Gå til innhold

Å uttale seg om en Gud du ikke kan stort om?

Anbefalte innlegg

Ja?

Siden du ikke klarer å komme med noen motargumtentasjon så må det tydeligvis være gode argumenter jeg kom med også...

Og argumentene dine FOR en gud er....? Du har sett ham i fantasien din?

Tror hverken du har lest trådtittelen, vet hva den handler om eller tok poenget mitt. For nte gang, så er ikke dette nok en tråd hvor vi skal bevise eller motbevise om gud finnes.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja?

Siden du ikke klarer å komme med noen motargumtentasjon så må det tydeligvis være gode argumenter jeg kom med også...

Og argumentene dine FOR en gud er....? Du har sett ham i fantasien din?

Tror hverken du har lest trådtittelen, vet hva den handler om eller tok poenget mitt. For nte gang, så er ikke dette nok en tråd hvor vi skal bevise eller motbevise om gud finnes.

Gud er ond!

Han lot mange uskyldige dø i flommen!

Dette vet jeg for det står i bibelen!

Gud er ikke særlig smart. Han lot mange uskyldige dø i flommen selv om han visste at det ikke ville hjelpe.

Dette vet jeg for det står i bibelen!

Lenke til kommentar

Nå skyter du deg selv litt i foten. Hvordan vet du at han visste at det ikke ville hjelpe?

Hvordan vet du de var uskyldige? Det er lett å finne feil hos andre, men hvor mange liv har du drept selv?

Ka f... mener du?

Hvor mange liv jeg har drept? INGEN!

Gud er allmektig...altså visste han at det ikke ville hjelpe.

Små barn var vel uskyldige?

Han er ond og dum.

Det vet jeg for det sier bibelen!

Endret av Tobben70
Lenke til kommentar

Ok, så du er vegetarianer altså? Og tråkker aldri på edderkopper? Eller tells ikke de ettersom du har fått for deg at du er så mye mer verdt?

Det står ikke et sted i den hebraiske grunnteksten at Gud er allmektig. Tvert imot kan man lese at han er ganske så menneskelig.

Alt etter hvor god selvinnsikt, er du vel per din definisjon ond og dum selv også da.

Lenke til kommentar

Ok, så du er vegetarianer altså? Og tråkker aldri på edderkopper? Eller tells ikke de ettersom du har fått for deg at du er så mye mer verdt?

Det står ikke et sted i den hebraiske grunnteksten at Gud er allmektig. Tvert imot kan man lese at han er ganske så menneskelig.

Alt etter hvor god selvinnsikt, er du vel per din definisjon ond og dum selv også da.

Jeg er helt klart ond og dum!

Men så har jeg ikke skapt hele universet og blir tilbedt av millioner av mennesker. Jeg skal heller ikke dømme alle mennesker til helvete eller himmelen for evigheten da.

Vil jo tro at vi skal kunne forvente litt mer av gud enn meg?

Når det gjelder allvitende skal jeg ikke si at bibelen sier at han er det. Men de fleste kristne jeg snakker med påstår det.

Vet han ingenting om fremtiden? I så fall hvor mye?

Lenke til kommentar

Nå skyter du deg selv litt i foten. Hvordan vet du at han visste at det ikke ville hjelpe?

Hvordan vet du de var uskyldige? Det er lett å finne feil hos andre, men hvor mange liv har du drept selv?

Vi må ta utgangspunkt i at ethvert menneske er uskyldig før det motsatte er bevist. Og når samme person stiller som lovsetter, lovholder og bøddel, så vil jeg ikke si at drap av mange folk er god. Så før det legimeres, er det en ond handling.

Eller kan vi kalle Hitler god? Siden vi ikke vet at de var uskyldige? Hva skiller Gud og Hitler i denne saken?

Jeg sammenligner ikke de to og sidestiller de, jeg spør om handlingene er på papiret så forskjellige sett fra et relativt objektivt ståsted.

Sidestiller du mennesker med dyr? Ville det være mer umoralsk å spise menneskebiff enn en oksebiff?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sidestiller du mennesker med dyr? Ville det være mer umoralsk å spise menneskebiff enn en oksebiff?
Fra vårt ståsted, så ja. Vår egen moral er det oss selv som har funnet opp. Moral er som du vet veldig relativ fra tid og sted. Det som er moralsk riktig et sted, kan være moralsk forkastelig for en annen. Det at det ikke er noen moralske ankepunkter av å ta livet av hver eneste gris og okse som blir født, drive dyretesting osv, er noe vi tar for en selvfølge. Objektivt sett trenger det ikke værre å ta livet av et menneske enn å ta livet av millarder av dyr. Det er bare at mennesker alltid har likt å opphøye seg selv som noe bedre og mer verdt. Idéen om at mennesker er mer verdt enn dyr, kommer ikke fra Bibelen, men fra menneskers ego.
Lenke til kommentar

Fra vårt ståsted, så ja. Vår egen moral er det oss selv som har funnet opp. Moral er som du vet veldig relativ fra tid og sted. Det som er moralsk riktig et sted, kan være moralsk forkastelig for en annen. Det at det ikke er noen moralske ankepunkter av å ta livet av hver eneste gris og okse som blir født, drive dyretesting osv, er noe vi tar for en selvfølge. Objektivt sett trenger det ikke værre å ta livet av et menneske enn å ta livet av millarder av dyr. Det er bare at mennesker alltid har likt å opphøye seg selv som noe bedre og mer verdt. Idéen om at mennesker er mer verdt enn dyr, kommer ikke fra Bibelen, men fra menneskers ego.

Ah, så den kristne moral kommer fra mennesker uavhengig av Guds innflytelse. Takk.

Det betyr jo da at bibelen/kristendommen/Gud ikke har hatt noen påvirkning av vår oppførsel. Så hvorfor tro?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Kristendommens moral og menneskesyn kommer fra Bibelen. Vår moral og menneskesyn er relativt uavhengig av Bibelens.

Så en kan altså ikke takke et menneskets moral pga dets religion? Da skjønner jeg ikke hvorfor en diskuterer kristendommens moral på noe vis, dersom det aldri påvirker en persons moral.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Kristendommens moral og menneskesyn kommer fra Bibelen. Vår moral og menneskesyn er relativt uavhengig av Bibelens.

Så en kan altså ikke takke et menneskets moral pga dets religion? Da skjønner jeg ikke hvorfor en diskuterer kristendommens moral på noe vis, dersom det aldri påvirker en persons moral.

Kristne vil nok streve etter å leve etter Bibelens moral, men ikke andre.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med dere, men jeg forsøker alltid å gjøre det veldig klart hvilken gud jeg diskuterer - om det så er "den bibelske Gud", eller hvilken tolkning av den, om det er noens personlige gud som de har valgt å kalle Gud, om det er Allah, Ba'al eller hva det er.

Lenke til kommentar

lol..? Å ja, det var du som nektet å fortelle om din religiøse overbevisning.

Skal du bare komme med spydigheter, trenger du ikke snakke til meg mer.

Det er dine ord.

Dine i klartekst*

Er du retartert?

Er liksom ikke dette stedet i forumet hvor trollene kan ha det gøy? :ermm:

Minner deg om denne tråden du nok ikke har lest: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=826215

Lenke til kommentar

Kristne vil nok streve etter å leve etter Bibelens moral, men ikke andre.

Men du sa at disse menneskers moral er relativt uavhengig av bibelen. Det betyr jo at det primært ikke har bibelen som hovedutgangspunkt. Hvorfor tillegge en bok mer ære enn mennesket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...