festuz Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hei Skal kjøpe server pc til å hoste MineCraft servere og lignende på. Hoster en server nå, kan bli litt laggy. Å den tar en del ressurser av PCen min. Noen som kan komme med et bra oppsett, eller ideer? Noe billig men bra, har 15,6 i upload speed (viss det teller, er litt noob ) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=867275&su=4427A9A7-6282-44DE-9A47-BFE8980CF07F Så kan du laste ned Ubuntu eller en annen gratis linuxdistro og installere via minnepenn. Eller du kan kjøpe brukt. Jeg vet ikke hva slags systemkrav en minecraftserver stiller, men du kommer nok langt for godt under denne prisen på finn.no hvis du bare har en idé om hva du ser etter. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25504657 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25449627 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25180215 Disse er gamle greier, men jeg ser ikke for meg at minecraft krever allverden. Har generelt sett etter maskiner med mer enn 1GB RAM. Kanskje du tom. får rotet sammen et oppsett fra "gis bort"-tråden? Endret 4. desember 2010 av srbz Lenke til kommentar
festuz Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=867398&su=5C56AFBD-0F73-435A-A8D2-32B185D15BBF Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Heh, for all del, hvis du virkelig er ute etter å bruke over 6k på en minecraftserver. Delene passer sammen all right, men hvis minecraftserver virkelig er det eneste bruksområdet for denne maskinen har du gjort noen mildt sagt merkelige prioriteringer, særlig hva angår skjermkort, SSD og muligens mengde RAM. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Pc'en du linket er jo omtrent kraftigere enn den Blizzard bruker til BattleNet.. (litt overdrevet?) Du klarer deg LENGE med ein billig dual core i lga1156. 4gb minne.. billig hovedkort. SSD hjelper lite da alt ligger i minnet, og ikkje blir tatt fra disk. Med mindre du vil ha en kjapp oppstart etter restarts. Kommer an på kor mangen som skal bruke denne. 512mb ram er det absolutt laveste man kan ha på 5 folk. (linux) så ca 1gb ram for 5 stk på windows. Så kan du vel sånn ca rekne deg fram til kor mykje du trenger får flere 4gb vil da holde til 32stk vil eg tru.. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Minecraft/hjemme serveren min er en 3 år Dual Core HP DC7900 low profile maskin, å den durer å går som bare det. Å kjøpe et skjermkort til 600,- er ca like ubrukelig som en teip bit utpå kabinett og som sagt tidligere vil heler ikke SSD ha noe for seg å gjøre. Ville gått for listen til srbz og kjørt maskinen på Linux. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Fant forøvrig nettopp ut at den billigste oppgraderingspakken til Komplett nå inneholder nøyaktig de samme komponentene hva angår CPU, RAM og HK til drøyt 200 kr lavere pris Lenke til kommentar
festuz Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Kjøpte den jeg linka til Men hvilket OS? Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Det er jo allerede blitt skrevet flere os-forslag i tråden her. Du søker jo hjelp, men du følger jo ditt eget hode så synes det er pointless å peke ut noe os til deg og hvorfor. Lenke til kommentar
festuz Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Det er jo allerede blitt skrevet flere os-forslag i tråden her. Du søker jo hjelp, men du følger jo ditt eget hode så synes det er pointless å peke ut noe os til deg og hvorfor. Har en god venn som har hostet over 20 servere, han sa at jeg virkelig burde kjøpe den dataen. Så den var bestillt før noen svarte i tråden. Han anbefalte også Ubuntu 10.10 Server OS. Men jeg sliter ekstremt med å fatte det, så derfor vil jeg bare vite om dere vet om noe annet bra?... Lenke til kommentar
festuz Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Bare installerte windows 7 ultimate 64 atm... MEN ET STORT PROBLEM: Pcen finner ikke HDD ( Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 ) Men den finner SSD'en.. EDIT: PCen finner harddisken, men når jeg går på ''My computer'' så er den ikke der.. Var der når jeg boota i Ubuntu.. Endret 8. desember 2010 av festuz Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Denne gode vennen din, hvilket argument ga han for at du trengte et HD 5670 i et serveroppsett? Og kan du i det hele tatt greie ut om fordelene ved å ha en SSD-disk? Bare her hadde du lett spart 16-1700 kr på å prioritere økonomi fremfor gamingytelse. Nok om det, kjøpt er kjøpt så lenge du ikke har mulighet til å bruke angreretten (les: så lenge du faktisk har åpnet emballasjen og tatt i bruk komponentene, noe det ser ut til at du har gjort allerede). Hva angår harddisken den ikke finner, så er det sikkert fordi du ikke har partisjonert den enda. Dette gjør du ved å høyreklikke "My computer" og velge "Manage". Da havner du i diskbehandling/disk management. Sitter atm ikke i Windows, så videre får du klare deg selv eller få hjelp av noen andre. Grensesnittet er grafisk og burde være temmelig intuitivt. Jeg foreslo i utgangspunktet Ubuntu fordi det er (lovlig) gratis, men hvis du har tilgang på Windows 7-lisens så vær så god. Ubuntu har dog også fordelen at det er veldig brukervennlig (enkelt å installere programvare samt automatiske oppdateringer), og tilsvarende distroer som Xubuntu er langt mindre ressurskrevende enn Windows (ergo har du ytterligere kapasitet til å kjøre server eller hva du måtte ønske). Men alt funker, og det viktigste er at du selv klarer å behandle OSet. Lenke til kommentar
festuz Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Hmm, takk^^ Har fått til HDD'en. Join! Ip i desc! Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Du har forsovet kjøpt deg en pc beregnet til hjemmebruk. Hva denne vennen din sier vil jeg ikke sette mye lit til. Høres ut som en inkompetent type. Men nå har du da ny pc, og fint du er fornøyd. Lenke til kommentar
festuz Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Du har forsovet kjøpt deg en pc beregnet til hjemmebruk. Hva denne vennen din sier vil jeg ikke sette mye lit til. Høres ut som en inkompetent type. Men nå har du da ny pc, og fint du er fornøyd. Han er ikke det, han er faktisk en ekspert.. Jeg skal jo bruke PCen til å hoste andre servere også. 6 Servere med alt til sammen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Men igjen, hvorfor mente denne "eksperten" at det var forsvarlig å bruke penger på et HD 5670 i en server? Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 En ekspert ville ikke anbefalt noe skjermkort utover Onboard-kortet på hovedkortet til dedikerte servere. Tror dermed ikke noe særlig på hva du sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå