Republic3D Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Jeg har en 1997 BMW E39 520i Touring. For et par dager siden ville ikke bilen starte, og jeg hørte bare klikkelyder ifra dashbordet, noe som tyder på at det er for lite strøm på batteriet. Jeg byttet batteriet i fjor på verksted i forbindelse med noen andre ting som ble byttet. Det er et visstnok et godt kvalitetsbatteri. Det er ikke så rart at det blir utladet da det har vært ekstremt kaldt med -20 grader, og jeg kjører kun to-tre ganger i uken, og da veldig korte turer. På BMW E39 sitter batteriet på høyre side i bagasjerommet. Det er en av tingene BMW gjør for å oppnå 50-50 vektfordeling foran og bak. Derfor er det et ladepunkt (+) oppe på selve motoren, og man skal feste negativ (-) i metallet på bilen for å jorde. Jeg prøvde å starte bilen med startkabler, men den tok ikke noe strøm. Ingenting skjedde. Så koblet jeg til motorvarmeledningen som visstnok er koblet slik at den skal lade batteriet også. Jeg lot den stå i 24 timer, men fortsatt ingen respons. Deretter prøvde jeg å koble til en skikkelig batterilader på ladepunktene foran, men det hjalp heller ikke. I dag fikk jeg opp bakluken (som har vært frosset fast), og prøvde å starte bilen der ved å koble til startkabler fra en annen bil. Samme resultat. Ingenting skjer. Jeg mener jeg har prøvd det meste nå, så jeg skjønner bare ikke hva som er galt. Hjelp? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Høres ut som "innslaget" eller starterreléet ikke slår inn. Usikker på hva det er på akkurat den bilen. Sjekket sikringsboksen? Endret 3. desember 2010 av sedsberg Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Et godt forslag, men jeg tror alle sikringene er i orden. Hvis det var starterréleet så hadde vel bilen fremdeles fått skikkelig "juice" når jeg koblet batteriet til batteriet i den andre bilen? Min bil var fortsatt skikkelig død.. veldig treg låsesystem, lysene fremme gløder bare så vidt osv... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Hvis innslaget eller reléet er gåent så vil du enten ikke høre en dritt eller høre en svak klikkelyd idét du prøver å starte. Du vil ikke se forskjell i lys etc. Hvis batteriet er flatt vil det, som du sier, gå sterkt utover alt annet elektrisk. Den vil da ikke klare å slå inn starteren engang. Men den burde starte med hjelp fra et ekstra batteri. Et multimeter hadde vært til hjelp. Da kunne du målt spenninga før, under og etter startforsøk. Med og uten hjelpebatteri. Edit: Evt. koble vekk det gamle batteriet fllstendig og bare bruke et batteri du vet funker. Når/hvis du da får startet så må du umiddelbart få målt ladespenninga! Den skal være rundt 13,8-14,4. måler du under 12,8V så vil batteriet tappe seg ganske fort. Edit2: Kobler du startkabler/batteri rett på det utladede batteriet så vil det andre batteriet prøve å gi masse strøm til det utlada batteriet og prøve å gi masse strøm til starteren. Endret 3. desember 2010 av sedsberg Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Ah okay.. takk for utfyllende svar. Jeg ble litt klokere.. men jeg vet fremdeles ikke helt hva jeg skal gjøre. Kan prøve å få tak i et multimeter å sjekke spenningen. Det er surt å legge ut for et nytt batteri for å få det ladet opp når jeg kjøpte nytt for et år siden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Dette er hva jeg ville gjort: 1 - Koblet fra batteri, ladet det (ca. 20t). 2 - Koblet til og sjekka spenninga. 3 - Prøvd å starte mens jeg sjekker spenninga. Har du da ikke spenningfall mens du prøver å starte så er det nok noe annet galt. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Høres ut som batteriet ditt har vært fryst og det er det sikkert fortsatt hvis du måtte meisle opp bakluka.. Da pleier det oppføre seg rart Koble batteriet helt vekk og prøv på nytt med startkabler, booster e.l rett på polskoene. Bare sørg for og få det batteriet helt ut av kretsen. Har prøvd et par ganger før og "friske" opp et fryst batteri ved og lade opp og tømme det helt gjentatte ganger. Alt ifra ufin sjokk lading til vedlikeholdslading i ukesvis med utbytting av batterisyre og i det hele tatt. Det blir aldri like bra igjen. Punktum. