RRhoads Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Merk også at angrerett KUN gjelder ved fjernkjøp (som internettbutikk eller postordre). Bestilling over internett der du fysisk henter varen i butikken senere er også IKKE regnet som fjernsalg og dermed ikke dekket av angrerett - så pass på dette. Jeg vil tro at hvis man bestiller og betaler varen på internet, men så kan hente varen i butikk, da gjelder likevel angreretten nettopp fordi varen ble betalt ved bestillingen! Slik som foreks. Amentio praktiserer salg etter sammenslåingen med Datakjeden. Det ville være naturlig å tro det ja - men etter jeg har underskt det tidligere så virker ikke det å være tilfelle. websider som praktiserer "pickup" frakt har ofte notis om nettop dette på websiden. Nå skal jeg dog nevne at jeg har ikke sjekket dette i forhold til loven om det stemmer. Jeg anntar at de ikke vile skrevet det uten å sjekke at det stemmte. Hvis ikke det støttes av loven ville det jo selvfølgleig ikke spille noen rolle hva de selv "bestemmte". Hvis du finner ut av at det jeg sa ikke stemmer fra en reputabel kilde eller sjekker lovdata selv så er jeg forsovidt interessert i å vite om det - for da er det flere butikker som bryter loven på det punktet i så fall. EDIT: Det kan også være det er forskjell mellom å reservere en vare for så å betale ved pickup - i forskjell til å betale via web og etterpå plukke opp varen. Det er mulig angrerett gjelder ved den ène men ikke den andre. Dette skal jeg si meg usikker på - og jeg er litt for giddalaus til å slå opp i lovdata nå Jeg er ikke eksperten på lovdataene her på forumet anyway, så kanskje en av de mer drevne hobby-lovforskerene våre kan kjime inn. -Stigma For en god stund siden hadde Netshop eget lager og butikk i Oslo. Her var det ikke angrerett. Nå er det pickup med angrerett. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hmm, hva var det som egentig endret seg da? betalingen, pickupen, begge, eller noe helt annet? -Stigma Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hmm, hva var det som egentig endret seg da? betalingen, pickupen, begge, eller noe helt annet? -Stigma Du kan fortsatt betale der, men butikken forsvant. Det var før en ganske diger butikk, med showroom, utstilte varer, osv. Nå er det kun pickup. Man kan fortsatt betale der. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Stigma Amentio har selv lagt ut denne informasjonen, sitat: "Bestill på nett - hent i butikk Bestiller du varer på www.amentio.no, kan du velge å hente selv i en av våre butikker i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Tønsberg eller Tromsø. Hentefrist i butikk Hvis varen har lagerstatus i våre butikker kan varen hentes 1 time etter at ordren er lagt. Varer på vårt Internlager: sendes samme dag, såfremt bestilling er lagt før kl. 14 Leverandørlager: beregn 1-4 dagersleveringstid Når du betaler direkte i nettbutikken, vil også angreretten (14 dager) gjelde." Sitat slutt Link: http://www.amentio.n...t-i-butikk.aspx Jeg må nesten bare anta at Amentio har undersøkt dette selv og neppe hadde godtatt angreretten hvis ikke de var nødt. Endret 6. desember 2010 av -alias- Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Vel var jo nettopp på nyhetene angående angreretten på luksusbiler. Du bestille en bil usett signere og levere den tilbake etter å ha vært på f.eks ferie i 2 uker. Dvs at du bruker bilen. Vil ikke tro det er noe anderledes med pc komponenter. Det hele koker ned til som tidligere nevnt Angrerett ved fjernsalg. Hvilket minner meg på skulle tatt en tlf og bestillt meg en maybach for en 2 ukers tid Endret 6. desember 2010 av Phyltre Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 [kveruler] Elkjøp har 30 dager [/kveruler] Til trådstarter: Ja, du kan bytte den på angrerett, selv om den er brukt. Den kan dog ikke være ødelagt. Som jeg har nevnt tidligere - forvirr ikke angrerett med åpent kjøp. De er to fundamentalt forskjellig ting. Førstnevnte er lovgitt fra norsk forbrukerkjøpslov. Sistnevnte er en rent frivillig tjeneste som Elkjøp har valgt å gi til sine kunder. Den kan endres eller fjernes som Elkjøp ønsker det, og de kan sette vilkår og krav på den tjenesten som de ønsker. For eksempel kan Elkjøp kreve ubrutt embalasje uansett tilfelle for å gi åpent kjøp dersom de ønsker det (jeg vet dog ikke hvilke kriterier de FAKTISK bruker nå - dette var kun ment som et eksempel), men det nytter ihvertfall lite å komme med loven i hånd til elkjøp og prøve å klage på en tjeneste som ikke faktisk er dekket av loven. Nettop derfor er det lurt å ikke blande dem sammen selv om de på overflaten virker som mye den samme tingen. Det er ingen angrerett på kjøp over disk fra elkjøp (eller noen annen butikk for den saks skyld), og der du har angrerett pga. fjernkjøp er den alltid den samme (14 dager) uansett hvem du kjøper fra. Holdt også tunga bent i munnen i forhold til reklamasjon og garanti - som heller ikke er det samme. -Stigma Pr i dag så har elkjøp-butikkene 30 dagers åpent kjøp uten spørsmål. Det vil si at du kan levere varen tilbake og bare si at man ikke vil ha den. I praksis har jeg aldri brukt dette, men slik jeg forstår den kan den være åpen for misbruk.. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Pr i dag så har elkjøp-butikkene 30 dagers åpent kjøp uten spørsmål. Det vil si at du kan levere varen tilbake og bare si at man ikke vil ha den. I praksis har jeg aldri brukt dette, men slik jeg forstår den kan den være åpen for misbruk.. Joda, den er åpen for misbruk. Men Elkjøp kan sette sine egne regler. Med andre ord kan de kreve at varen skal ha all original emballasje for eksempel. Hvis du for eksempel kjøper en tv å "lån" for fotball-EM så kan du banne på at de kommer til å lete etter hver minste ripe. Kort fortalt: ikke misbruk systemet, da er du bare drittsekk. Du oppnår ikke noe annet enn at servicen etterhvert blir dårligere. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Vel var jo nettopp på nyhetene angående angreretten på luksusbiler. Du bestille en bil usett signere og levere den tilbake etter å ha vært på f.eks ferie i 2 uker. Hvilket minner meg på skulle tatt en tlf og bestillt meg en maybach for en 2 ukers tid Ja, lykke til. Eneste måten dette kan omfattes av angrefristloven er om bilforhandleren uoppfordret ringer deg for å selge bil... Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Har kjøpt et hovedkort, cpu m/vifte og minne som jeg angrer litt på. Kjøpt på komplett.no. Jeg har tatt i bruk alle varene, så så cpu har fått kjølepastaen fra vifta på seg. Betyr det at jeg ikke kan bytte den nå? HK og RAM regner jeg ikke med er noe problem. Har nå fått beskjed av Komplett.no om at det ikke er noe problem å retunere brukte varer, så lenge de kommer i den tilstanden dem ble sendt i(emballasje osv). Vel var jo nettopp på nyhetene angående angreretten på luksusbiler. Du bestille en bil usett signere og levere den tilbake etter å ha vært på f.eks ferie i 2 uker. Hvilket minner meg på skulle tatt en tlf og bestillt meg en maybach for en 2 ukers tid Ja, lykke til. Eneste måten dette kan omfattes av angrefristloven er om bilforhandleren uoppfordret ringer deg for å selge bil... Man kan vel også bestille bil på nettet nå? Sette opp sin egen bil via Volvo.no feks? Eller må man kanskje i butikk i tillegg? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Joda, den er åpen for misbruk. Men Elkjøp kan sette sine egne regler. Med andre ord kan de kreve at varen skal ha all original emballasje for eksempel. Hvis du for eksempel kjøper en tv å "lån" for fotball-EM så kan du banne på at de kommer til å lete etter hver minste ripe. Kort fortalt: ikke misbruk systemet, da er du bare drittsekk. Du oppnår ikke noe annet enn at servicen etterhvert blir dårligere. Selv om jeg ikke har benyttet meg av åpent kjøp hos elkjøp mer enn et par ganger, har jeg likevel utelukkende positive erfaringer. (Dette gjelder forsåvidt den generelle servicen hos elkjøp også, har reklamert flere ganger uten problemer.) Jeg kjøpte for eksempel en bærbar pc for noen år siden, og fant snart en annen pc i en annen butikk som passet mitt behov bedre til en gunstig pris. Da jeg dro tilbake for å bytte pc'en stilte de ingen spørsmål utover at jeg, om jeg ønsket, kunne si hvorfor jeg returnerte den. De sjekket veldig raskt at alt var i esken, og gav meg også et tilbud om å få avslag i prisen eller se etter en annen modell i butikken, men da jeg allerede hadde kjøpt den nye pc'en i en annen butikk takket jeg nei. Dette var ikke noe problem, og jeg for min del har aldri blitt møtt med annet enn smil og god service i min lokale butikk. Det kan selvsagt godt hende dette skjer andre steder, men jeg snakker kun av egen erfaring. En annen grunn til at jeg som regel velger elkjøp er at det nesten aldri er noe problem å få en hyggelig pris på varene om man spør. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Ja, lykke til. Eneste måten dette kan omfattes av angrefristloven er om bilforhandleren uoppfordret ringer deg for å selge bil... Man kan vel også bestille bil på nettet nå? Sette opp sin egen bil via Volvo.no feks? Eller må man kanskje i butikk i tillegg? Hehe, interessant problemstilling. Selv om det kanskje (mot formodning) er mulig å inngå en bindende kjøpsavtale over nett uten å også måtte oppsøke selgeren fysisk, så kommer vel i så fall bestemmelsen i §16 om tilvirkningskjøp (bil produsert på bestilling med ditt valg av fabrikkmontert utstyr) inn, noe som innebærer at fristen blir på 14 dager fra avtalen er inngått (ref. §11, 2.ledd) , og at tilvirkning ikke blir påbegynt før fristen er utgått -alternativt, etter avtale, at forbrukeren ved bruk av angreretten må dekke selgerens kostnader ved påbegynt tilvirkning/tilpassing. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Stigma Amentio har selv lagt ut denne informasjonen, sitat: "Bestill på nett - hent i butikk Bestiller du varer på www.amentio.no, kan du velge å hente selv i en av våre butikker i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Tønsberg eller Tromsø. Hentefrist i butikk Hvis varen har lagerstatus i våre butikker kan varen hentes 1 time etter at ordren er lagt. Varer på vårt Internlager: sendes samme dag, såfremt bestilling er lagt før kl. 14 Leverandørlager: beregn 1-4 dagersleveringstid Når du betaler direkte i nettbutikken, vil også angreretten (14 dager) gjelde." Sitat slutt Link: http://www.amentio.n...t-i-butikk.aspx Jeg må nesten bare anta at Amentio har undersøkt dette selv og neppe hadde godtatt angreretten hvis ikke de var nødt. Hmmm, dette er interressant informasjon. Jeg var sikker på at jeg hadde sett det nøyaktig motsatte av dette. Jeg skal ihvertfall undersøke dette i mer detalj til neste gang det blir nødvendig å uttale seg om det. Takker for tipset. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå