Gitarhm Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hei! jeg blir 16 om ca ett år og har tenkt til å kjøpe lettmotorsykkel eller moped. Er usikker på hvilken av dem jeg skal kjøpe. Er det noe forskjell på hva man kan og ikke kan gjøre på dem? snakker om hvor man kan kjøre dem, fartsgrense o.l. Og hvilken er billigst? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Moped er mye simplere (og billigere) enn lettsykkel. Lettmotorsykkel har typisk over 100 cc, mens moped har 50 cc. Mopeder kan kjøre maks ish 40, mens lettsykkel ikke har begrensning. På motorvei er det ikke lov å kjøre med fremkomstmiddel som har lovlig fartsgrense under 50 (eller noe sånt), altså er det ikke lov å bruke moped på motorvei. Lettsykkellappen koster betydelig mer enn mopedlappen, likeså selve syklene. Alt dette fordi lettsykler er betydelig kraftigere (og farligere) sykler enn moped/scooter. Mopedlappen er såpass simpel at du til og med får den gratis dersom du tar billappen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Jeg anbefaler alle å ta lettlappen om de kan. Ja, den koster mer. Men det er et bedre alternativ. Du kan også ha folk bakpå lett MC. Det kan du ikke med moped. Så er det dette med motorvei, som er nevnt. Du får også en bedre undervisning/lærdom av å ta lettlappen. Viktigere så slipper du å havne i farlige situasjoner fordi du rett og slett ikke klarer å holde følge med trafikken. Det risikerer du med moped. Jeg hadde gått for lettlappen og kjøpt en brukt sykkel. Ofte bruker folk lett mc bare et par år før de selger den. Derfor er det mange som har gått lite og går relativt billig. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Vel store forskjellene er pris og fart... Mopedlappen kan koste deg fra 5000kr og opp, der lettMC fort havner på 20000+ Mopeder er også mye billigere i kjøp, finnes svært mange gode mopeder der ute til rundt 10000kr.. en god lettMC må man fort beregne 25000-30000 Men her kommer greia: mopedlappen gir deg kun mulighet til å kjøre sykler opp til 50cc, mens lettMC gir muligheten for inntil 125cc Mopeder er også plomberte og har ikke lov til å kjøre fortere en 45km/t og kan ikke kjøres på motorveg. du kan heller ikke ha med passasjer. lettMC har en begrensning rundt 100km/t og kan kjøres på motorveg samt med 1 passasjer. Håper dette ga litt oppklaring *slowpoke* Endret 4. desember 2010 av vesleengen Lenke til kommentar
Gitarhm Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Sååå, hvis jeg har penger så bør jeg ta lett, hvis jeg har pengeproblem så tar jeg moped? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Gjør oss andre bilister den tjenesten å ta lettMC lappen. 1 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Sååå, hvis jeg har penger så bør jeg ta lett, hvis jeg har pengeproblem så tar jeg moped? Skal du kjøre langt, mye og bor slik til at en motorveg/større veg hadde spart deg mye tid på reise så er lettMC veien å gå... Ja det koster en del penger, men man blir så absolutt en MYE bedre trafikant en de som kjører moped. Dessuten er det mange lettsykler som holder seg svært godt i pris og nesten ikke taper seg i verdi. Tror også man slipper å ta teoriprøven til bil om man har tatt lettmc, det er samme prøven mener jeg (rett meg om jeg har feil!!) Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Sååå, hvis jeg har penger så bør jeg ta lett, hvis jeg har pengeproblem så tar jeg moped? Tror også man slipper å ta teoriprøven til bil om man har tatt lettmc, det er samme prøven mener jeg (rett meg om jeg har feil!!) Feil. Når man tar lett så er det ingenting på bil lappen som man slipper.(Bortsett fra TGK + mørkekjøring) Men jeg tror du slipper teoriprøven til tung MC hvis du har planer om dette senere. Mulig det ikke stemmer, men tror det Tilbake til topic. Har du penger og du ikke ser på det som ett stort problem, så gå for lett. Det er dyrere, vanskeligere opplæring og du må faktisk følge litt med i timen. Men til gjengjeld så får du tilbake etter min mening mye mer! Du får: Høyere toppfart (110km/t tror jeg) Lov til passasjer Gode kjøreegenskaper Bedre trafikkforståelse (Siden opplæringen er mye bedre) Du følger trafikkflyten og du slipper sinte bilister siden du lager masse kø, og risikoen for at noen prøver å kjøre forbi deg, så de presser deg ut av veien sånn at du havner i grøfta. ++ Med moped, så er vell det som er positivt: Billigere Enkel opplæring (Det er kanskje ikke så positivt fra mange syn, men det jeg mener er at du slipper og lære deg så veldig mye, og tar det litt mer med ro) Er vell mer der også, men det jeg kommer på her og nå! Lykke til! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hei, tok lett lappen selv og angret ikke et sekund. Det er jævlig dyrt, men verdt det. Skal du ta tung lappen senerer må du bare ha en ekstra sånn kurs greie og oppkjøring, teoriprøva er det samme for A og A1. Du vil også ha mye bedre forståelse for trafikken når du skal ta bil lappen:) Lenke til kommentar
madlak Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det finnes flerne grunner til å velge lett-motorsykkel, fremfor moped. Jeg tenkte som 14-åring og kjøre lett-motorsykkel, men jeg begynte å tenke at det var 2 år, så er jo bil det nye alternativet. Deretter, mulig tyngre motorsykler. Nå er jeg 16, med moped, men planen er bil som 18 og tyngre motorsykkel rundt 20-årene. Med moped kommer du frem og tilbake, hvordan du vil, men ikke like raskt som lett-motorsykkel... - Chris Lenke til kommentar
monstererdigg Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Hvis du har mye penger ville jeg gått for lett-lappen... Skal du ha en "ny" lettsykkel må du nok betale over 30 lapper, og med lappen kan det hende du må ut med rundt 50.. Når du tar lettlappen slipper du teorien på mellomtung (18 år), og det gjør det utrolig mye lettere og billigere. Og når du blir 21 får du automatisk tunglappen.. Med lettsykkel kan du kjøre på alle veier. Hvis du vil spare litt på pengene ville jeg gått for moped. Skal du ha en "ny" moped må du betale fra 15 tusen og oppover.. Lovlig toppfart på en moped er 45km/t, men det er jo bare å trimme, så kan du få mopeden til å gå bedre enn en lettsykkel! Pga at du bare har lov til å kjøre i 45km/t med en moped har du IKKE lov til å kjøre på motorveien.. Bare med effektanlegg, drev og større sylinder vil du få mopeden til å gå omtrent like bra som en lettsykkel, og det lille oppsettet her kan koste ca. 2-4 tusen (avhengig av hvor stor sylinder du har og hvilket effektanlegg). Men om du trimmer risikerer du en bot på 4200, men etter min mening er det verdt det sammenlignet med hvor mye glede du får av det og hvor mye billigere det er en å ha lettsykkel xD Endret 19. desember 2010 av monstererdigg Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Husk nå at tung sykkel skal få aldersgrense på 23 år. (Eller var det 24?) Uansett: Har du pengene, velg lett. Men en lett sykkel er DYR, og det samme er lappen. Lenke til kommentar
Gitarhm Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 Heldig for meg er pappa lege. Jeg går for brukt lett (tror jeg) Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Lykke til da! Cagiva Mito, Honda CBR, og Yamaha YZF er tøffe 125cc'er. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Husk nå at tung sykkel skal få aldersgrense på 23 år. (Eller var det 24?) Ikke hvis du tar mellomvektlappen når du er 18. Da får du tunglappen helt automagisk to år etterpå. Lenke til kommentar
monstererdigg Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Husk nå at tung sykkel skal få aldersgrense på 23 år. (Eller var det 24?) Uansett: Har du pengene, velg lett. Men en lett sykkel er DYR, og det samme er lappen. Åja, trodde det var 21 jeg?.. :!: Lykke til da! Cagiva Mito, Honda CBR, og Yamaha YZF er tøffe 125cc'er. Cagiva Mito eller Ktm exc 125 Ingen lettsykler går bedre og ser bedre ut en Cagiva mito, og ktm er bare elsk.. Ktm'en har en ulempe, det er at man må skifte stempel jæævlig ofte Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Husk nå at tung sykkel skal få aldersgrense på 23 år. (Eller var det 24?) Ikke hvis du tar mellomvektlappen når du er 18. Da får du tunglappen helt automagisk to år etterpå. I 2013 så blir det nytt, det er: - 24 års aldersgrense på A. (Du kan få den når du blir 20 som før, altså krav at du har kjørt mellomtung i minst to år) - Du får ikke lenger automatisk A etter 2 år med mellomtung, du må gjennomføre ett 7 timers obligatorisk kurs. - Ordet "mellomtung" blir endret til A2. - Motor grensen på A2 blir endret til litt høyere, sånn du kan kjøre med litt sterkere motor.(Er usikker på hva det er nå, og hva det blir endret til) Endret 19. desember 2010 av mwftw 2 Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Husk nå at tung sykkel skal få aldersgrense på 23 år. (Eller var det 24?) Skal deles opp i fire forskjellige klasser mener jeg å huske. Skal skjekke det opp. Tolate.. Endret 19. desember 2010 av Sk!ppy Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Takk for informasjonen. Dette var jeg ikke klar over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå