debattantesofie Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hva er bra musikk å høre på når man leser? Musikk som øker konsentrasjonen og bedrer forståelsen. Lenke til kommentar
thekid Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Klassisk eller opera på lavt nivå fungerer bra for meg med ørepropper som går i øre (demper annen lyd), evt øreplugger. Meningen en skal konsentrere seg om det man leser ikke å bli distrahert av musikken. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Ett ord: Ambient Dette er et av mine favorittområder innen musikk. Det er obskurt nok for de fleste, men omfanget av utgivelser er enormt. Dette henger mest sannsynlig sammen med at det er musikk hvor det skjer svært lite, hvilket tillater produsenter å produsere utgivelser i et betraktelig høyere tempo enn musikere som arbeider i andre sjangere. Merk deg dog at det også finnes produsenter som utviser en grad av detaljbevissthet som i praksis utligner denne forskjellen. Mange ambient-produsenter vil nok si at ambient i mindre grad er ment til å bli lyttet til enn andre former for musikk. Ofte er hensikten først og fremst å skape en atmosfære. Dette krever at en legger fra seg det en har av forventinger til musikk – som at det skal rocke, eller være pent eller catchy – ellers kan en regne med å bli skuffet. Et bittelitt utvalg svært gode utgivelser som representerer en viss bredde innenfor ambient: Steve Roach - Structures From Silence Biosphere - Substrata Eluvium - Copia Pan•American - Quiet City Brian Eno - Apollo (Atmospheres & Soundtracks) Harold Budd & Brian Eno - The Pearl Tim Hecker - Harmony in Ultraviolet Deathprod - Morals and Dogma Lustmord - Heresy Eluvium-skiva er nok et bra sted å begynne for de fleste, fordi det "skjer mer", og noen spor er ekstremt vakre. De to siste skivene faller inn under det en kaller "dark ambient" som kjennetegnes ved sine utpreget mørke stemninger. Her i huset er det i hvert fall lite som fremmer leseglede i større grad en ei god, akkompagnerende ambientskive, til faglitteratur fortrinnsvis de lysstemte (som skivene av Roach og Eno). All annen musikk blir distraherende i forhold. Jeg har egentlig ingen problemer med å lese til annen musikk, men for meg blir musikken vanligvis en hindring for å virkelig bli oppslukt av det jeg leser, med mindre musikken og litteraturen utfyller hverandre på en spesielt god måte (som Bo Hanssons Sagan om ringen og Ringenes Herre, heh). Endret 3. desember 2010 av sanoj_20 Lenke til kommentar
Vowels Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Kan høre på all type musikk mens jeg leser, men synes spesielt ambient og drone er veldig behagelig Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Brian Eno Støttes, gjerne albumene Ambient 1: Music for Airports og Music for Films. Bandet Stars of the Lid er heller ikke dumt til denslags. http://www.youtube.com/watch?v=SFtt4FZC_Bk Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Stars of the Lid. Nettopp. Jeg følte det var noe jeg manglet. Ambient blir ikke mye bedre. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Jeg har laget en spilleliste Ambient Lenke til kommentar
blob saget Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Generelt sett instrumental musikk, fordi jeg føler at vokalen ofte kan forstyrre orda du leser i hodet ditt Jeg anbefaler spesielt bandet The American Dollar som er en blanding av ambient og post-rock. Har har jeg en spilleliste som består hovedsaklig av ambient og post-rock. http://open.spotify.com/user/levaiathan/playlist/3xd6x87nuV9ODsHwEPgwqI Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Jeg har laget en spilleliste Ambient Med ett unntak har jeg hørt alle disse tidligere, og siden samtlige ryker av kvalitet, vil jeg anbefale folket å la denne listen akkompagnere lesingen. Forøvrig er det fet at du har fått med noe psybient (Carbon Based Lifeforms). Endret 14. desember 2010 av Shulgin Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Ahh! http://www.youtube.com/watch?v=njGppxBBb7E Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Skal sjekke ut spillelisten din. Nå under eksamensperioden har jeg hørt mye på Yiruma, etter tips fra kjæresten. Behagelig pianomusikk som ikke stjeler fokus. Eksempler: Yiruma - Passing By http://www.youtube.com/watch?v=QLyn1rLI61s Yiruma - River Flows in You http://www.youtube.com/watch?v=rhN7SG-H-3k Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 "Regelen" sier at man burde ha det så stille som mulig, uten forstyrrelser. Men jeg har aldri klart det. Blir mer "forstyrret" når det er helt stille og jeg plutselig hører en svak lyd f.eks., samt at tankene fort kan vandre til helt andre ting enn selve lesingen. Jeg pleier å høre på musikk jeg liker godt, og det er stort sett metal og rap.. Ja, det spriker litt, men sånn er nå jeg. Lenke til kommentar
""" Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg støtter Brian Eno - Apollo (Atmospheres & Soundtracks. Utrolig flott og beroligende album, som ikke er forstyrrende på noen som helst måte. Nydelig! Ellers vil jeg anbefale Post-Rock band som Mono, Dvalà, Pg.Lost, The Evpatoria Report, Yndi Halda og Ef som blir spilt masse når jeg leser. En annen anbefaling er Summoning - Oath Bound. Funker som fjell for meg i allefall. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Støtter også post-rock. I tillegg til de nevnte, vil jeg tilføye hele katalogen til Labradford, som produserer noe utradisjonell og mer ambient-orientert post-rock. Svært velegnet til lesing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå