Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Brent stikkontakt - Årsak? har bilder.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en stikkontakt som har brent, det er den ene fasen, legger til noen bilder så vi kan prøve og trekke ut noen konklusjoner.

Støpselet har aldri vært trukket ut som jeg vet om, og det går til en oppvaskmaskin. Det begynte og lukte når maskinen var nesten ferdig med og vaske.

Konklusjon: kan det være at støpselet satt løst, slik at det har blitt dårlig kontaktflate og dermed blitt varmkang i kontakten?

eller kan det være en feil med oppvaskmaskinen?

post-149585-0-46689600-1291411357_thumb.jpg

post-149585-0-49546600-1291411382_thumb.jpg

post-149585-0-77632700-1291411405_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helstøpt støpsel kan være skummelt. Har flere flere ganger vert borti at det har vert dårlig kontakt inni dem. Her har det mest sannsynelig vert dårlig kontakt inni støpselet. Også har det oppstått varme.. 

Jeg liker og anbefaler å bytte ut helstøpte støpsel med et støpsel med skrutilkoblinger på høyt belastete apparater :)

Her børe du ringe elektriker for og få byttet stikkontakten. Også må du få klipper av støpselet ett stykke inn på ledninga,  for å sette på et nytt et. (Og bytte støpsel har du lov og gjøre selv) 

Vil også anbefale vanlige folk og sjekke støpselene på apparatene sine fra tid til annen. Legg en hånd på for og kjenne om de er varm. Er de varm, så kan man vurdere og bytte støpslet.

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar

Jeg støtter Lakshore.

Dette er uten tvil (i min mening) dårlig kontakt i støpselet (mellom lederen og stiften).

Som du ser så er det vesentlig større varmeutvikling på støpselet (ved roten av stiften) enn noe annet sted.

Løsning:

Få tak i en prefabrikert kabel (helst 2,5¤) av god kvalitet og bytt hele ledningen. (Skal såklart gjøres av faglært).

For egen uberholdning kan du etterpå skjære opp den gamle og se på overgangen mellom lederen og stiften. (Bilder:)

Lenke til kommentar

Det som ofte skjer er at man drar i ledningen, og så ryker det noen kordeller. Da blir lederen for tynn i forhold til størmmen den fører, og da blir det varmt.

Av ren nysgjerrighet, er dette et vanlig problem? Jeg ser selvsagt poenget ditt med for tynn leder i forhold til strømmen, men visste ikke at dette kunne være et vanlig problem. Trådstarter har vel brukt denne til en oppvaskmaskin, da er det vel ikke så normalt å trekke ut støpselet.

Lenke til kommentar

@Quote:

Om ikke vanlig så skjer det at dårlig kvalitet på tilkoblingen i støpselet (presset på endehylsen og presset mellom stiften og endehylsen) er for dårlig.

Dette sees som regel på apparater med høy belastning og som brukes ofte.

Den varierende belastningen forårsaker varmgang i den svake tilkoblingen og ytterligere varmgang etterhvert som materialet har rom for å endre størrelse i takt med temperaturen.

Gode eksempler er vaskemaskiner, kaffetraktere varmtvannsberedere etc.

Lenke til kommentar

Kommentaren min var nok ikke relevant her, nei. Hvor vanlig det er skal jeg ikke være for sikker på, normalt bør strekk opptas av plasten. Men hvis ledningen er kuttet for kort kan det bli belastning rett på kobberet.

Kaffetraktere er vel spesiellt utsatt for dette, siden det anbefales at man trekker ut ledningen til disse.

Den varierende belastningen forårsaker varmgang i den svake tilkoblingen og ytterligere varmgang etterhvert som materialet har rom for å endre størrelse i takt med temperaturen.

Løse skruer i stikkontakten er jo et kjent problem, har sett mange svarte svimerker i gamle hus.

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke dette ser ut som "ferdigstøpt plugg" problematikken. Da pleier problemet å være mer synlig på baksiden av pluggen.

I dette tilfellet ser det ut som om at det er kombinasjonen av en gammel stikkontakt (som kanskje har stått i et fuktig miljø i tillegg) og relativt høy induktiv belastning som slåes av og på opptil flere ganger per bruk.

Dette er bla. grunnen til at det i NEK 400: 2010 har kommet krav til fast tilkobling av bereder med en effekt på 2000 W eller høyere, det samme burde kanskje vært vurdert for andre store belastninger også?

Konklusjon:

Få byttet Stikkontakten og pluggen på vaskemaskinen.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

her er det mye som kan ha skjedd, mest trolig en overbelastning om du har hatt i en 3kw varmeovn eller lignende. oppstår veldig mange ganger løs koblinger i de hele pluggene, anbefaler deg og gå til din lokale elektriker, så bytter de sikkert ut til deg.

Ellers så burde man vurdere i hva man setter i en strømforgreiner.

en strømforgreiner har 1.5 kvadrats kabel. Det vil si at denne kabelen IKKE skal belastet mer enn 2300w (2.3kw)

Plugg derfor ovner på mer enn 2kw (2000w) direkte i stikkontakten. Dette er fordi kabelen i strømforgreineren er for liten i forhold til sikringen. sikringen på din stikkontakt i veggen er som oftest en 16A kurs, da vil denne stikkontakten tåle en belastning på omlag 3600w (3.6kw).

Dette er årsaken til altfor mange branner i norge!

Lenke til kommentar

@ Dammeruden:

Ferdigstøpte kabler er dog dimensjonerte for å tåle belastningen utstyret den brukes på (som oftest med god margin).

Dette har jeg sett uttallige ganger, men som oftest i kjøteledninger og padder. For min del så klipper jeg sundt kabel(rett i bosset) og skifter den ut med ny.

Skift stikk og støpsel som de nevner over. Se til at ustyr blir montert forsvarlig.

Bruk endehylser på ledere.

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...