RoyalSheep Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Hvordan kan jeg få vist kun den siste innføringen i databasen (med høyest id)? Og den nest siste hvis noen gidder... På forhånd takk. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Legg inn ORDER BY ID DESC på slutten av spørringen. der ID er navnet på id tabellen. Lenke til kommentar
RoyalSheep Skrevet 1. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2003 Glimrende! Da ser det slik ut: SELECT * FROM mytable ORDER BY myid DESC LIMIT 1 Alt er vel og bra, men hvordan kan jeg vise kun den nest siste innføringen? Lenke til kommentar
Chiclins Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 LIMIT 2, 1 trur jeg første tallet er posten den starter på andre er hvor mange poster som skal leses. hvis du har -1 som andre tallet tror jeg den leser resten av dataene Lenke til kommentar
Neo Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Tror dette er beste måten å vise høyeste på: SELECT max(id) FROM tabell; Lenke til kommentar
RoyalSheep Skrevet 1. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2003 Jeg prøvde LIMIT 2, 1 men da vises id=2 og ikke den nest siste. Jeg prøver å få til en oversikt over deler av de 5 siste innføringene i databasen som skal vises i index'en. Noen gode forslag? Lenke til kommentar
Neo Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Jeg prøvde LIMIT 2, 1 men da vises id=2 og ikke den nest siste. Jeg prøver å få til en oversikt over deler av de 5 siste innføringene i databasen som skal vises i index'en. Noen gode forslag? Hva med LIMIT 1, 2? Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Jeg prøvde LIMIT 2, 1 men da vises id=2 og ikke den nest siste. Jeg prøver å få til en oversikt over deler av de 5 siste innføringene i databasen som skal vises i index'en. Noen gode forslag? Mulig jeg har oversett noe her, men hvis du skal ha tak i de 5 siste innføringene.. kan du ikke bare hente alle 5 på en gang? SELECT * FROM mytable ORDER BY myid DESC LIMIT 5 Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Dette gir vel nest siste? SELECT max(id)-1 FROM tabell; Lenke til kommentar
Neo Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Dette gir vel nest siste? SELECT max(id)-1 FROM tabell; Nei. Det gir den største minus en. Den nest siste kan jo godt tenkes å være 2 mindre en den siste. Det er jo mulig at det nest siste tallet er blitt slettet. Lenke til kommentar
RoyalSheep Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Zorac, tror du er inne på noe der ja. Det skal jeg prøve. Takker Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 SELECT [STRAIGHT_JOIN] [SQL_SMALL_RESULT] [SQL_BIG_RESULT] [SQL_BUFFER_RESULT] [SQL_CACHE | SQL_NO_CACHE] [SQL_CALC_FOUND_ROWS] [HIGH_PRIORITY] [DISTINCT | DISTINCTROW | ALL] select_expression,... [INTO {OUTFILE | DUMPFILE} 'file_name' export_options] [FROM table_references [WHERE where_definition] [GROUP BY {unsigned_integer | col_name | formula} [ASC | DESC], ... [WITH ROLLUP]] [HAVING where_definition] [ORDER BY {unsigned_integer | col_name | formula} [ASC | DESC] ,...] [b][LIMIT [offset,] rows | rows OFFSET offset][/b] [PROCEDURE procedure_name(argument_list)] [FOR UPDATE | LOCK IN SHARE MODE]] SELECT * FROM mytable ORDER BY myid DESC LIMIT 1,1 burde gi nest siste oppføring Lenke til kommentar
RoyalSheep Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 diskvask, det var nøyaktig det jeg trengte! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå