Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket bilbatteri er best?

CFM

Anbefalte innlegg

I kveld orket ikke starteren å svive rundt mer enn et par runder så da er det vel på tide med et nytt bilbatteri tenker jeg. :hrm:

Men hvilket merke vil dere anbefale? Jeg er ikke på jakt etter noe billig greier ettersom det er veldig viktig at batteriet fungerer som det skal. Jeg er villig til å betale opp imot 2000kr for et kvalitetsbatteri.

Selv har jeg god erfaring med Varta og Sønnak. Men er det andre merker som er verdt å kikke på?

Burde jeg sett litt på gelebatterier også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var selv i samme situasjon tidligere i uka, og etter å ha lest litt tester endte jeg opp med et Varta Silver Dynamic E38, en av storebrødrene til D21 som vant den ene testen linket til nedenfor. 1545,- var vel prisen Torshov skulle ha for dette, selv fikk jeg det til snaut 250,- mindre med litt studentrabatt et annet sted. Hvilken bil har du? Det greieste er å kjøpe noe av det største du har plass til. Husk å sjekke plassering av poler og festeanordning, og ikke minst om ECU ikke nullstiller seg dersom du kobler fra batteriet.

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11365.ece/BINARY/393029.pdf

http://www.bema.no/static/file/ns0xq5k36oaxx4xs5kdjn.pdf

Lenke til kommentar

Endte selv opp med et Exide Maxxima 900, og bilen har aldri før vært så lettstartet, selv i -25. Koster litt, 1700,- med grei rabatt hos den lokale vianor-forhandleren, men så er det jo et avansert AGM-batteri også.

Nå havnet det i min brors Z3, siden han var glup nok til å kjøpe et biltema-batteri av billigste sort, som må lades en gang i uken for å fungere i hans bil nå når vinteren er kald. Vi byttet batteri, og plutselig var startproblemene borte.

Et bilde sier mer enn 1000 ord:

diag_kaltstart.jpg

http://www.exide-automotive.de/produkte/maxxima/index.html

Forøvrig har biltype litt å si for hvilket batteri man bør velge. Stor og tungstartet dieselmotor krever mer batteri enn en liten bensinmotor. Enkelte strømkrevende biler leveres orginalt med to små batterier, mens andre bruker et stort gammeldags batteri som krever etterfylling.

Selv vet jeg at jeg kan klare meg med biltema-batteriet, men jeg velger heller å bruke litt ekstra og være sikret en bil som starter fort uansett temperatur.

Du bør se på hvor kald vinteren er der du kjører, kjøremønsteret ditt, og hva slags bil du har når du skal velge batteri. Småkjøring på Røros krever mer av batteriet enn daglig pendling på 30km ute ved kysten.

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt.

Ser etter en batterisort som er for oss med noe mer en 'orginalt' oppsett i bil. Tenker jeg på litt ekstra høytalere.

Har ikke noe særlig stort anlegg. Ny spiller å høytalere, og 2 aktive subber under setet.

Når jeg står i ro, merker jeg at lysene svekkes i takt med musikken. Dette er vel ikke normalt? Jeg har aldri hatt oppstarts problemer for det (glemte cupe lyset en natt .. ).

Bilen er en 2001 Rav4, 2 liters bensin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...