Gå til innhold

Hva er bra lesemusikk?

debattantesofie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett ord: Ambient

Dette er et av mine favorittområder innen musikk. Det er obskurt nok for de fleste, men omfanget av utgivelser er enormt. Dette henger mest sannsynlig sammen med at det er musikk hvor det skjer svært lite, hvilket tillater produsenter å produsere utgivelser i et betraktelig høyere tempo enn musikere som arbeider i andre sjangere. Merk deg dog at det også finnes produsenter som utviser en grad av detaljbevissthet som i praksis utligner denne forskjellen.

Mange ambient-produsenter vil nok si at ambient i mindre grad er ment til å bli lyttet til enn andre former for musikk. Ofte er hensikten først og fremst å skape en atmosfære. Dette krever at en legger fra seg det en har av forventinger til musikk – som at det skal rocke, eller være pent eller catchy – ellers kan en regne med å bli skuffet.

Et bittelitt utvalg svært gode utgivelser som representerer en viss bredde innenfor ambient:

• Steve Roach - Structures From Silence
  • Biosphere - Substrata
  • Eluvium - Copia
  • Pan•American - Quiet City
  • Brian Eno - Apollo (Atmospheres & Soundtracks)
  • Harold Budd & Brian Eno - The Pearl
  • Tim Hecker - Harmony in Ultraviolet
  • Deathprod - Morals and Dogma
  • Lustmord - Heresy

Eluvium-skiva er nok et bra sted å begynne for de fleste, fordi det "skjer mer", og noen spor er ekstremt vakre. De to siste skivene faller inn under det en kaller "dark ambient" som kjennetegnes ved sine utpreget mørke stemninger.

Her i huset er det i hvert fall lite som fremmer leseglede i større grad en ei god, akkompagnerende ambientskive, til faglitteratur fortrinnsvis de lysstemte (som skivene av Roach og Eno). All annen musikk blir distraherende i forhold. Jeg har egentlig ingen problemer med å lese til annen musikk, men for meg blir musikken vanligvis en hindring for å virkelig bli oppslukt av det jeg leser, med mindre musikken og litteraturen utfyller hverandre på en spesielt god måte (som Bo Hanssons Sagan om ringen og Ringenes Herre, heh).

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har laget en spilleliste :)Ambient

Med ett unntak har jeg hørt alle disse tidligere, og siden samtlige ryker av kvalitet, vil jeg anbefale folket å la denne listen akkompagnere lesingen. Forøvrig er det fet at du har fått med noe psybient (Carbon Based Lifeforms).

Endret av Shulgin
Lenke til kommentar

"Regelen" sier at man burde ha det så stille som mulig, uten forstyrrelser. Men jeg har aldri klart det. Blir mer "forstyrret" når det er helt stille og jeg plutselig hører en svak lyd f.eks., samt at tankene fort kan vandre til helt andre ting enn selve lesingen.

Jeg pleier å høre på musikk jeg liker godt, og det er stort sett metal og rap.. Ja, det spriker litt, men sånn er nå jeg. :p

Lenke til kommentar

Jeg støtter Brian Eno - Apollo (Atmospheres & Soundtracks. Utrolig flott og beroligende album, som ikke er forstyrrende på noen som helst måte. Nydelig!

Ellers vil jeg anbefale Post-Rock band som Mono, Dvalà, Pg.Lost, The Evpatoria Report, Yndi Halda og Ef som blir spilt masse når jeg leser.

En annen anbefaling er Summoning - Oath Bound. Funker som fjell for meg i allefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...