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Går ikke starteren rundt i det hele tatt? Startbatterier tåler ikke å bli tappet langt ned uten å ta skade. Blir det tappet langt ned skiller det ut vann som fryser, og for å få ladet det opp igjen da må du få tint det og ha en lader med en slik funksjon som får vekket det til liv igjen. Men som Mekker'n sier, har det først blitt tappet langt ned (under 50% er det vel) så blir nok batteriet aldri helt bra igjen. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Går ikke starteren rundt i det hele tatt? Startbatterier tåler ikke å bli tappet langt ned uten å ta skade. Blir det tappet langt ned skiller det ut vann som fryser, og for å få ladet det opp igjen da må du få tint det og ha en lader med en slik funksjon som får vekket det til liv igjen. Men som Mekker'n sier, har det først blitt tappet langt ned (under 50% er det vel) så blir nok batteriet aldri helt bra igjen. Okay, så hvis batteriet har fryst såpass så er det enkleste å skaffe et helt nytt batteri? Hvorfor skulle batteriet bli tappet ned? Jeg trodde ikke bilbatteri frøs såpass ved -20C til -25C.. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Høres ut som batteriet ditt har vært fryst og det er det sikkert fortsatt hvis du måtte meisle opp bakluka.. Da pleier det oppføre seg rart Koble batteriet helt vekk og prøv på nytt med startkabler, booster e.l rett på polskoene. Bare sørg for og få det batteriet helt ut av kretsen. Har prøvd et par ganger før og "friske" opp et fryst batteri ved og lade opp og tømme det helt gjentatte ganger. Alt ifra ufin sjokk lading til vedlikeholdslading i ukesvis med utbytting av batterisyre og i det hele tatt. Det blir aldri like bra igjen. Punktum. Tenker du på polpunktene på bilen etter at batteriet et fjernet, eller på selve batteriet? Det høres ut som veldig mye jobb å holde på i ukesvis med å fikse et batteri som aldri kommer til å bli like bra igjen. Veldig surt å kjøpe nytt siden jeg kjøpte nytt til 1650 kr eller noe i fjor.. grrr Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Okay, så hvis batteriet har fryst såpass så er det enkleste å skaffe et helt nytt batteri? Hvorfor skulle batteriet bli tappet ned? Jeg trodde ikke bilbatteri frøs såpass ved -20C til -25C.. Batterisyre fryser ikke ved -25C. Men når et batteri er utladet er det ikke særlig med syre igjen. Da er det mest saltvann. Og det fryser ved langt høyere temperaturer. I tillegg til at saltvann ødelegger blyplatene. Lader du opp batteriet så kan du få testet om du må bytte det. Hvis du vet hvordan man tester det vel og merke. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Okay, så hvis batteriet har fryst såpass så er det enkleste å skaffe et helt nytt batteri? Hvorfor skulle batteriet bli tappet ned? Jeg trodde ikke bilbatteri frøs såpass ved -20C til -25C.. Batterisyre fryser ikke ved -25C. Men når et batteri er utladet er det ikke særlig med syre igjen. Da er det mest saltvann. Og det fryser ved langt høyere temperaturer. I tillegg til at saltvann ødelegger blyplatene. Lader du opp batteriet så kan du få testet om du må bytte det. Hvis du vet hvordan man tester det vel og merke. Jeg har ikke så mye peilig på det biltekniske, men det funker vel å bruke et multimeter for å teste spenningen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Du må måle spenninga under hard belastning. Verksteder har ofte et eget instrument for å sjekke slikt. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Tenkte jeg bare skulle gi en liten oppdatering. Da det ville være direkte ulønnsomt å få bilen på et verksted for å sjekke ting og tang, og siden de fleste her mener batteriet ville aldri bli like bra igjen... så kjøpte jeg like så godt et nytt batteri og innstallerte det. Det var rimelig digert.. fikk så vidt plass der det skulle. Men nå er det bare tut og kjør Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Gratulerer med nytt batteri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå