Gå til innhold

Intelbasert bærbar til 7-8000

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg en ny bærbar julegave til megselv. Ser etter en stabil PC til 7-8000 kroner. Kan strekke meg noe over. Den skal hovedsaklig brukes til studier (CAD, bilderedigering osv.) men også noe multimedia og spill.

Ønsker en intelbasert laptop på 14-16 tommer, med godt skjermkort og prossessor (i5-serien). Har sett litt rundt, og søkt i prisguide, og etter en titt inne på dette forumet tror jeg at Acer og Packard Bell er uaktuelt. HP går under tvil. ;) Skal ikke overklokkes.

Disse er eksempler på laptoper som er interessante for meg:

- Toshiba Satellite L650-1MM

- Samsung Q530-JT03

- ASUS N43JF

- HP Pavillion dv6-3060

Er samsung og toshiba gode produsenter (i forhold til HP)?

Hvis det er andre solide datamaskiner jeg ikke har funnet, eller om noen av disse er "CRAP" så ville det vært fint om noen kunne svart denne tråden. Takk på forhånd!

Endret av vaskemaskinen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prisklassen rundt 8 tusen: Dell XPS L501x, eller Multicom Xishan B5130. Begge disse kan konfigureres etter egne ønsker -bl.a. kan du få skjermer av en kvalitet over gjennomsnittet. Generellt god byggekvalitet og kvalitetsfølelse, kanskje spesiellt på Dell'en. Antagelig 2 av de beste allround bærbare som er å få for tiden.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

I prisklassen rundt 8 tusen: Dell XPS L501x, eller Multicom Xishan B5130. Begge disse kan konfigureres etter egne ønsker -bl.a. kan du få skjermer av en kvalitet over gjennomsnittet. Generellt god byggekvalitet og kvalitetsfølelse, kanskje spesiellt på Dell'en. Antagelig 2 av de beste allround bærbare som er å få for tiden.

Har du link til de to mulighetene?

Lenke til kommentar

Dell XPS 15

Multicom Xishan B5130

Edit: Dell XPS L501x hadde fått min klare anbefaling av disse to, i kraft av sin solide oppbyggning og følelse - hadde det ikke vært for én ting: mangel på eget numerisk tastatur. Multicom Xishan har det, og er derfor et godt alternativ for de som synes at dette er et must, selv om den ikke helt kan måle seg med Dell'en i kvalitetsfølelse. Multicom'en scorer også ekstra poeng pga. matt skjerm, og absolutt null crap-/bloatware preinstallert.

Kunne ha tatt med HP Envy også, men de er for høyt prissatt. I hvert fall i forhold til budsjettet ditt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg kan istedet gi deg to lenker til artikler hos AnandTech.com, en meget anerkjent data/teknologi website,

AnandTech - Holiday Buyer's Guide - som er anbefalinger av aktuelle maskiner til forskjellige formål. Det er vel avdelingen de kaller Mainstream som er mest aktuell for deg. Rimelig oppdatert (fra november)

Dell XPS L501x er en test/anmeldelse av Dell'en.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg har selv vurdert Dell pc'en. Ett av de bedre altnerativene på markedet. Det eneste jeg misliker er det stygge designet (i mine øyne) og at jeg har hatt dårlige erfaringer med dell før. Jeg har også hørt at dell får spesiallaget driverne til enkelte komponenter i pc'en, det er godt mulig dette er bare BS, bare noe jeg leste her for ett par dager siden. F.eks. ett geforce kort jeg så på dell pc'en hadde 2 gb, har aldri sett dette i noen andre maskiner og da må den kanskje ha en driver som er spesiel for akkurat dell?

Lenke til kommentar

At produsenter har egne modifiserte drivere, er ikke uvanlig, hvis hardware'n det er er snakk om har funksjoner som går utover det som er standard. Dell f.eks. har ofte egne drivere til skjermkort, ja - jeg ser ikke noe problem med det. Man kan i alle fall laste ned og bruke standard-driveren fra Nvidia, hvis man heller vil det - men går da kanskje glipp av eventulle ekstra funksjoner/integreringer som er innebygget i Dell's versjon av skjermkortet.

Andre produsenter kan ha lignende løsninger.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Personlig syns jeg HP maskinen så mest prisgunstig ut. Og utifra bilder og smaken min så har også HP vært mest heldig med designet. Minst mulig dilldall i andre farger. Rent og pent, ligner litt på en mac mtp. skallet (aluminium). Sporene du ser i skallet er freset inn, altså ikke klistremerker eller farger som gjør designet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

HPen har jo best specs, men har ikke følelsen av at det HP leverer er kvalitet. Det er vel faktisk bevist i denne artikkelen.

Det så jo bekymringsverdig ut, men jeg håper problemene de hadde er løst med denne modellen. Den skal jo være ganske ny. Etter at jeg leste artikkelen ville jeg nok tenkt meg om 2 ganger før jeg bestilte maskinen over nett mtp. retur. Jeg bestilte en billigere modell uten bluray på elkjøp, da har jeg iallefall en butikk i nærheten å forholde meg til.

Lenke til kommentar

Det er ingen stor kvalitetsforskjell mellom merkene når det gjelder slike maskiner i budsjettklassen, egentlig. Det er her prisene presses mest, og det er her de forskjellige produsentene kutter noen hjørner her og der, for å få ned prisen.

HP kommer jo mye bedre ut, når vi tar utgangspunkt i "premium" eller "proff"-seriene deres. Man finner knapt en mer solid konstruksjon på en bærbar enn HP Elitebook, f.eks. Også Envy er ekstra forseggjort. Det samme gjør Dell, med sin Precision-serie - og XPS er altså Dell's "premium" serie av bærbare rettet mot den vanlige forbruker, der det er gjort litt ekstra ut av byggekvalitet osv.

Men vanligvis er jeg litt skeptisk til, og kvier meg for å anbefale f.eks. de "vanlige" HP-modellene (Pavillion), Acer, Packard Bell osv. - de typiske lavprismerkene - unntatt når folk har et veldig lavt budsjett, og spør etter hjelp til å finne best mulige ytelse det budsjettet. Selv om de tilsynelatende tilbyr god ytelse til prisen, så vet man jo at sannsynligheten for at man skal slippe tullball med dem, er mindre enn om man kjøpte seg litt bedre kvalitet i utgangspunktet. Asus ser jo ut til å klare seg litt bedre enn de fleste i klassen, og det stemmer også godt med min egen erfaring.

Men lykke til, uansett hva du velger :).

Endret av thomit
Lenke til kommentar

En ting til... Har HPen denne funksjonen at den kan skifte grafikkort til et integrert kort som bruker mindre strøm? Lignende modeller kan dette og på HP sine sider står det

ATI Mobility Radeon™ HD 5650-grafikkort (svitsjbart), opptil 3738 MB grafikkminne totalt med 1 GB dedikert DDR3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Ja.

Kilde:

"ATI Mobility Radeon™ HD 5650-grafikkort (svitsjbart), opptil 3738 MB grafikkminne totalt med 1 GB dedikert DDR3"

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF06b/321957-321957-3329744-64354-64354-4150017-4233100.html

En ting til... Har HPen denne funksjonen at den kan skifte grafikkort til et integrert kort som bruker mindre strøm? Lignende modeller kan dette og på HP sine sider står det

ATI Mobility Radeon™ HD 5650-grafikkort (svitsjbart), opptil 3738 MB grafikkminne totalt med 1 GB dedikert DDR3

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mulig å svitsje mellom grafikkchip'ene automatisk, med AMD/ATI kort, foreløbig, sånn som kombinasjonen Intel/Nvidia kan det, med Optimus-teknologien - men man kan kanskje gjøre det manuellt, uten en restart av maskinen. Rett meg gjerne om jeg tar feil her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg bestilte en billigere modell uten bluray på elkjøp, da har jeg iallefall en butikk i nærheten å forholde meg til.

Kan din svitsje mellom grafikkortene? Funker det bra?

Jeg fikk nettopp pc'en, og ja den kan svitsje. Jeg har ikke prøvd den ennå, men utifra hva jeg har lest fungerer ATI sin svitsj løsning ikke like elegant som nvidia. Her må du avslutte alle åpne programmer/vinduer for å kunne svitsje. Jeg personlig ser ikke på det som ett stort problem siden jeg ikke kommer til å bruke den på batteri så ofte.

Forøvrig er jeg imponert over hvor bra design man får til prisen. Det ligner litt på en mac, men har betaler man halv pris og får tilsvarende eller bedre specs:)

Har hørt at mange klager over HP, jeg har ikke hatt noen problemer med den siden jeg startet den opp. På jobben har vi ett dusin HP pc'er, og alle har vært svært driftsikkre. Pavilion er nok ikke like driftsikkre, men det skal da bare mangle. Ønsker man en pc som er 100% kvalitet bør man kjøpe lenovo som koster deretter.

Det eneste jeg minuset hittil er touchpaden. Den fungerer helt greit, men løsningen med at alt er i en fungerer ikke optimalt, mn det ser bedre ut.

PC'en virker solid bygd opp.

Du kan lese mer om oppbyggingen av chassi, touchpad og bl.a. keyboard på denne testen: http://www.notebookcheck.net/Review-HP-Pavilion-dv6-3051sg-Notebook.40953.0.html

(de fleste dv6 maskinene er bygd opp på samme måte bortsett fra ulik specs).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...