Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Paracet og alkohol, hvor farlig?

Gjest fghj

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet at man ikke skal drikke alkohol og ta smertestillende samtidig. Jeg tok en Alvedon (svensk versjon av paracet) for noen minutter siden. Jeg har drukket øl før jeg tok tabletten og jeg drikker fortsatt øl.

Tok den pga. tannpine. Men hvor farlig er det? 1 paracet kan ikke skade?

Jeg mener å huske at jeg har tatt paracet under alkoholrus før også, da jeg hadde hodepine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Trådstarter

kommer an på styrken du KAN dø av bare 1 vist du er full nok men da må du være veldig full og den paractn må ineholde større mengder paracetanol

Dette er en vanlig reseptfritt smertestillende, så jeg tror ikke at den inneholder så grusomt store mengder paracetanol. Jeg er i det nærmeste edru nå, har bare drukket 1 halvliter øl og 3-4 flaskepils. Er det risikabelt å ta en til pils nå, eller?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Hovedregelen er å aldri blande alkohol og medisiner. Med det sagt kommer praksisen fra virkeligheten. Gjør ikke noe i det hele tatt om du tar 1000 mg paracetamol samtidig som du drikker med mindre du har feil på din lever i utgangspunktet.

Kuriosa: Toksisk dose med fare for akutt leverskade er 175 mg pr. kg for barn, og 140 mg pr. kg for voksne. Inntak av over 10 g paracetamol medfører stor risiko for alvorlig leverskade. Hos storkonsumenter av alkohol har 6 g gitt meget alvorlig og 10 g dødelig forgiftning

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kommer helt an på leverfunksjonen. Noen kan være veldig uheldig genetisk sett og har avgiftningsfunksjoner som fungerer ca 1/10 av det som er optimalt. For disse vil normal dosering av legemiddel og alkohol ha mye kraftigere virkninger enn gjennomsnittet, men dette er unntaket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...