sdf123 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Har kjøpt et hovedkort, cpu m/vifte og minne som jeg angrer litt på. Kjøpt på komplett.no. Jeg har tatt i bruk alle varene, så så cpu har fått kjølepastaen fra vifta på seg. Betyr det at jeg ikke kan bytte den nå? HK og RAM regner jeg ikke med er noe problem. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Om du har brukt får du sannsynligvis ikke byttet. Sannsynligvis. Sier ikke at det er sånn. Lenke til kommentar
Hightow3r Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 For en fucked regel.. Ossen ska man vite om det passer/ikke er ødelagt/feil etc.. da? røngtensyn og flaks? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Er det ødelagt skal du ikke bruke angreretten hvertfall. 1 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 For en fucked regel.. Ossen ska man vite om det passer/ikke er ødelagt/feil etc.. da? røngtensyn og flaks? Ossen? Hva betyr ossen? Protip: Om det er ødelagt/ har feil bruker du garantien. Angreretten er til for at du skal slippe å kjøpe en 70" tv, for så å komme på at du egentlig ikke har råd eller lyst på den. Du er direkte dum viss du tror at du kan benytte angreretten på noe som er ødelagt. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Har ingenting å si om det er brukt, så lenge du kan levere det tilbake i "tilnærmet lik tilstand" som varen var i da du kjøpte den. Bare ta få bort kjølepastaen så skal det være greit. 1 Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Om du har brukt får du sannsynligvis ikke byttet. Sannsynligvis. Sier ikke at det er sånn. Dette er vel det beste svaret jeg har sett her på forumet i nyere tid. 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Har kjøpt et hovedkort, cpu m/vifte og minne som jeg angrer litt på. Kjøpt på komplett.no. Jeg har tatt i bruk alle varene, så så cpu har fått kjølepastaen fra vifta på seg. Betyr det at jeg ikke kan bytte den nå? HK og RAM regner jeg ikke med er noe problem. Om du har brukt varen eller ikke stopper deg ikke fra å bruke angrerett nei - ikke i utgangspunktet, dog det finnes unntak. Definisjonen for om du kan bruke angreretten (gitt at det er innen angrerett perioden) er om du kan levere tilbake varen i tilsvarende samme stand og mengde som du fikk den i. Dermed er det ikke f.eks. mulig å bruke angreretten på en vare som forringes av å ha vært åpnet - som matprodukter eller f.eks. en tube med lim - av naturlige årsaker. For dataprodukter derimot så er IKKE brudd på embalasjen som regel noen stopper for bruk av angreretten. Det er rimelig å forvente at du renser CPUen og kjøleribben forsvarlig samt pakker det ned igjen med alle delene som fulgte med, men ellers er ikke produktet forringet eller i mindre mengde enn det var og kan dermed gå under angrerett uten problem. Dette har jeg forøvrig selv gjort flere ganger der f.eks. varen ikke har vært som beskrevet eller produktet viste seg å ha en stor svakhet som ikke var opplyst om og som først ble bemerket etter bruk - f.eks de tidligere SSD diskene som var i praksis nesten ubrukelig pga. kontrolerproblemer som ikke taklet random-writes. Merk at software er spesiellt i forhold til angrerett. Pga. fare for piratkopiering og stjeling av seriekoder osv. er brutt embalasje stopper for angrerett i det tilfellet, igjen av praktiske grunner. Av erfaring er de fleste databutikker greie når det gjelder sike ting, men noen vil sette seg på bakbena. Bare husk på da at det er ikke alle som jobber i disse butikkene som faktisk vet så mye om lovverket. Du kan da refere til lovverket direkte om nødvendig. Andre forummedlemmer med ekspertise i forbrukerkjøpslov kan linke deg direkte til lovmaterialet som er relevant. Ikke annta at alt en butikkmedarbeider sier er alltid korrekt. De gjør feil de også. Defekte varer bør ikke gå på angrerett, men rekalamsjon (eller garanti). Det er så langt jeg vet ingenting som egentlig stopper deg fra å bruke angrerett da også (da angrerett sier at du ikke trenger å oppgi noen GRUNN for å bruke angreretten) - men du bør av praktiske grunner opplyse om at varen er defekt så den kan testes og ikke selges ut som B-vare og noen andre arver problemvaren fra deg. Sånn rent moralsk så er angreretten beregnet på nettop at du angrer kjøpet pga. varen ikke var som du forestillte deg. Selv om det er teknisk sett ingenting som stopper deg fra å misbruke angrretten for å "teste noe" så er det misbruk og bør unngås. Bruk angreretten annsvarlig. Det er en veldig god lov for oss forbrukere, men unnødvendig misbruk går ut over oss alle i form av høyere priser (ekstra arbeid og varer som må selges som B-varer/demovarer) samt at det potensiellt kan føre til innskjerping av loven på senere tidspunkt slik at vi mister noen av rettighetene. Vi har kanskje den beste forbrukerkjøpsloven i verden i forhold til dette (sett fra forbrukerens side) og vi har annsvar for å ikke misbruke denne tilliten. Merk også at angrerett KUN gjelder ved fjernkjøp (som internettbutikk eller postordre). Bestilling over internett der du fysisk henter varen i butikken senere er også IKKE regnet som fjernsalg og dermed ikke dekket av angrerett - så pass på dette. Håper dette oppklarte litt. Jeg er ingen jurist, men jeg kan litt om dette fra erfarig og fra forumet, så det over bør være noenlunde korrekt. Rett meg gjerne om noen detalj er feil. -Stigma 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Angreretten er til for at du skal slippe å kjøpe en 70" tv, for så å komme på at du egentlig ikke har råd eller lyst på den. Du er direkte dum viss du tror at du kan benytte angreretten på noe som er ødelagt. Angreretten er på plass hovedsakelig pga. det ikke er mulig å studere varen godt nok i mange tilfeller ved fjernsalg. Dens hovedformål er ikke for å ombestemme seg senere arbitrært. Det er også derfor den kun gjelder ved fjernsalg. Om du kjøper en TV på elkjøp over disk og så en uke senere tenker "søren, jeg trenger vel EGENTLIG ikke en så dyr TV" så har du for eksempel ingen angrerett å ty til. Noen butikker har åpnet kjøp (noe butikken selv har valgt å gi av egen fri vilje), men det er helt separat fra angrerettsloven selv om den ellers fungerer ofte veldig likt på mange måter. Ironisk nok så er det jo i disse dager ofte umulig å få testet varene i butikken også. Bare fåtall av databutikker og andre elektronikkbutikker har demovarer du kan teste, og ihvertfall er demovareutvalget lite. TVer er heldigvis ett av unntakene for dette i mange butikker. Du har dermed faktisk bedre rettigheter ved et fjernkjøp enn over disk (fra norsk lovs side ihvertfall). -Stigma Endret 4. desember 2010 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Bare pass på å registrer angreretten din innen 2 uker på ordren din, så pleier dette å gå i orden. Bare pakk det inn i original emballasje og med denne støtavisende plasten. - komplett Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Bare pass på å registrer angreretten din innen 2 uker på ordren din, så pleier dette å gå i orden. Bare pakk det inn i original emballasje og med denne støtavisende plasten. - komplett Jobber du på komplett eller siden du signerte -komplett, eller var det ment som noen quote fra noen som jobber der eller noe i den dur? -Stigma Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Angreretten er på plass hovedsakelig pga. det ikke er mulig å studere varen godt nok i mange tilfeller ved fjernsalg. Dens hovedformål er ikke for å ombestemme seg senere arbitrært. Det er også derfor den kun gjelder ved fjernsalg. Om du kjøper en TV på elkjøp over disk og så en uke senere tenker "søren, jeg trenger vel EGENTLIG ikke en så dyr TV" så har du for eksempel ingen angrerett å ty til. Noen butikker har åpnet kjøp (noe butikken selv har valgt å gi av egen fri vilje), men det er helt separat fra angrerettsloven selv om den ellers fungerer ofte veldig likt på mange måter. [kveruler] Elkjøp har 30 dager [/kveruler] Til trådstarter: Ja, du kan bytte den på angrerett, selv om den er brukt. Den kan dog ikke være ødelagt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) [kveruler] Elkjøp har 30 dager [/kveruler] Til trådstarter: Ja, du kan bytte den på angrerett, selv om den er brukt. Den kan dog ikke være ødelagt. Som jeg har nevnt tidligere - forvirr ikke angrerett med åpent kjøp. De er to fundamentalt forskjellig ting. Førstnevnte er lovgitt fra norsk forbrukerkjøpslov. Sistnevnte er en rent frivillig tjeneste som Elkjøp har valgt å gi til sine kunder. Den kan endres eller fjernes som Elkjøp ønsker det, og de kan sette vilkår og krav på den tjenesten som de ønsker. For eksempel kan Elkjøp kreve ubrutt embalasje uansett tilfelle for å gi åpent kjøp dersom de ønsker det (jeg vet dog ikke hvilke kriterier de FAKTISK bruker nå - dette var kun ment som et eksempel), men det nytter ihvertfall lite å komme med loven i hånd til elkjøp og prøve å klage på en tjeneste som ikke faktisk er dekket av loven. Nettop derfor er det lurt å ikke blande dem sammen selv om de på overflaten virker som mye den samme tingen. Det er ingen angrerett på kjøp over disk fra elkjøp (eller noen annen butikk for den saks skyld), og der du har angrerett pga. fjernkjøp er den alltid den samme (14 dager) uansett hvem du kjøper fra. Holdt også tunga bent i munnen i forhold til reklamasjon og garanti - som heller ikke er det samme. -Stigma Endret 5. desember 2010 av Stigma Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 [kveruler] Elkjøp har 30 dager [/kveruler] Til trådstarter: Ja, du kan bytte den på angrerett, selv om den er brukt. Den kan dog ikke være ødelagt. Som jeg har nevnt tidligere - forvirr ikke angrerett med åpent kjøp. De er to fundamentalt forskjellig ting. Førstnevnte er lovgitt fra norsk forbrukerkjøpslov. Sistnevnte er en rent frivillig tjeneste som Elkjøp har valgt å gi til sine kunder. Den kan endres eller fjernes som Elkjøp ønsker det, og de kan sette vilkår og krav på den tjenesten som de ønsker. For eksempel kan Elkjøp kreve ubrutt embalasje uansett tilfelle for å gi åpent kjøp dersom de ønsker det (jeg vet dog ikke hvilke kriterier de FAKTISK bruker nå - dette var kun ment som et eksempel), men det nytter ihvertfall lite å komme med loven i hånd til elkjøp og prøve å klage på en tjeneste som ikke faktisk er dekket av loven. Nettop derfor er det lurt å ikke blande dem sammen selv om de på overflaten virker som mye den samme tingen. Det er ingen angrerett på kjøp over disk fra elkjøp (eller noen annen butikk for den saks skyld), og der du har angrerett pga. fjernkjøp er den alltid den samme (14 dager) uansett hvem du kjøper fra. Holdt også tunga bent i munnen i forhold til reklamasjon og garanti - som heller ikke er det samme. -Stigma Sant det.. Veldig stor forskjell på garanti og reklamasjon, ja. For at noe i det heletatt skal kalles garanti, så må det dekke mer enn den lovpålagte reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Litt ekstra info. HK jeg kjøpte var et Demo kort, CPU og RAM var nytt. Det viser seg at jeg ikke får HDMI utgangen til å funke helt slik jeg vil(signalet kommer og går), derfor ønsker jeg ikke lenger oppsettet. Flott at jeg også kan få levere tilbake CPU og RAM, kjøpte også en SSD, men den setter jeg i laptopen min! Men hvordan renser jeg CPU og vifta for kjølepasta? Jeg har fremdeles alt av emballasje. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg bruker Q-tips Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Ok, får prøve med det:) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Ok, får prøve med det:) Du må bruke noe renskeveske også - ellers får du det aldri av skikkelig. Isopropanol eller andre løsninger direkte ment for akkurat slik rensing er ideelt, men hvis du ikke har det så fungerer rødsprit helt greit (og du får det på bensistasjonen for en 20-kroning, med masse til overs) Rødsprit er ikke 100% rent, men det er godt nok til praksis bruk. bruk gjerne q-tips sammen med det. Bare for all del unngå whitespirit. Det er både korrosivt og vil "smelte" plastikk-deler samt at det legger igjen et tynnt oljelag på alle overflater ved mindre du også senere renser dette bort grundig med noe renere. Jeg bruker dette kun (VELDIG VELDIG FORSIKTIG) på skikkeig seige thermal-pads som ikke vil oppløses av noe annet, men da må det altså renses grundig flere ganger i etterkant for å bli skikkelig rent. Hvis du bare har brukt vanlig "myk" kjølepasta holder nok rødsprit og qtips fint. -Stigma Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Merk også at angrerett KUN gjelder ved fjernkjøp (som internettbutikk eller postordre). Bestilling over internett der du fysisk henter varen i butikken senere er også IKKE regnet som fjernsalg og dermed ikke dekket av angrerett - så pass på dette. Jeg vil tro at hvis man bestiller og betaler varen på internet, men så kan hente varen i butikk, da gjelder likevel angreretten nettopp fordi varen ble betalt ved bestillingen! Slik som foreks. Amentio praktiserer salg etter sammenslåingen med Datakjeden. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Merk også at angrerett KUN gjelder ved fjernkjøp (som internettbutikk eller postordre). Bestilling over internett der du fysisk henter varen i butikken senere er også IKKE regnet som fjernsalg og dermed ikke dekket av angrerett - så pass på dette. Jeg vil tro at hvis man bestiller og betaler varen på internet, men så kan hente varen i butikk, da gjelder likevel angreretten nettopp fordi varen ble betalt ved bestillingen! Slik som foreks. Amentio praktiserer salg etter sammenslåingen med Datakjeden. Det ville være naturlig å tro det ja - men etter jeg har underskt det tidligere så virker ikke det å være tilfelle. websider som praktiserer "pickup" frakt har ofte notis om nettop dette på websiden. Nå skal jeg dog nevne at jeg har ikke sjekket dette i forhold til loven om det stemmer. Jeg anntar at de ikke vile skrevet det uten å sjekke at det stemmte. Hvis ikke det støttes av loven ville det jo selvfølgleig ikke spille noen rolle hva de selv "bestemmte". Hvis du finner ut av at det jeg sa ikke stemmer fra en reputabel kilde eller sjekker lovdata selv så er jeg forsovidt interessert i å vite om det - for da er det flere butikker som bryter loven på det punktet i så fall. EDIT: Det kan også være det er forskjell mellom å reservere en vare for så å betale ved pickup - i forskjell til å betale via web og etterpå plukke opp varen. Det er mulig angrerett gjelder ved den ène men ikke den andre. Dette skal jeg si meg usikker på - og jeg er litt for giddalaus til å slå opp i lovdata nå Jeg er ikke eksperten på lovdataene her på forumet anyway, så kanskje en av de mer drevne hobby-lovforskerene våre kan kjime inn. -Stigma Endret 5. desember 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå