Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg skylder ikke 5 øre, men kreditor gir seg ikke


Anne-Panne

Anbefalte innlegg

Jeg inngikk avtale med en nettbutikk om å selge varer for dem via "egne" sider som ble opprettet for meg. Jeg kunne ikke ha vært helt i vater da jeg gjorde dette, men det er for sent å angre. Det funket iallfall svært dårlig på alle måter å samarbeide med noen unger på andre siden av landet og som jeg aldri engang traff, så etter ikke veldig lenge sa jeg opp avtalen. Greia er at de påstår jeg skylder dem penger enda 1 1/2 år etter, og inkassobyrået sender meg stadige krav, enda jeg naturligvis har levert begrunnede innsigelser gang etter gang, og sendt dem utførlig regnestykke som bevis på at kreditor har fått sitt. Det virker som de ikke engang ser på det jeg sender, jeg mottar aldri noen respons annet enn nye inkassokrav. Nå truer de med tvangsinndrivelse. Jeg har f ikke sett makan. Hva gjør man i slike tilfeller? Det er jo som å slå hodet i veggen. Jeg kan jo ikke bare gå med på dette. Jeg hadde med meg en person som objektivt regnet på dette sammen med meg, så jeg er 100 % sikker på at jeg ikke skylder dem noe som helst, vi fant faktisk ut at jeg heller hadde betalt noen kroner for mye. Det disse personene har sendt meg som "oversikt" er som et lappekaos, de greier ikke engang å sette opp tallene oversiktlig, enda det dreier seg faktisk ikke om større regnskap enn en A4-side.

Håper en eller annen kan gi meg noen tips. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg inngikk avtale med en nettbutikk om å selge varer for dem via "egne" sider som ble opprettet for meg. Jeg kunne ikke ha vært helt i vater da jeg gjorde dette, men det er for sent å angre. Det funket iallfall svært dårlig på alle måter å samarbeide med noen unger på andre siden av landet og som jeg aldri engang traff, så etter ikke veldig lenge sa jeg opp avtalen. Greia er at de påstår jeg skylder dem penger enda 1 1/2 år etter, og inkassobyrået sender meg stadige krav, enda jeg naturligvis har levert begrunnede innsigelser gang etter gang, og sendt dem utførlig regnestykke som bevis på at kreditor har fått sitt. Det virker som de ikke engang ser på det jeg sender, jeg mottar aldri noen respons annet enn nye inkassokrav. Nå truer de med tvangsinndrivelse. Jeg har f ikke sett makan. Hva gjør man i slike tilfeller? Det er jo som å slå hodet i veggen. Jeg kan jo ikke bare gå med på dette. Jeg hadde med meg en person som objektivt regnet på dette sammen med meg, så jeg er 100 % sikker på at jeg ikke skylder dem noe som helst, vi fant faktisk ut at jeg heller hadde betalt noen kroner for mye. Det disse personene har sendt meg som "oversikt" er som et lappekaos, de greier ikke engang å sette opp tallene oversiktlig, enda det dreier seg faktisk ikke om større regnskap enn en A4-side.

Håper en eller annen kan gi meg noen tips. På forhånd takk.

 

Her er malen til en bestridelse av inkassokrav. Fyll ut og send: http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/12/klageview

Lenke til kommentar

Om det er det samme kravet gang på gang så tar du skriftlig kontakt med inkassoselskapet og bestrider kravet. Send brevet rekommandert. Da har ikke inkassoselskapet lov til å gå videre med saken før striden er løst.

 

Jeg har sendt innsigelse hver eneste gang... Det er helt surrealistisk.

 

(Jeg har riktig nok sendt per mail, jeg mener dette iflg. loven er godt nok nå for tiden. Sendt til oppgitt mailadresse, og ingen feilmeldinger..)

Lenke til kommentar

Ulempen med e-post er at e-posten kan bli fanget opp av spamfiltre og da aldri kommer frem til mottaker. Ved bruk av e-post så be om å få bekreftet mottaket. De aller fleste seriøse inkassoselskaper bruker et system hvor slike henvendelser mottas i og gis et referansenummer. Her vil du ofte få en e-post tilbake som bekrefter at de har mottatt e-posten din. Om du ikke får dette så ville eg tatt en telefon og fått det bekreftet at e-posten din er mottatt, lest og koblet mot saken.

 

E-post er som postkort. Ingen garanti for at de faktisk kommer frem. Selv ikke i 2010.

 

Med rekommandert brev så vil du få opp sporing og dermed vet du om mottaker har mottatt brevet eller ikke.

Lenke til kommentar

Ulempen med e-post er at e-posten kan bli fanget opp av spamfiltre og da aldri kommer frem til mottaker. Ved bruk av e-post så be om å få bekreftet mottaket. De aller fleste seriøse inkassoselskaper bruker et system hvor slike henvendelser mottas i og gis et referansenummer. Her vil du ofte få en e-post tilbake som bekrefter at de har mottatt e-posten din. Om du ikke får dette så ville eg tatt en telefon og fått det bekreftet at e-posten din er mottatt, lest og koblet mot saken.

 

E-post er som postkort. Ingen garanti for at de faktisk kommer frem. Selv ikke i 2010.

 

Med rekommandert brev så vil du få opp sporing og dermed vet du om mottaker har mottatt brevet eller ikke.

 

Du har rett i det. Men jeg har iallfall bevis på at det er sendt. Jeg har ikke hørt noe om at det er enkelt å forfalske epost på tilstrekkelig god måte, har du? Det må jo være inkassofyrens ansvar å påse at seriøs mail ikke havner i feil mappe.

Jeg skulle kanskje se litt nærmere på akkurat dette. Men jeg tror ikke det er slik. Jeg tror kreditor har meg fullstendig i vrangen og at både han og inkassotypen er fullstendig kokkeliko.:( Jeg har tidvis vært ganske kvalm pga. at de har gjort feil som f.eks. sende oversikter over forskjellige returer, men brukt samme dato på dem, og en del andre ting, dette som bevis på hva jeg skylder. Som jeg skrev i første innlegg, det har vært bare et uforståelig lappekaos, jeg tror enhver regnskapsfører skulle ha trukket godt på smilebåndet.

Lenke til kommentar

Dette med e-post er en umulig ting. Det er for mange ledd involvert til å garantere levering/mottak av e-post. Selv om du kan bevise at du har sendt en e-post den 29.01.2009 kl 16:44 så er det ikke et bevis for at e-posten ble levert til mottakerens e-postserver. Det kan ha vært at din e-postleverandør hadde problemer i det tidsrommet og som en konsekvens ble ikke e-posten levert og du ble ikke gjort oppmerksom på at den ikke ble levert. Osv. I tillegg er det ufattelig enkelt å forfalske både at du har sendt en e-post og ikke minst forfalske e-poster(avsenderadresser, tidspunkter) og mottak av disse. Det er, sett i fra påliteligheten og sikkerheten til e-post, utrolig at den er blitt så populær.

 

Selvfølgelig, man kan jo påstå at mottaker burde slå av alle sikkerhetsløsninger og på den måten sikre seg at spamfiltre ikke lager trøbbel, men da vil også antall mottatte e-poster bli skyhøyt og 97% av disse e-postene vil være spam. Da må de bruke lenger tid for å filtrere ut useriøs e-post med seriøs e-post og dermed går saksbehandlingstiden opp, eller så kan de ansette flere folk og dermed få høyere lønnskostnader(som igjen får konsekvenser andre steder).

 

Uansett, dette blir rimelig offtopic. Poenget mitt er at e-post er ingen sikker måte å sende såpass viktig informasjon på. Sender du pr e-post så be om bekreftelse på at den er mottatt. Mottar du ikke dette så ringer du og får de til å bekrefte mottak(noter ned navn og tidspunkt for senere referanse). Evnt kan du sende rekommandert.

 

Det er jo ikke utenkelig at du har med et useriøst inkassoselskap å gjøre. Om de ikke tar dine henvendelser seriøst/til etterretning så er jo et alternativ å klage de inn til inkassoklagenemda. Hvilket selskap er det snakk om?

Lenke til kommentar

Dette med e-post er en umulig ting. Det er for mange ledd involvert til å garantere levering/mottak av e-post. Selv om du kan bevise at du har sendt en e-post den 29.01.2009 kl 16:44 så er det ikke et bevis for at e-posten ble levert til mottakerens e-postserver. Det kan ha vært at din e-postleverandør hadde problemer i det tidsrommet og som en konsekvens ble ikke e-posten levert og du ble ikke gjort oppmerksom på at den ikke ble levert. Osv. I tillegg er det ufattelig enkelt å forfalske både at du har sendt en e-post og ikke minst forfalske e-poster(avsenderadresser, tidspunkter) og mottak av disse. Det er, sett i fra påliteligheten og sikkerheten til e-post, utrolig at den er blitt så populær.

 

Selvfølgelig, man kan jo påstå at mottaker burde slå av alle sikkerhetsløsninger og på den måten sikre seg at spamfiltre ikke lager trøbbel, men da vil også antall mottatte e-poster bli skyhøyt og 97% av disse e-postene vil være spam. Da må de bruke lenger tid for å filtrere ut useriøs e-post med seriøs e-post og dermed går saksbehandlingstiden opp, eller så kan de ansette flere folk og dermed få høyere lønnskostnader(som igjen får konsekvenser andre steder).

 

Uansett, dette blir rimelig offtopic. Poenget mitt er at e-post er ingen sikker måte å sende såpass viktig informasjon på. Sender du pr e-post så be om bekreftelse på at den er mottatt. Mottar du ikke dette så ringer du og får de til å bekrefte mottak(noter ned navn og tidspunkt for senere referanse). Evnt kan du sende rekommandert.

 

Det er jo ikke utenkelig at du har med et useriøst inkassoselskap å gjøre. Om de ikke tar dine henvendelser seriøst/til etterretning så er jo et alternativ å klage de inn til inkassoklagenemda. Hvilket selskap er det snakk om?

 

 

Oi. Dette ble epost-flokete. Da får jeg vel iallfall påberope meg å ha handlet i god tro?:) De får vel bare analysere eposten for å se om jeg har forfalsket den i ettertid..

Jeg kan ikke bruke nemda heller, siden jeg jo opererte som selvst. næringsdrivende. Alt er litt enklere som forbruker. Denne teite saken har greid å gi meg vegring mot å begynne med noe igjen på egen hånd.

Vet ikke helt om jeg vil si hvem det dreier seg om. Men navnet slutter på ...bureauet. ;-)

Lenke til kommentar

Ut i fra hva eg klarer å søke opp her så virker de relativt useriøse, uten å si det 100% sikkert.

 

Eg finner to selskaper, et AS og et ANS. Styret og eiere går igjen i begge to. Overskuddet er marginalt. På nettsiden(som er for begge to ser det ut til) er det et skjema hvor kreditor kan fylle ut minimal saksinformasjon og sende denne inn elektronisk. Ikke akkurat betryggende saksbehandling mener eg.

Lenke til kommentar

Ut i fra hva eg klarer å søke opp her så virker de relativt useriøse, uten å si det 100% sikkert.

 

Eg finner to selskaper, et AS og et ANS. Styret og eiere går igjen i begge to. Overskuddet er marginalt. På nettsiden(som er for begge to ser det ut til) er det et skjema hvor kreditor kan fylle ut minimal saksinformasjon og sende denne inn elektronisk. Ikke akkurat betryggende saksbehandling mener eg.

 

Jaså?? Nei, det er jo nesten komisk. Dette har jeg ikke sett. Har hatt nok med å produsere adrenalin..

Tusen takk for alle svar. Du har gitt meg noen ideer. Kommer du på noe annet lurt, så håper jeg du gir beskjed. Nå tar jeg kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg inngikk avtale med en nettbutikk om å selge varer for dem via "egne" sider som ble opprettet for meg. Jeg kunne ikke ha vært helt i vater da jeg gjorde dette, men det er for sent å angre. Det funket iallfall svært dårlig på alle måter å samarbeide med noen unger på andre siden av landet og som jeg aldri engang traff, så etter ikke veldig lenge sa jeg opp avtalen. Greia er at de påstår jeg skylder dem penger enda 1 1/2 år etter, og inkassobyrået sender meg stadige krav, enda jeg naturligvis har levert begrunnede innsigelser gang etter gang, og sendt dem utførlig regnestykke som bevis på at kreditor har fått sitt. Det virker som de ikke engang ser på det jeg sender, jeg mottar aldri noen respons annet enn nye inkassokrav. Nå truer de med tvangsinndrivelse. Jeg har f ikke sett makan. Hva gjør man i slike tilfeller? Det er jo som å slå hodet i veggen. Jeg kan jo ikke bare gå med på dette. Jeg hadde med meg en person som objektivt regnet på dette sammen med meg, så jeg er 100 % sikker på at jeg ikke skylder dem noe som helst, vi fant faktisk ut at jeg heller hadde betalt noen kroner for mye. Det disse personene har sendt meg som "oversikt" er som et lappekaos, de greier ikke engang å sette opp tallene oversiktlig, enda det dreier seg faktisk ikke om større regnskap enn en A4-side.

Håper en eller annen kan gi meg noen tips. På forhånd takk.

 

 

Hei, har lest gjennom diskusjonen her. Det er ikke noe formkrav til innsigelser fremsatt etter inkassloven § 17 annet ledd.Så dette med e-post bør være uproblematisk.

 

Har inkassoselskapet besvart dine innsigelser eller sender de kun ut et nytt krav uten å ta stilling til din påstand?

 

Kan man spørre hvor mye det omstridte beløpet er på?

Lenke til kommentar

Hei, har lest gjennom diskusjonen her. Det er ikke noe formkrav til innsigelser fremsatt etter inkassloven § 17 annet ledd.Så dette med e-post bør være uproblematisk.

 

Har inkassoselskapet besvart dine innsigelser eller sender de kun ut et nytt krav uten å ta stilling til din påstand?

 

Kan man spørre hvor mye det omstridte beløpet er på?

 

De har ikke svart med et ord. Det er ikke snakk om veldig mye penger, men beløpet har jo økt samtidig med kravene fra inkassobyrået, hvilket jo også er på siden av loven etter en innsigelse. Det spiller for øvrig ingen rolle, de får ikke 50 øre mer av meg frivillig, da får heller namsmannen komme.. Jeg har ikke så mye som en liten betalingsanmerkning fra tidligere, jeg har en helt vanlig jobb og og ikke spes store lån, ett eller annet sted på veien skulle man jo tro at det går opp et lys for en av de involverte. Jeg innbiller meg at man jo sjekkes i sømmene i slike saker, men nå er de jo disse folkene uberegnelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...