cella Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hei hei Jeg er syns det er kjempe morro med foto, men så er det sånn at jeg har knipset en god del bilder med autofokus så jeg har ikke fått lært noe om hva som egentlig skjer når jeg tar bilde. Så jeg har begynt å lese litt om hvordan manuelle innstillinger fungerer. Det er utrolig masse stoff om alt mulig.. Jeg er egentlig litt usikker på hvor jeg skal begynne. Har begynt å skjønne mer om ISO, lukkertider, blender og litt blitz. Men så er det eksponering da...? Det har jeg ikke helt skjønt enda. Så er det noen her inne som snakker om en tabell eller noe lignene som har noe med forskjellige innstillinger å gjøre? Noen tips til hva som er lurt å begynne med? setter stor pris på litt hjelp Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Fortsett med og fotografere ved å bruke autofokus,du burde helle begynne og bruke kun et fokuspunkt så du får bedre kontroll over hvor du får fokuset. Kunne hjulpet deg mer hvis jeg viste hvilken kamera/blits du har Du kan lese den eminente guiden "blender,lukker,iso og sånt" samt at det er flere gode Akam guider her på forumet. Endret 3. desember 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Autofokusen kan du la stå på en stund til. Om jeg forstår deg rett så har du et digitalt speilrefleks. Les i manualen din og sett kommanduhjulet på blenderprioritet. Ta først noen bilder der den ene blomsten er i fokus mens resten er uklart. Så tar du noen der alle blomstene er noenlunde klare. (Det står hvordan du skal justere dette) Så leser du litt til og setter kameraet i lukkerprioritet. Deretter tar du en del bilder av en venn som vinker. Noen hvor hånden er helt klar og noen der du ser bevegelsen. Blenderen bestemmer hvor mye lys som slipper inn. Lukkeren avgjør hvor lenge lyset får slippe til. ISO er en betegnelse på hvor lysfølsom 'filmen' din er. Eksponering kan sees på som summen av dette. Ta en titt på bildene av biler i denne linken Der ser du at lavere F-tall gir laver dybdeskarphet. Lukkeren måles i tid. Jo lengre den står oppe jo mer vil den fange. For å fange øyeblikksbilder så lar du lukkeren så oppe kortere. En start. (HW: korriger meg gjerne) Endret 3. desember 2010 av Cerwell Lenke til kommentar
cella Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Fortsett med og fotografere ved å bruke autofokus,du burde helle begynne og bruke kun et fokuspunkt så du får bedre kontroll over hvor du får fokuset. Kunne hjulpet deg mer hvis jeg viste hvilken kamera/blits du har Du kan lese den eminente guiden "blender,lukker,iso og sånt" samt at det er flere gode Akam guider her på forumet. Takk for svar Jeg har Nikon D60 og N. SB-900 blits.. Men er det ikke mange ganger "juks" å bruke auto? Eller lettere å finne riktig innstilling hvis du har ett litt annet ønske enn vanelig auto? Lenke til kommentar
cella Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Autofokusen kan du la stå på en stund til. Om jeg forstår deg rett så har du et digitalt speilrefleks. Les i manualen din og sett kommanduhjulet på blenderprioritet. Ta først noen bilder der den ene blomsten er i fokus mens resten er uklart. Så tar du noen der alle blomstene er noenlunde klare. (Det står hvordan du skal justere dette) Så leser du litt til og setter kameraet i lukkerprioritet. Deretter tar du en del bilder av en venn som vinker. Noen hvor hånden er helt klar og noen der du ser bevegelsen. Blenderen bestemmer hvor mye lys som slipper inn. Lukkeren avgjør hvor lenge lyset får slippe til. ISO er en betegnelse på hvor lysfølsom 'filmen' din er. Eksponering kan sees på som summen av dette. Overeksponert=for lyst. Undereksponert=for mørkt. En start. (HW: korriger meg gjerne) Takker :)Gode tips.. Dette blir litt morro nå som jeg skal bli mere "serriøs", ikke bare knipse rundt uten en liten plan. Det gjør det plutselig enda mere morsomt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Det kommer an det spørs Det og bruke objektivfokus på auto er ikke fy fy,med du behøver ikke og bruke kamera innstillingene på grønn firkant. Bruk kun det midterste fokuspunktet,blenderprioritet og knips i vei. Når det gjelder blitsen så sett den i ttl og -1 på styrke,rett den opp i taket når du tar bilder inne. Edit:kan også legge med prosedyren ved bruk av et fokuspunkt i tilfelle noen andre som leser tråden ikke forstår helt konseptet. Først må man få justert kameraet så at man kun har det midterste fokuspunktet i søkeren aktivert "se manualen" ved bruk av autoinnstillingene vil man ikke kunne få et fokuspunkt. Det er en fordel og bruke blender prioritert innstilling,da du har mer kontroll over dybde i bilde "dof". Når du har fått tilrettelagt innstillingene tar du og retter kameraet mot et motiv,finn noe i motivet du vil ha som hovedfokus og rett det midterste fokuspunktet mot det,trykk så utløserknappen halvveis ned.Men du fortsatt holder utløserknappen halvveis ned forandrer du på kameraet helt til du har fått bildeutsnittet slik du ønsker deg det,når det er gjort kan du forsette og trykke utløserknappen helt ned og du har da tatt et bilde som du selv kontrollerer hvor fokuset skal være. Du kan øve på dette ved og sette noen flasker/gjenstander etter hverandre på kjøkkenbordet med en viss avstand,på en slik måte at du ser alle flaskene fra der du skal fotografere,sett objektivet til 55mm og hold en halv meter avstand til den første flasken.Se inn i søkeren så at du får det midterste fokuspunktet på den første flasken,trykk så utløseren halvveis ned og flytt/vri kameraet såpass at du får alle flaskene i søkeren før du trykker utløseren videre helt ned.Så kan du gjenta prosessen med de andre flaskene som fokus-mål og selv bestemme hvilken av de som skal være sentralt/blikkfang i bilde "fokusert". Endret 4. desember 2010 av Nautica Lenke til kommentar
cella Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Spennende Skal prøve meg litt frem idag tenkte jeg. kanskje på tide at jeg blir kjent med kameraet skikkelig nå som jeg har hatt det i snart 3 år.. Har jo tatt mye bilder som jeg er fornøyd med selv. Så det er jo ikke sånn at jeg begynner helt på start. Men hvis noen hadde spurt meg for en uke siden hva blender og iso er så tviler jeg på at jeg kunne svart noe fornuftig. Men det er jo ikke så vanskelig når man først setter seg inn i begrepene, det som er vanskelig er jo å kunne bruke det. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Kanskje denne kan være litt til hjelp... http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2 1 Lenke til kommentar
cella Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Kanskje denne kan være litt til hjelp... http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2 Liker sånne sider hvor dem viser forskjellige ting. For da kan man enklere skjønne det Syns jeg da Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Kanskje denne kan være litt til hjelp... http://www.kamerasim.../swe/?page_id=2 Liker sånne sider hvor dem viser forskjellige ting. For da kan man enklere skjønne det Syns jeg da Ser du helt til høyre ved "slutaren" finner du et felt der det står "animera",trykker du der så ser du tiden som lukkeren bruker. Lenke til kommentar
cella Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Uansett om jeg skal bruke auto fokus eller ikke,så er det når jeg skal bilde av feks. rennende vann eller noe med litt bevegelse i jeg ønsker å kunne vite litt mere om forskjellige innstillinger. Men når jeg skal ta portrett bilder, er det da greit å stille inn manuelt eller autofokus? Jeg har tenkt til å prøve meg litt forskjellige portrettbilder. Har tenkt til å teste litt forskjellige lyskilder med og uten blits. Jeg har en sb-900 som jeg har å bruke for øyeblikket. Noen som veit om noen gode linker på en internett side som kan vise litt om blits bruk uten hele studio opplegget? Helst norsk eller svensk.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det enkleste er og rette blitsen opp i taket da får du myke skygger,bare husk at taket burde være lyst,fortrinnsvis hvitt. Du kan gjerne kombinere det med naturlig lys fra et vindu,bare husk at solen ikke må skinne inn. Det enkleste et og fokusere automatisk på øynene ved og bruke et fokus-punk og rekomponere bildet sånn som jeg forklarte tidligere.Bruk gjerne hel manuell innstilling når du bruker blits,sett blender på en f/5.6 og lukker på 1/200 sec.,iso på 200 og ttl/auto på blitsen sett gjerne ned styrken til -1.Hvilken innstillinger du bruker har ikke så mye og si da en blits er relativ kraftig og opplyser det meste,samt at blitsglimtet har en "lukkertid" på 1/2000 sec. der omkring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå