger, men er 18 år, og har derfor ikke fått sjansen til å jobbe i 4 år og tjent mer enn 225 000 årlig. Leste på UDI at det er kriteriene, men det var også hvis man ville få til familiegjenforening med noen som var UTENFOR landet, han er jo faktisk i landet. Håper noen vil svare, og helst seriøse svar. Og jeg ville satt pris på om ikke folk kommer med spydigheter om at det jeg gjør er feil fordi vi er sammen osv., bare hold dere til saken vær så snill Tusen takk! Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Den gjeldende lovparagrafen finner du på lovdata.no LOV-2008-05-15-35 §38 med tilhørende forskrifter <1>, <2>. Det er godt mulig at provisjoner i barnelova som kan hjelpe uten at jeg klarte å finne en aktuell hjemmel. Edit: §8-5 i den første forskriften angitt over så står det § 8-5. Vurderingen av sterke menneskelige hensyn i lovens § 38 ved søknad om oppholdstillatelse fra barn Ved vurderingen av sterke menneskelige hensyn etter lovens § 38, skal barns tilknytning til riket tillegges særlig vekt. Siden mor (du) er norsk statsborger så vil barnet ha en veldig sterk tilknytning til Norge og følgelig så vil dette være noe som kan hjelpe saken. Endret 4. desember 2010 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 ... Det han også gjorde var at han byttet identitet, altså annet navn og annen opprinnelse. Dette lover ikke godt. Dokumentforfalskning (som her med falsk ID) garanterer problemer (og fengelstraff). ... Han fikk avslag på asylsøknaden, og han hadde lovlig oppholdelse til juni 2010. Han befinner seg her enda, .. Dette gjør ikke ting bedre. Han skulle vært ute av landet. Min oppfatning er at han er i store problemer. Svangerskapet og "ekteskapet" kan være ting han har utsatt deg for for å prøve å opphold i Norge. Du er offer. Det han allerede har gjort kan lett forstås til at han ikke bryr seg om lov og rett. Han kan også være desperat. Still deg selv spørsmålet: Kan du virkelig stole på ham? Eller utnytter han deg? Lenke til kommentar
Pearl15 Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Den gjeldende lovparagrafen finner du på lovdata.no LOV-2008-05-15-35 §38 med tilhørende forskrifter <1>, <2>. Det er godt mulig at provisjoner i barnelova som kan hjelpe uten at jeg klarte å finne en aktuell hjemmel. Edit: §8-5 i den første forskriften angitt over så står det § 8-5. Vurderingen av sterke menneskelige hensyn i lovens § 38 ved søknad om oppholdstillatelse fra barn Ved vurderingen av sterke menneskelige hensyn etter lovens § 38, skal barns tilknytning til riket tillegges særlig vekt. Siden mor (du) er norsk statsborger så vil barnet ha en veldig sterk tilknytning til Norge og følgelig så vil dette være noe som kan hjelpe saken. Tusen takk for svar! Hjalp å se hva lover de har for dette. Lenke til kommentar
Pearl15 Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 ... Det han også gjorde var at han byttet identitet, altså annet navn og annen opprinnelse. Dette lover ikke godt. Dokumentforfalskning (som her med falsk ID) garanterer problemer (og fengelstraff). ... Han fikk avslag på asylsøknaden, og han hadde lovlig oppholdelse til juni 2010. Han befinner seg her enda, .. Dette gjør ikke ting bedre. Han skulle vært ute av landet. Min oppfatning er at han er i store problemer. Svangerskapet og "ekteskapet" kan være ting han har utsatt deg for for å prøve å opphold i Norge. Du er offer. Det han allerede har gjort kan lett forstås til at han ikke bryr seg om lov og rett. Han kan også være desperat. Still deg selv spørsmålet: Kan du virkelig stole på ham? Eller utnytter han deg? Jeg kan stole på han og jeg vet han er ikke sammen med meg pga papirer eller noe sånt, vi har snakket om det og begge våre familier er involvert i dette. Det jeg likevel lurer på er, hvis jeg nå får dette barnet og han da kanskje får papirer til å bli siden han får en sterk tilknytning til landet, kan han senere endre sin identitet? Altså bare skifte etternavn og fødeland? Han har ikke sagt han har forfalsket identiteten sin enda. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Spørsmålsstillingen er relativt vanskelig å besvare, siden det er umulig å gi nyttig informasjon uten å kjenne saken. Dersom han har fått avslag på sin søknad om asyl vil han normalt ha fått oppnevnt en advokat etter utlendingsloven § 92 for klageomgangen. Jeg regner med at det er et endelig avslag han har fått - altså et avslag fra UNE, ikke fra UDI. Asylsøkerkortet hans er ingen dokumentasjon på lovlig opphold. At han har fått et kort med gyldighet til juni 2010 betyr ingenting. For å oppholde seg i Norge (ut over tre måneder) kreves det oppholdstillatelse, jfr. utlendingsloven § 55. Opphold på grunnlag av at man er asylsøker er såkalt "tålt opphold", altså at Norge tillater at du er her (med begrensede rettigheter i eksempelvis folketrygden (forskrift om trygdedekning for asylsøkere) og sosiallovgivningen). Når UDI og UNE avslår asylsøknaden fattes det samtidig vedtak om at søkeren må forlate riket. Når vedtaket er fattet foreligger det ikke lenger lovlig opphold. Jeg vet ikke hvor BlueEAGLE tok utlendingsloven § 38 fra - denne er allerede vurdert i asylsøknaden, og siden han har hatt advokat er det ikke tvil om at det faktum at han har klart å sette barn på en norsk statsborger har blitt tatt opp. Å ha barn i riket er uansett ikke en sterk grunn til å få opphold her. Å henge en etterfølgende søknad om familieinnvandring på § 38 blir dermed omtrent som å arrangere en snøballkrig i juli i helvete. Relevant lovverk er utlendingsloven kapittel 6, mer spesifikt §§ 40 (ektefeller) eller 41 (samboere). Såvidt jeg kan se fyller ikke situasjonen deres vilkårene for familieinnvandring med barnet som referanseperson i §§ 43 til 47. Hva vil dette si? Jo, det vil si at hvis han skal immigrere på familiegrunnlag må det bli til deg. Du omfattes ikke av regelen om fire års arbeid eller utdannelse i riket i utlendingsloven § 40a. Jeg regner med at den mest aktuelle innvandringsbestemmelsen er den om samboere. Dette da dere ikke lovlig kan gifte dere i Norge: § 41. Oppholdstillatelse for samboere En søker som har levd i et fast og etablert samboerforhold i minst to år med en referanseperson som nevnt i § 40 første ledd ((§ 40 første ledd bokstav a - norsk statsborger som er bosatt i riket)), har rett til oppholdstillatelse når partene akter å fortsette samlivet. En søker som ikke har levd i et fast og etablert samboerforhold med en referanseperson som nevnt i § 40 første ledd, har rett til oppholdstillatelse dersom partene har barn sammen og akter å fortsette samlivet. Bestemmelsene i § 40 a første, tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende, med mindre a) barnet ble unnfanget før tidspunktet for referansepersonens innreise i riket, eller b) barnet ble unnfanget mens begge parter har hatt oppholdstillatelse i Norge. Oppholdstillatelse kan gis til en søker som ikke har levd i et fast og etablert samboerforhold med referansepersonen i minst to år, dersom partene venter barn sammen og akter å fortsette samlivet. Bestemmelsen i annet ledd annet punktum gjelder tilsvarende. Det er et vilkår for oppholdstillatelse etter denne paragrafen at begge parter er over 18 år og at ingen av dem er gift. Selv om en av partene er gift, kan det gis oppholdstillatelse hvis det har vært varige hindringer for å oppfylle dette vilkåret. Kongen kan fastsette nærmere regler i forskrift. Forskriften § 9-2 fastsetter en del utfyllende regler, som for eksempel at begge parter må ha hatt lovlig opphold i riket for at dere skal kunne tjene opp samboertid. Det er tredje ledd som er aktuelt for dere siden dere p.t. ikke har barn sammen. Vilkårene i loven for oppholdstillatelse er dermed at begge er over 18 år, at begge er ugift (eller skilt), at dere venter barn sammen, og at dere kan dokumentere at dere har et samliv og at dere akter å fortsette dette samlivet. I tillegg oppstiller loven noen andre krav, i kapittel 10 om regler som gjelder alle typer oppholdstillatelser. Det er også fastsatt enkelte utfyllende regler i forskriften. Blant annet stiller forskriften § 10-1 krav om at mannen må søke fra utlandet. Han kan ikke søke fra Norge (§ 10-1 tredje ledd) og det foreligger såvidt jeg kan se ikke noen sterke hensyn som taler mot dette (vurderingstema etter fjerde ledd). Han må altså reise ut for å søke om familieinnvandring. Du må søke gjennom ditt lokalpoliti, og du kan søke på vegne av ham hvis du har skriftlig fullmakt fra ham til å gjøre det. Han må kunne dokumentere identiteten sin (forskriften § 10-2), som hovedregel ved pass. Du må kunne dokumentere at du både vil få og har hatt inntekt tilsvarende statens lønnstrinn 8. P.t. er dette 225 400 kr per år. Det gjelder unntak fra dette bl.a. hvis du har tatt ett års utdannelse etter VGS (60 studiepoeng eller 1 års fagskole), har avtjent verneplikt, eller mottar alders- eller uførepensjon. Reglene følger av forskriften §§ 10-8 og 10-9. Sjansene for at han får oppholdstillatelse er vel cirka lik 0,3. Promille. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå