ratix Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg ler av windows taperne Dette er egentlig bare en test av avateren og signaturen min men, jeg måtte skrive noe fornuftig fordi Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Langbein og kyrsjo - dere tror i alle fall på deres eget OS... For meg er det mer praktisk. Jeg har kun erfaring i å kjøpe etter sett med parametre som går på totale eierkostnader, brukervennlighet, stabilitet o.s.v, hvor andre forstår det tekniske. Det er nå engang slik i den virkelige verden, at man tar avgjørelser basert på data levert av andre, og personlig har jeg mest erfaring med Microsoft, helt siden DOS. Til høsten ser det uansett ut til at jeg må sette meg på skolebenken og lære Linux da alle studiene jeg overveier inneholder i alle fall litt Linux. Personlig synes jeg Windows gir størst frihet, siden man har ett OS å forholde seg til. Jeg liker standarder. De gjør utvikling og innkjøp av programvare enklere. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Personlig synes jeg Windows gir størst frihet, siden man har ett OS å forholde seg til. Jeg liker standarder. De gjør utvikling og innkjøp av programvare enklere. Standarer er ok, men en standard skal være åpen _og_ virke for alle, Microsoft har en lei vane av å sette sine _egne_ standarer. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg ler av windows taperne Dette er egentlig bare en test av avateren og signaturen min men, jeg måtte skrive noe fornuftig fordi 1. usaklig inlegg 2. du skrev ikke noe fornuftig 3. signaturen din virker ikke Lenke til kommentar
ratix Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg ler av windows taperne Dette er egentlig bare en test av avateren og signaturen min men, jeg måtte skrive noe fornuftig fordi 1. usaklig inlegg 2. du skrev ikke noe fornuftig 3. signaturen din virker ikke 1. det viste jeg 2. jeg skrev så mye fornuftig som jeg følte for 3. jeg hadde ingen signatur likevel Lenke til kommentar
OKKOKK Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Finnes det et annet OS som noen her kan anbefale? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Det er nå engang slik i den virkelige verden, at man tar avgjørelser basert på data levert av andre, og personlig har jeg mest erfaring med Microsoft, helt siden DOS. Til høsten ser det uansett ut til at jeg må sette meg på skolebenken og lære Linux da alle studiene jeg overveier inneholder i alle fall litt Linux. Personlig synes jeg Windows gir størst frihet, siden man har ett OS å forholde seg til. Jeg liker standarder. De gjør utvikling og innkjøp av programvare enklere. Bare ikke legg for mye vekt på MS sine påstander om linux og TCO. Husk at alle disse såkalte uavhengige analysebyråene enten eies av MS eller ihvertfall er kjøpt og betalt. MS er kanskje nåtidens største trussel mot standarder, "alt" som er av gode standarder blir herpet av MS ved at de gjør små modifikasjoner eller lager noe "praktiske" extensions. Er ikke sikkert standardisering på OS-siden alltid har så mye for seg heller. F.eks betyr det jo fint lite for sluttbrukere i et firma hva slags OS som brukes av deres DBMS. Databaser er normalt veldig OS-uavhengige (finnes klientprogrammer og API-er til de fleste OS). Det samme kan overføres til andre servere. F.eks trenger jo ikke alle i et firma kunne Linux selv om man kjører Samba på filserverne. Er man opptatt av økonomi ser man jo raskt fordelene av dette - både GNU/Linux og Samba er gratis, imotsetning til Windows Server som både koster mye i seg selv og i tillegg krever disse idiotiske CAL-lisensene for hver bruker som skal logge på. Så lenge det er ihvertfall en ansvarlig i firmaet som skjønner linux, kan de andre sitte og loke på windows-burkene sine uten å engang vite at filene deres er trygt plassert i hendene på en linux-maskin PS. Lykke til med linux i studiene. Kanskje det vil åpne seg en ny verden for deg Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Finnes det et annet OS som noen her kan anbefale? Du har spurt veldig mye om slike ting tidligere. Både om linux-distroer og andre operativsystem. Leser du i det hele tatt svarene du får? Ta en titt på: http://tunes.org/Review/OSes.html Personlig anbefaler jeg å sette seg inn i enten GNU/Linux eller *BSD, som begge er opensource og gratis tilgjengelig. Andre OS blir fort litt i særeste laget, hvis du faktisk ønsker å gjøre noe fornuftig på maskinen (annet enn å briefe med ditt nye OS ). Hvis man faktisk er interessert i forskning på operativsystem og slikt, blir jo saken en helt annen. Endret 13. januar 2004 av Langbein Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Takk, det er flere som har opplevd at windows er SVÆRT ustabilt til tider, og at krasjede programmer ofte er umulig å avslutte. De gangene jeg har fortalt dette, har jeg somregel blitt avvist med "helt sikkert hardwarefeil!". Hvordan forklarer dere da at Linux (som er kjent for å kreve "perfekt" HW vistnok pga. minnehånteringsmåten) kjører 100% stabilt på nevnte maskinvare? Har selv bakgrunn som "windows-geek", og tør påstå at jeg behersker windows uten de helt store problemene... Etterhvert gikk jeg lei av alle de dustete tingene som er med windows, sånn som at når du fikser en ting, så ødelegger du garantert masse annet, konstant patching (smoothwall 2.0 kom i desember, og først nå kommer den første pacthen, den er på 2 MB. Fikser lokale sikkerhetssårbarheter, dvs. ting man må være logget inn på serveren for å kunne utnytte.), og generell manglende fleksibileitet. Jeg begynte å snuse på linux for ca. halvannet år siden, og hadde det ute og inne av maskinen (og et par andre) i ca. et år. På den tiden oppdaget jeg at jeg brukte windows langt skjeldnere enn linux, og bestemte meg for å bytte hoved-OS til redhat 9. Dette har jeg ikke på noen måte angret på siden, og har i dag en stort sett problemfri IT-hverdag (hjemme). PS. Hvis et GUI program krasjer i Linux, og maskinen virker fryst (skjelden, men sett det et par ganger, dog SVÆRT skjelden på min arbeidsstasjon), prøv å trykke Control+alt+backspace. Da "dreper" du X (GUI), og du kan etter ca 5 sekunder logge inn på nytt. Stort sett alle programmer som betyr noe har en "restore" funksjon slik at du ikke mister noe arbeid heller. Skjer (nesten) kun med fullskjerms-spill på beta-stadiet... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) (dobbeltpost) Endret 13. januar 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå